Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När öppnar ni för hönsen?  (läst 4914 gånger)

Sano

• Bohuslän
När öppnar ni för hönsen?
« skrivet: 05 okt-10 kl 15:14 »
Hur gör ni som släpper ut hönsen (i hönsgård eller fritt) nu när det är mörkt på morgonen när man går hemifrån eller mörkt på kvällen när man kommer hem? Öppnar/stänger ni fast det är mörkt då?

Räv mm jagar väl mest i skymning/gryning har jag fått för mig, så det känns lite osäkert att det står öppet till hönshuset då.

Hur gör ni andra?
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Misonten

• Västergötland
SV: När öppnar ni för hönsen?
« Svar #1 skrivet: 05 okt-10 kl 15:23 »
Vi har räv som gärna hälsar på ibland, så våra höns bor i en stor stängd utegård. Med huset i ladugården. Så än så läge är dörren öppen dygnet runt. Skönt för dom att kunna välja själva tror jag  :D
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

vinsola

• Vill mera, alltid!
    • -
« Svar #2 skrivet: 05 okt-10 kl 15:26 »
Jag öppnar vid 8, helst 9 så är jag ganska säker. Räven brukar stryka häromkring runt fem-sextiden.

/Anna
Har en liten gård med mycket själ. Här huserar shetlandshingstarna, Den lilla hönsflocken med korsningshöns samt en del kaniner.

hönsmamma79

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 05 okt-10 kl 15:31 »
Jag öppnar till mina vid kl 9 och sen går dem själv in mellan 17-19 då stänger jag till dem!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #4 skrivet: 05 okt-10 kl 15:38 »
Jag är hemma och arbetslös för tillfället, så då öppnar jag runt 9. Kommer faktiskt inte ihåg hur tusan vi gjorde förut?? Fast vi har å andra sidan turen att ha min mamma på samma gård, tror nog att hon öppnade åt dem när vi båda jobbade.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Ulricaa

• -
« Svar #5 skrivet: 05 okt-10 kl 17:15 »
Jag öppnar runt 10-11 och sen stänger jag när dom har gått in! Igår var räven nere i kohagen på kvällen redan runt halv sju men tack och lov har vi en highlandkalv som schasade iväg den! Men jag är mest rädd för höken just nu så därför så har jag stängt under den sk morgonruschen och kommer jag inte hem när dom går in så har jag faktiskt dom inne hela dagen!
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 05 okt-10 kl 19:36 »
Jag öppnar kl 7 och stänger någon gång på kvällen efter att dom har gått in. Nu har vi ju hela stället inhägnat med eltråd  så vi får inte några objudna gäster in på tomten och därför behöver jag inte ha "rävanpassade tider" :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 05 okt-10 kl 20:33 »
När jag jobbar dag så börjar jag klockan 7, då jag har en bit att åka så öppnar jag åt hönsen ca 05.20 - då är det helsikes mörkt :-\
Då tänder jag i hönshuset och i hönsgården.
Runt hönsgården (och ankgården) har jag kompletterat med eltråd.
Är jag ledig brukar jag ge de stackarna sovmorgon - då väntar jag till 6 halv 7 ;D

tranicos

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 05 okt-10 kl 20:39 »
Jag håller på och planerar för en automatisk hönslucka som styrs av ett digitalt tidur. Det har två kanaler så jag styr även belysningen med samma ur. Tänkte att det skulle öppna när det ljusnar och stänga strax efter skymningen typ. :)

flax

• Halland
« Svar #9 skrivet: 05 okt-10 kl 20:46 »
Har också funderat på detta. varannan vecka åker jag redan 6.30 hemifrån, och då är det ännu mörkt. Men jag vill inte låta dom vara inne hela dagen så jag håller tummarna och öppnar.... än har det gått bra...
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

peppz

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 05 okt-10 kl 20:47 »
Här är det alltid öppet.  hönsen går ut  själva när det blir ljust ute.  har en svag nattlampa inne så när mörkret faller hittar dom snabbt in.

men oftast sitter dom på sina pinnar i god tid innan det skymmer.

för alla som är rädda för rovdjur så kan jag bara säga RIV HÖNSGÅRDEN OCH SÄTT UPP ETT ELEKTRISKT HÖNSNÄT (ser ut som fårnät fast i nylon och med mindre maskor) Här vågar varken räv lo eller mink in till hönsen längre.

iof har vi haft både varg och björn här tidigare, vet inte om elnätet skulle hejda dom...  men det gör väl ingen hönsgård...

Det där med automatisk lucka verkar smidigt :)  men jag vet inte...  trist om nån stackare inte hunnit in.. sitta ensam ute i mörkret hela natten..  e nog bäst att gå ut å se till dom en sväng och stänga själv ändå..
men det  är nog ett riktigt bra kompliment när man inte är hemma tillexempel...
Kennel SweetCaileanz

JBF

• Småland
« Svar #11 skrivet: 05 okt-10 kl 20:51 »
för alla som är rädda för rovdjur så kan jag bara säga RIV HÖNSGÅRDEN OCH SÄTT UPP ETT ELEKTRISKT HÖNSNÄT (ser ut som fårnät fast i nylon och med mindre maskor) Här vågar varken räv lo eller mink in till hönsen längre.
Nej, riv inte hönsgården, sätt bara upp ett par eltrådar utanför den befintliga hönsgården! Billigare och smdigare  ;). Här öppnar jag när jag vaknar, vardagar ca 06 och helger allt mellan 07 och 09. Nu är det ju becksvart när jag öppnar på morgonen, men jag litar på elstängslet.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 05 okt-10 kl 20:56 »
På tal om automatiserat hönshus så drömmer min man som är ingenjör om ett hönshus med webbkamera och automatik där man kan styra luckor och lampor via en hemsida på datorn.

Han vill att vi ska kunna tända/släcka och öppna/stänga för hönsen även om vi är utomlands eller om det regnar så mycket att vi inte vill gå ut ::)

Vi får se hur lång tid det tar innan det är verklighet men stor chans är att det blir så, så småningom  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 05 okt-10 kl 20:59 »
Jag håller på och planerar för en automatisk hönslucka som styrs av ett digitalt tidur. Det har två kanaler så jag styr även belysningen med samma ur. Tänkte att det skulle öppna när det ljusnar och stänga strax efter skymningen typ. :)

Skulle inte kunnat ha haft det till mina höns(borta nu) för dom var för dumma för att gå in vid skymning... kunde dröja timmar... så nån hönshjärna skulle säkert ha blivit kvar ute hela natten  :-\

Jag hade öppet dygnet runt trots risken att räven skulle ta dem  ;D och här på gården har jag räv innanför elstaketet till fåren var och varannan vecka :P så det skulle nog vara verkningslöst som hönsgård... de gick lösa nära skogen istället och hoppade upp i träd när 'Vixen'(rävhona) var inärheten...
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Markim

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 okt-10 kl 21:07 »
Mina hönor får inte gå ute fritt om inte jag är hemma på gården.
Dom får vara i deras innegård när jag inte är hemma..
mvh
Majsan

erspens

• Medelpad
« Svar #15 skrivet: 07 okt-10 kl 21:11 »
Öppnar strax för 6 om jag jobbar dag, vid 08 om jag jobbar kväll. Stänger gör sambon mellan 20-22.

Wildvittra

• -
« Svar #16 skrivet: 08 okt-10 kl 10:58 »
Öppnar innan jag åker till jobbet vid 8-snåret, då sitter de ibland kvar på pinnarna, ibland är de på golvet och väntar på att komma ut. Är hem på lunchen, ger dem lite godis då om jag hinner. Är hemma vid 17-17.30, då har de gått in och är på väg att lägga sig så då stänger jag luckan. (På sommaren brukade de vara vakna längre, då gick de in vid 19-tiden - mycket roligare för då hann man ”umgås” med dem en stund efter jobbet).
Våra höns har en stor utegård med nättak, samt har just fått en liten innegård i anslutning till hönshuset där de har plåttak och tre väggar (= skydd för regn och lä när det blåser). De älskar sin innegård, tidigare nu i höstas var de mycket inne kyliga, blåsiga och regniga dagar, nu är de i innegården istället, klättrar på stockarna vi lagt dit och pickar i jorden!  :)
Har ännu inte haft någon påhälsning av räven, men tror den skulle få problem att ta sig in… när vi byggde hönsgårdarna hade vi ”hjälp” av vår hund som försökte ta sig in (han har tappat intresset nu) så vi kunde tack vare honom förstärka där det behövdes etc. Tar han sig inte in tror jag inte räven gör det heller (peppar peppar!). Har även förstärkt nederdelen på hönsnätet med fårstängsel utanpå, det känns säkrare än ”bara” hönsnät!  ;D
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Aklejan

• -
« Svar #17 skrivet: 09 okt-10 kl 13:29 »
Jag är galet morgonseg, så min tio-åring har öppnat för hönsen å gett dom
*förfrukost*(sallad, säd å nått äpple) vid 7 tiden i alla år vi haft höns...
(Hon är en lika stor hönsnörd som jag, å njuter av att springa ut till hönorna
på morgonen, medan jag fixar frukost till oss...eller ligger å drar mej :-[)
Sen knallar jag dit vid 9-10 å ger dom rejält med frukost, byter vatten å hälsar på alla!
Mina Brahma knallar fritt på gårn å går in å ut hela dagarna som dom vill...
Stänger luckan gör jag vid 7 tiden å dörren till hönshuset vid 22 ca..
Dom kan då om dom vill, knalla ut i get å gris stallet å komma in å ut den vägen...

Jag bor i ett gårdskollektiv så det är alltid massa folk hemma, rävar å andra rovdjur
lär ta sig förbi gethagar, hästhagar,grishägn, folk i Cirkusvagnar, 4 hundar mm,
innan dom når gårdens kärna där hönsen går..
Känner mej ganska trygg!
På snart 3 år så har jag blivit av med 1 hönskyckling till en stor rovfågel...
Ja...å så hade jag problem med råttor för ett år sedan...

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 3 användare
Fiat, Toothpaste, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser