Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka dvärgkochinfärger kan man blanda egentligen. Nu har jag nog helt fel färg?  (läst 4064 gånger)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
Köpte dvärgkochinkycklingar i våras. Det blev då endat en guldfärgad höna och en svart tupp med vita fläckar kvar efter att jag sålt resten av alla tuppar som blev. Men hur blir det här? Känns inte som det är rätt färger att para för att få färgrent? Eller går det? Om det inte går så funderar jag då på vem jag ska behålla eller om jag ska börja helt från början. Har kikat runt lite på vilka färger som finns och det finns ju enormt många färger. Lavendelfärgat såg till exempel väldigt fint ut. Om mina två inte går att blanda är det någon som vet vad dessa två färger jag har till exempel kan blandas med? Känner mig inte så sugen på vitt och svart men det är kanske det som tuppen passar med...
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
När det gäller dv Kochin finns det en stor variation av typ och en uppsjö av färger. De flesta (men inte alla) som vill ha färgrena djur är också utställningsintresserade och då är typen minst lika viktig.

Många glada Dv kochin ägare är helt ointresserade av utställning, typ och färgrenhet utan är mest intresserad av denna lilla trevliga hönsras i fina blandade färger till sin grupp.

Du måste bestämma dig vad som är viktigt för dig att föda upp ;)

En Dv kochin kan vara "rasren" men ändå vara så dålig i typ enligt standarden att den är absolut inget att ha för den utställningsintresserade. Väldigt många av de Dv Kochin som finns tillhör denna grupp och de är fortfarande trevliga trädgårdshöns för den som inte vill ställa ut.

Om du vill avla färgrent och rastypiskt rekommenderar jag dig att åka till Husebyutställningen (se annan tråd) och vara där direkt när dom öppnar på lördagen. Förmodligen kommer det att finnas fina, rastypiska och färgrena Dv Kockin till salu.

Om du bara vill ha gulliga Dv Kochin och inte är intresserad av utställning så kommer du förmodligen kunna sälja dina kycklingar till andra som inte är intresserade av att ställa ut utan bara vill ha lite olika färger på hönorna i trädgården och det är absolut inget fel i det.

Lycka till :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bubblaren

• Skåne
Nu har jag tänkt på vad du skrev och fast jag vill ha "vackra höns i trädgården" och antagligen inte kan lägga någon tid på utställningar så tycker jag: varför inte ha rastypiska och färgrena ändå? Så är det ju rätt om jag skulle vilja ställa ut någon gång. Hade varit intressant att lära mig hur de ska se ut så vet jag när de "bara är trädgårdsfina". Sen är det ju definitivt inget fel på icke rasrena. Har fyra små blandiskycklingar nu.. spännande att se hur de kommer se ut.

Huseby - får kolla var det ligger, långt från Svedala? Men jag kan ju inte åka själv och köpa för jag har ju ingen koll på hur en rastypisk färgren dv. kockin ska se ut.... de kan nog lura på mig något helt fel, en anka eller nåt  ;D - ännu svårare om det är kycklingar...

Du förresten - det är helt fel att para gul och svartvitfläckig väl?

Carmen

• www.brujacarmen.dinstudio.com
    • Småland
    • bruja Carmen
Hej!

Jag avlar på färgrena & rastypiska dv Cochin, men ställer inte ut dem ändå. Jag gillar bara att arbeta med det.

Jag blandar helst inte färger alls men skulle jag det så skulle jag bara blanda blå, svart, spättat, vitt ihop, eventuellt kan man sätta in pärlgrå. De andra färgerna skulle jag inte blanda alls.

mvh
Carmen

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
HUseby ligger söder om Växjö. Knappt 20 mil från Svedala skulle gissa att det tar ca 2 timmar att köra. Jag ska åka dit på Lördagen så kan du ta dig till Löberöd så kan vi samåka. Men jag vill komma iväg hyfsat tidigt så man kan vara där till det öppnar.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
från svedala tar det 2tim till Karlshamn. och från karlshamn till växjö tar det en 1tim. så räkna me 3-4 tim till  Huseby. så vidare ni inte kör jättttefort  ;)
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
från svedala tar det 2tim till Karlshamn. och från karlshamn till växjö tar det en 1tim. så räkna me 3-4 tim till  Huseby. så vidare ni inte kör jättttefort  ;)

Varför ska du köra om Karlshamn  ??? (ca28-29mil)
Det är ju betydligt närmre att köra Svedala- Lund- Höör- Hässleholm- Huseby (ca 19mil) Dessutom är det bra väg hela vägen så jag tro ändå att man kör på ca  2 timmar och en kvart.

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
skrev karlshamn bara för jag bor där, när jag har kört från svedala (har bott där innan) till Huseby så har det inte tagit 2 tim  iallafall. från svedala-lund-höör osv
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Bubblaren

• Skåne
HUseby ligger söder om Växjö. Knappt 20 mil från Svedala skulle gissa att det tar ca 2 timmar att köra. Jag ska åka dit på Lördagen så kan du ta dig till Löberöd så kan vi samåka. Men jag vill komma iväg hyfsat tidigt så man kan vara där till det öppnar.

Låter lockande att hänga på. Tack för erbjudandet Ska fundera lite till. Tror jag får barnvakt. Bara det inte tar för många timmar att åka - hoppas på att din uppskattning håller. Eniro säger 2 timmar från dig och 38 min från Svedala till dig = 2.38 totalt. För att vara där när de öppnar måste vi då åka kanske 7.45 från dig...? Men då ställer de alltså inte bara ut hönsen utan säljer dem på plats? Och är det mycket dyrare priser här? En höna brukar väl annars kosta 150-200 kr..?

Sen är det ocks Frank´s Zoofors smådjursmarknad på söndagen. Är mycket denna helg alltså! Funderar på att klämma den med. Men där är det ju samma sak för mig. En vild chansning att få rätt sorts djur. Men då kanske gårdagen gjort mig till expert... :D

jag71

• varma höns
    • Skåne
Enligt eniro så ska det gå på mindre än två timmar från mig så från Azoo-Lina borde det vara lite två timmar drygt.  :)
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Gert

• Småland
Jag tror det är större chans att du hittar vad du letar efter på en hönsutställning än på en djurmarknad.

Vad gäller färgerna så den svart vitfläckiga kan du sätta ihop med blå vitfläckig och pärlgrå vitfläckig. Har själv gjort denna korsning med bra resultat.

Den guldfärgade (kan det va rapphönsfärgad? Har du nån bild?) bör man nog undvika att para med nåt annat än andra rapphönsfärgade. Det finns undantag men har inte koll på det just nu.

Center

• Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
Hej

Huseby ligger utanför Växjö, mot Malmö.

Jag ska ställa ut  den lilla blå dv slike jag köpte av
AnnaLisa? på hästveda.

Vi syns i Huseby. Nettan

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
Hej

Huseby ligger utanför Växjö, mot Malmö.

Jag ska ställa ut  den lilla blå dv slike jag köpte av
AnnaLisa? på hästveda.

Vi syns i Huseby. Nettan
Haha :D Inte för att jag heter AnnaLisa  ;) utan Lina men det var mig du köpte en liten blå tupp av. Då får jag  se hur han har vuxit till sig på lördag  :D

Bubblaren

• Skåne
Jag tror det är större chans att du hittar vad du letar efter på en hönsutställning än på en djurmarknad.

Vad gäller färgerna så den svart vitfläckiga kan du sätta ihop med blå vitfläckig och pärlgrå vitfläckig. Har själv gjort denna korsning med bra resultat.

Den guldfärgade (kan det va rapphönsfärgad? Har du nån bild?) bör man nog undvika att para med nåt annat än andra rapphönsfärgade. Det finns undantag men har inte koll på det just nu.

Då kanske jag helt enkelt ska lägga all energi på utställningen istället. Men är det de djur de ställer ut som de säljer - nej det kan de ju inte vara kom jag på då jag har för mig att jag läst att bedömningen av djuren är på söndagen.. Vet du om det är mycket dyrare än på djurmarknader?

Min guldfärgade är som en gul orpington fast några nyanser gulare. Även hudfärgen är gul. Dock har hon lite lite svart i toppen på några stjärtfjädrar och då är hon väl inte hundra ren..? Ska försöka hinna ta kort senare i veckan.

Pärlgrå vitfläckig och blå vitfläckig lät fint. Tack för dina svar.

Gert

• Småland
Bedömningen brukar vara på fredagen och när utställarna får se
att deras djur inte har fått så många poäng som dom hade hoppats på
så brukar några sälja djuren istället för att ta med dom hem igen.
Och så finns det säkert en massa djur i försäljningavdelningen med.

Om den är helt gul med lite svart i stjärten så skulle jag para den med en gul columbia men den färgen på dvärgkochin är inte så vanlig tror jag.

Bubblaren

• Skåne
Bedömningen brukar vara på fredagen och när utställarna får se
att deras djur inte har fått så många poäng som dom hade hoppats på
så brukar några sälja djuren istället för att ta med dom hem igen.
Och så finns det säkert en massa djur i försäljningavdelningen med.

Om den är helt gul med lite svart i stjärten så skulle jag para den med en gul columbia men den färgen på dvärgkochin är inte så vanlig tror jag.

Varför inte para henne med en vanlig gul? Kanske färgen rättar till sig i nästa generation?

Nu har jag varit på Huseby utställningen och köpt dvärgkochin! Det blev svarta friserade. En var ickefriserad. Två hönor och en tupp för 400 kr. Den friserade  hönan som var ett år hade tyvärr lite benkvalster och var ganska skallig på huvudet och bar under magen men det rättar väl till sig. De som sålde djuren åt ägarna utställningen sa att de granskade dem inför försäljningen - ingår inte benkvalster i det? En annan som köpte - när hon fick hem dem så kryllade de av svarta kvalster.. men det verkar vara upp till köparen att kolla...

Så nu tänker jag att jag kan para hönorna med svartvitfläckiga tuppen och då har jag hört att jag kan få (om det var hälften) friserade och hälften vanliga. Och att det också blir svartvitfläckiga av några.

Mer pallade jag inte köpa då det alltid ingick en tupp. Förstår förstås att man vill sälja med dem. Men då måste jag ju avliva tuppen eller sälja vidare med en höna. Så nu letar jag fortfarande efter blå isbar, laxfärgade faverollehöns, vit dvärgsilkes och gul orpingtonhöna. Orkade tyvärr inte åka till Franks Zoofor idag. Får ta tag i förökningen av dessa andra till våren.

Gert

• Småland
Citera
Varför inte para henne med en vanlig gul? Kanske färgen rättar till sig i nästa generation?

Visst kan man para med gult men om målet är att få helt gula djur efter en sån korsning får man hålla på i några år. Med gul columbia tar det inte så lång tid eftersom svart ska ingå i teckningen.

Nettis

• Smörblommans Siv
Man kan ha flera tuppar i en grupp. Det kan vara rätt så bra särskilt om man har en ovanlig färg eller ras. Dör en tupp så har man alltid en kvar.

Det finns väldigt många djur som inte är färgrena. Man vet aldrig vad de har bakom sig så att få fram rena djur av dem kan många gånger vara svårt. Vill man ha rena djur är det bättre att köpa såna av en seriös uppfödare på en gång.

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 4 användare
Helena Wätte, ärt, Mårten Falk, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser