Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kraftfoder till fåren  (läst 10285 gånger)

tamtam

• Uppland
Kraftfoder till fåren
« skrivet: 27 sep-10 kl 19:44 »
Vad är bäst o ge?

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Kraftfoder till fåren
« Svar #1 skrivet: 28 sep-10 kl 08:04 »
Så lite som möjligt...   

Helsäd och mineraler-- billigt och inte helt lätt att ge rätt blandning
Pellets  (för får)  - dyrare och lättare att ge rätt
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

KakanR

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 28 sep-10 kl 08:51 »
Mina får grovfoder (ensilage) och mineraler. De har fint hull.
livet på landet med får, höns, katter, hästar o sambo

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 28 sep-10 kl 09:16 »
Ja, försök att hitta ett bra grovfoder med höga värden. På så vis kan du kanske slippa nästan helt att ge kraftfoder. Jag har beställt hyfsat tidig första skörd av höbonden i år och bett honom att hacka det lite extra. Hoppas på bra värden och att det blir lite mindre spill när det är hackat.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 okt-10 kl 16:59 »
Jag har just nu bara fem Gutar som "får" rapskaka, havre i 5l hink med en näve pellets i oxå.
De betar det sista torftiga naturbetet nu samt tuggar i sig massor med löv som singlat till marken.

De ser ut att ha det bra och klagar inte.

Vad det lider så blir det hö med, givan skall bli totalt 2-3kg/dag på vintern. Så där forsätter det till för-sommar'n 2011.

Jag räknar med 200 dagar med foder = ca 1500.-/får (200dgr * 2,5kg * 3.-/kg) som då inkl allt som mineraltillskott och ditten & datten som kan behövas.

Det är inte helt gratis att ha får...

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 03 okt-10 kl 15:20 »
Om du köper pelleterat kraftfoder i säck från (K)lantmännen så kan du mycket väl få betala sådär 7-8 kr/kg för detta, vilket gör att det blir dyrt att ha får  :-X

Du ska därför lägga krutet på att få tag i riktigt bra hö/ensilage istället - det är mao bättre att lägga 1 kr/kg extra på grovfodret och i det närmaste slippa ge kraftfoder än att snåla in och köpa halvtaskigt hö och därför bli tvungen att ge kraftfoder som är dyrt som guld.

Jag inbillar mig att kraftfodret kan bli dyrt i höst eftersom det inte var något bra spannmålsår i år...

SLU har gjort undersökningar på mjölkkor och kommit fram till att det är ekonomiskt bättre att ge ett bättre grovfoder och mindre kraftfoder - det hade ju jag kunnat berätta för dem på en gång  ;D

Nästa år blir det helsädesensilage från de åkrar som jag plöjer upp nu i höst till fåren och inget köpt kraftfoder öht, pelleterat kraftfoder är ju på tok för dyrt för att använda.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #6 skrivet: 04 okt-10 kl 09:19 »
Vad är bäst; hel el krossad havre? (Tänkte mest som godis...)

Birgit

« Svar #7 skrivet: 04 okt-10 kl 10:30 »
Hel! Får ska inte ha krossad, de får ofta problem med magen då det är för lättsmält.

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 05 okt-10 kl 12:10 »
hej! tänkte just starta en ny tråd, men den här var ju på samma ämne. Tänkte höra hur eran fodergiva till fåren ser ut under vintern. Är nybörjare på får och har tio stycken, hälften lamm födda relativt sent på sommaren, men avvanda från tackorna.
När bör man börja ge kraftfoder? Eller kan de äta endast grovfoder under vintern? Våra djur har gått på bete under sommaren men sedan en månad har de fått flytta in i ladugården med en liten rasthage där de ska få gå i vinter. Det var dels för att betet började ta slut och dels för att vi var tvugna att akut-avmaska och inte hade något rent bete att sätta dem på.
Nu äter de torr-hö som vi slagit själva och de mår bra och håller hullet, vi har kraftfoder i beredskap men inte börjat ge dem det än. 
Eventuellt skall vi köpa ensilage-bal i vinter (tror att vårt eget hö skall räcka över vintern men om det inte gör det...) kan man sätta in det bara sådär eller är det bättre med en mindre giva från början, blir det problem för får-magen annars?
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 05 okt-10 kl 16:35 »
Sent födda Lamm ger man kraftfoder redan innan avskiljningen från tackorna, så dom inte stannar i växten när man skiljer av dom.
Vad/hur mycket får ska äta över vintern, beror ju på flera olika faktorer.
-Vad fåren väger, vad är det för ras, vilket hull har dom, är det lamm födda i år, när ska djuren lamma eller inte lamma.
-Hur mycket problem med lammen vill man ha, typ svaga lamm, dödfödda etc till våren..
-Vilka värden grovfodret har.

Mycket att väga in....  (själv ger jag hö, ensilage, färdigfoder).
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Birgit

« Svar #10 skrivet: 06 okt-10 kl 07:12 »
Citera
Sent födda Lamm ger man kraftfoder redan innan avskiljningen från tackorna, så dom inte stannar i växten när man skiljer av dom.
Säger vem, Rosa?
Får behöver inte kraftfoder, de växer bara lite långsammare utan. Vid avskiljning är det bättre att ha lärt dem äta grovfoder ordentligt. Det är där krutet bör läggas.

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 06 okt-10 kl 11:33 »
hej, tack för svaren, ja våra lamm är avvanda men inte avskilda från sina mödrar då vi har så liten flock (5 tackor, 5 lamm) tackorna har sinat och lammen betat själva ute i hagen med gott hull och nu har alla alltså gått över till hö-diet vid uppstallningen.
Våra får är blandras/sveafår + en gotlands-tacka. Ligger på runt 45-50kg vuxen-vikt.
Självklart vill jag ju inte ha en massa problem vid lammning o.dyl. det är väl därför jag frågar, för att få lite tips och råd.
Skulle som sagt vara intressant att höra hur ni där ute, som driver småskalig fårproduktion gör. Vi har själva slagit, hässjat och ladat hö inför vintern och det kommer med största sannolikhet att räcka både till foder samt till ströbädden ( grövre hö av sämre kvalitet ).
Det är en intressant tråd, jag vill att det skall vara så lönsamt som möjligt (om det nu går) men samtidigt skall det inte vara på bekostnad av djurens hälsa och välmående att jag är lite snål :)
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #12 skrivet: 06 okt-10 kl 22:31 »
Jag har Åsen- och Gotlandsfår. Jag brukar inte skilja från tacklammen eftersom jag också har en liten flock, just nu 10 tackor. Jag tycker att tacklammen börjar växa bättre när bagglammen blir avskilda. De, som har bröder får all mjölk då förstås men jag tycker att även de andra växer. Egentligen brukar de inte dia särskilt mycket då och efter någon månad ytterligare ser jag nästan aldrig att de diar. Jag inbillar mig att tacklammen blir lugnare när dels bagglammen försvinner och dels de själva får stanna med sina mödrar och tror att det är bra för lammen. Det kan ju vara annorlunda för andra raser men de som är små brukar alltid växa ifatt på bete och sedan hö.

Till vallar-elin vill jag bara säga, lyckliga dina får, som får äta hässjat hö, det kan väl aldrig bli några problem med lamning eller annat. Hö i ströbädden skulle jag vilja ha svar om. Jag har alltid halm i botten. Sedan drar mina får ut allt grovt hö, som jag brukar ha ganska gott om. När man måste köpa hö kan man inte välja så mycket. Här tar man mest hö till hästar och det brukar vara rätt grovt. Är det sämre med hö än med halm i ströbädden? Jag tycker ju inte det borde vara så stor skillnad.
Åsenfår, hundar och katter

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #13 skrivet: 06 okt-10 kl 23:54 »
Säger vem, Rosa?
Erfarenheten..
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 07 okt-10 kl 08:28 »
Ströbädden kanske tillhör en annan tråd. Men kan förklara hur jag menar, vi hade en del av ängarna vi slog som till större delen bestod av grova "halmartade" strån och när vi sedan ladade det kände vi att detta hö var nog så grovt och även en aning gulnat då vädret ställde till det för oss. Detta tänkte vi använda till ströbädden. Det märks rätt tydligt i foderrännan när de ätit upp det fina höet att det blir en del "halm" kvar som vi lägger in som strö innan vi fyller på med nytt hö.
just nu mockar vi dock ut fårhuset med ett par dagars mellanrum, då inredningen inte är helt klar, så vi ville inte börja anlägga ströbädden ännu.

Birgit

« Svar #15 skrivet: 07 okt-10 kl 09:16 »
Rosa, det kallas creep-feeding och används vid intensivavel.

Håller helt med MonaW, tacklammen mår bäst hos tackan. Växer klart bättre där. Bagglammen söker sig ju mer bort på höstkanten och blir mer och mer stökiga, så visst blir flocken lugnare när bagglammen försvinner.

anette i bugared

• -
« Svar #16 skrivet: 07 okt-10 kl 10:23 »
Jag tror att fåren hittar mycket av det behöver bäst själva om man bara ser till att de får gå på ett så varierat bete som möjligt.
Nu senaste månaden tex så har mina får ätit de förvuxna nässlor som finns i hagen med god aptit. Inte pga att det inte finns annat att äta utan troligen pga att de nu behöver de extra mineraler som finns i nässlorna då det kvarvarande gräset är lite "fattigt"(ser f.ö. att ko och hästar gör likadant). Nässlorna äter de trots att de får ensilage.

(Kanske lite OT eftersom tråden handlar om kraftfoder och inte mineraltillskott, men ändå en iakttagelse.)
« Senast ändrad: 07 okt-10 kl 10:25 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #17 skrivet: 07 okt-10 kl 12:13 »
Rosa, det kallas creep-feeding och används vid intensivavel.
Begreppet intensivavel har inget med utfodring att göra, det begreppet använder man när man pratar om att man har "anrikat samma gener" inom en population.

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #18 skrivet: 07 okt-10 kl 12:41 »
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Birgit

« Svar #19 skrivet: 07 okt-10 kl 18:56 »
Citera
Begreppet intensivavel har inget med utfodring att göra, det begreppet använder man när man pratar om att man har "anrikat samma gener" inom en population.

Det spelar ingen roll hur du vrider på det Rosa, att börja ge kraftfoder på bete innan djuren skiljs av beror på att man vill ha maximal tillväxt utan svackor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser