Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Upptäckte något fruktansvärt i hönshuset idag :(  (läst 1800 gånger)

mammastina

• Dalsland
Upptäckte något fruktansvärt i hönshuset idag :(
« skrivet: 02 okt-10 kl 10:12 »
Har 8 små japaner som går tillsammans och idag hade de eller nån av dem pickat bort en stor hudbit från den enas huvud ner till skallbenet så fruktansvärt. Är detta ett vanligt beteende bland vaktlar? Har faktiskt ingen riktig koll på vem som är höna och tupp men misstänker att det är en höna som fått utstå detta.

Läste nån stans om att man kan klippa näbbarna som man gör med klor gör detta att de inte kan picka så illa?

Brukar ni som vart med om detta ta bort den som har pickat? risken är väll att den kan ge sig på en ny.

Tacksam för svar.
<3 <3 <3

jag71

• varma höns
    • Skåne
SV: Upptäckte något fruktansvärt i hönshuset idag :(
« Svar #1 skrivet: 02 okt-10 kl 11:23 »
Som jag förstått det så är det så att har de väl börjat hacka så är det bäst att ta bort de. En "elak" fågel är ju inget man vill avla vidare på.
Det ska tydligen vara ganska vanligt att just japaner hackar på varandra.
Jag är ingen expert så vänta på fler svar innan du nackar den.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

mammastina

• Dalsland
« Svar #2 skrivet: 02 okt-10 kl 12:01 »
Som jag förstått det så är det så att har de väl börjat hacka så är det bäst att ta bort de. En "elak" fågel är ju inget man vill avla vidare på.
Det ska tydligen vara ganska vanligt att just japaner hackar på varandra.
Jag är ingen expert så vänta på fler svar innan du nackar den.

Jag ska försöka hålla ett extra öga på vem den skyldiga är, vill ju absolut inte att det ska hända igen. tack för svar.
<3 <3 <3

gernsö

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 02 okt-10 kl 14:35 »
det är inte så att du har för många hanar och att de börjat slåss
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #4 skrivet: 03 okt-10 kl 12:59 »
ja kan ju vara det, att de slåss om hönan /Hönorna ??
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #5 skrivet: 03 okt-10 kl 13:25 »
Vad har du för lampa hos dem? Lysrör och energisparandelampor blinkar för dem och kan framkalla kanibalism och konstiga beteénden..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

mammastina

• Dalsland
« Svar #6 skrivet: 03 okt-10 kl 16:43 »
De har bott i ett skjul med en grislampa på nätterna , annars får de ljus från fönstrena.
Kan ju vara så att det är för många tuppar tycker bara att det är fruktansvärt svårt att skilja på vad som är vad har någon som jag vet är klockren höna men tupparna är jag osäker på. Har provat skumtestet utan resultat men har kännt ägg när jag trycker på nångra.

Nu har de fått flytta ut i ett större hönshus så nu hoppas jag att de kanske trivs bättre har fixat många gömställen och så. Håller tummar för att det inte uppstår igen.

tack för alla svar
<3 <3 <3

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 03 okt-10 kl 21:44 »
Ganska så vanligt bland japaner att sådana här saker kan hända. De flesta verkar råka ut förr eller senare. Ta bort den som hackar och avla vidare på de "bra" djuren så ska du se att du får en lugnare grupp.

Och jag tror mer på att det är en höna som är skyldig än en tupp. Av de djur jag fått dödade så har det ALLTID varit en höna. Senaste gången så hackade en höna (haft 2st idiothönor) ihjäl tuppen hon gått med i ett par månader innan. Fick rena rama idiotrycket och skalperade honom. Sedan gav hon sig på en höna med och började fläka upp huden på skallen...

Hon slutade såhär...  >:D  ::)

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

mammastina

• Dalsland
« Svar #8 skrivet: 04 okt-10 kl 19:52 »
Usch låter hemskt men kan inte låta bli att skratta åt bilden  ;D ser verkligen gott ut det får bli något sådant när jag hittar boven. tack för svaret  :)

Ganska så vanligt bland japaner att sådana här saker kan hända. De flesta verkar råka ut förr eller senare. Ta bort den som hackar och avla vidare på de "bra" djuren så ska du se att du får en lugnare grupp.

Och jag tror mer på att det är en höna som är skyldig än en tupp. Av de djur jag fått dödade så har det ALLTID varit en höna. Senaste gången så hackade en höna (haft 2st idiothönor) ihjäl tuppen hon gått med i ett par månader innan. Fick rena rama idiotrycket och skalperade honom. Sedan gav hon sig på en höna med och började fläka upp huden på skallen...

Hon slutade såhär...  >:D  ::)

<3 <3 <3

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 2 användare
ärt, pow

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser