Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många raser kan man ha!!!!!!!!!  (läst 2589 gånger)

Center

• Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
Hur många raser kan man ha!!!!!!!!!
« skrivet: 03 okt-10 kl 17:50 »
Kanske en konstig formulering, men satt efter utställningen
idag i huseby. Diskuterade raser hur ska man kunna begränsa
sig. Man vill ju gärna......!!!!!!!!

I dag kom jag hem med svarta och blå  australorps men jag
skulle som vanligt inte köpa något.

Varför blir det så här det är ju bara hönor eller,,,,,,,,,,

M vh Nettan

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
SV: Hur många raser kan man ha!!!!!!!!!
« Svar #1 skrivet: 03 okt-10 kl 18:15 »
Var oxå på hönsutställningen, skulle inte köpa något men kom hem med två Ankor. Hade velat ha en massa  raser men som tur är så stoppar min kille mig heheh ;) Det bästa e och inte ha så stor plats så man inte får plats med fler raser :)
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 03 okt-10 kl 19:37 »
Var oxå på hönsutställningen, skulle inte köpa något men kom hem med två Ankor. Hade velat ha en massa  raser men som tur är så stoppar min kille mig heheh ;) Det bästa e och inte ha så stor plats så man inte får plats med fler raser :)

Men då kan man ju bygga nytt hönshus ::)

Nä, jag beundrar folk som kan begränsa sig till en ras. Man kan bli mycket duktigare uppfödare om man inte ska ha ett par fåglar av allt ::)

Var för ett par år sedan hemma hos en RIR uppfödare i Danmark. Han hade bara RIR och haft rasen i drygt 30år. Han hade stamtavlor på alla sina tupplinjer som gick tillbaka till 1973 :D Hur fåglarna såg ut ??? Man kan väl säga att jag inte sett så många RIR av den kvalitén hemma hos någon annan ;)

Om jag någon gång växer upp och blir stor ska jag också försöka bli duktig och bara ha 1 eller 2 raser. Vi får väl se hur det går.... De säger ju att vissa blir aldrig vuxna :P ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 03 okt-10 kl 20:16 »
Enligt mig max två, men helst en.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #4 skrivet: 03 okt-10 kl 20:22 »
Jag tycker att det är charmigt att ha flera olika raser. Alla är de olika till sätt och utseende. Brahmorna som dånar fram som stora Herkules-plan när man kommer hem och dv.kochin-tjejerna som kommer tassande som ena riktiga små primadonnor.

Dessutom har jag dem till lite olika ändamål... dv.kochin köpte jag för att de är bra ruvare, Brahmorna för att de är så stora och stiliga, Hedemororna för att de lägger (i mitt tycke) många ägg och för att de är tåliga. Grönvärparna köpte jag för att just få gröna ägg...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 03 okt-10 kl 20:56 »
Jag svarade visst lite för snabbt.  Man kan förstås HA många raser. Inga problem. Men att AVLA på dem, det är en annan sak,  i varje fall om man har mer ambition än att bara producera kycklingar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

taccotad

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 03 okt-10 kl 21:00 »
Jag ställde en liknande fråga för nåt år sen. Fick mest som svar "varför ska man begränsa sig?"

Dom flesta var rätt överens om att det bara är att testa sig fram. Men blir man fast så vill man gääärna ha mer och mer och mer.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #7 skrivet: 03 okt-10 kl 21:01 »
Jag har en dröm och det är att bli en mässtare på Orpington sen att ha jättemånga avels höns.

Själv har jag nu
Orpington
Vorwerk
Sebright
men Orparna är de bässta.
Nässta år blir det nog att jag blir den första med en ny färg på Vorwerk.
Mvh Oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Natha

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 03 okt-10 kl 21:31 »
 hade jättegärna viljat ha fler, drömmer om ett fint hönshus och stor gård, har inte plats till att bygga :(  skulle kunnat flytta bara för att få ha större hönshus :)  ÄLskar verkligen mina djur. Nu har jag inte så många , men de är så tama och har sin lilla personlighet. Blev sugen på att skaffa sebright silver, väldigt snygga ;)

Eneborgs fjäderfä

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 03 okt-10 kl 21:46 »
Man kan ha hur många raser man vill enligt mitt tycke. Men skall man avla för utställning är det bättre att ha lite färre fast lite fler grupper av samma ras. Själv har jag ca tio raser + blandraser. Men jag inriktar mej på 3 av dem för utställning. Fast den ena rasen har jag i 7 färger nu. ;D

Gert

• Småland
« Svar #10 skrivet: 03 okt-10 kl 21:49 »
För många år sen var vi på resa till danmark och några uppfödare där.
En kille vi besökte hade en trio dvärg new hampshire, det var allt.
Han kläckte ungefär tio kycklingar om året.

I kontrast till det så den siste uppfödaren vi besökte då hade 15 olika raser och 3-4 färgvarianter i 10 av raserna.

Själv har jag som mest haft 14 olika raser samtidigt men det blev alltför jobbigt.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 03 okt-10 kl 23:34 »
själv skulle jag behöva en ladugård med alla raser jag vill ha... bara för hönsen och sen kommer resten..ankor..gäss..duvor..vaktlar och kaniner...

jag kommer satsa på isbar..dv.kochin..maran..plymouth rock..och några fler.. mm mm mm mm mm mm mm mm mm
Fjäderfän och kaniner

Ronny

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 04 okt-10 kl 06:45 »
Svaret på frågan blir teoretiskt. Man kan ha hur många som helst. Mitt råd är att hålla sig till en enda ras eller hålla en enda blandrasflock. Varför? Av flera anledningar. Tex: Det finns ingen risk att man "lurar" folk om man säljer något, man behöver inte stänga in dem i mindre grupper under avelssäsongen utan kan låta dem gå så fritt som det i de enskilda fallen låter sig göras utan att riskera oönskade parningar mellan raser. Själv har jag sen snart 30 år tillbaka en hushållsflock med åsbohöns med stor färgvariation och skulle inte bytt ut dessa höns mot allt smör i Småland
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Kackelkärringen

• Småland
« Svar #13 skrivet: 04 okt-10 kl 08:49 »
Själv bestämde jag mig till slut för att bara ha 2 raser, Brahma och Storkochin. Men jösses vad många olika färger det finns. I slutänden blev det samma sak iallafall ;D

Natha

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 04 okt-10 kl 13:17 »
själv så har jag svarthöns, paduaner, vaktlar, chukar och ankor. Men bara i en liten skara.  ;) sebright är nästa steg  :D fast vill bara ha silverfärgade och sen har jag  i äggkläckningsmaskinen vaktelägg och dvärgkochinägg, tror att det är 10 rapp, 10 tvärrandiga och 4 lavendel  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 2 användare
Numera, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser