Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kraftfoder till Gutar?  (läst 1184 gånger)

PSC

• Småland
Kraftfoder till Gutar?
« skrivet: 25 sep-10 kl 19:08 »
Halloj!
Kan man ge kraftfoder till Guttackorna, eller kan detta orsaka framfall?!

Vurre

SV: Kraftfoder till Gutar?
« Svar #1 skrivet: 25 sep-10 kl 22:51 »
Beror på mängden du ger. Själv ger jag mina gutar mycket begränsat och beroende på grovfoderkvaliteten och alls inget så här års. Under laktation får de lite mer.

Varför tycker du att de ska ha kraftfoder?
snus? vad är priset på en pris?

PSC

• Småland
« Svar #2 skrivet: 26 sep-10 kl 09:47 »
Jadu, vi har en skock med kossor o dom får rätt mycket kraftfoder ( på vintern). Då borde väl fåren oxå få en liten dos? Vi hade gotlandsfår för längesen o dom brukade få, så jag blev lite undrande när en sa att Gutarna inte skulle ha.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 26 sep-10 kl 10:52 »
Men på vintern producerar fåren ingen mjölk, det gör kossorna i normalfallet...

Får av lantras är utvecklade för att klara sig på lite foder, som man kan läsa här på forumet och på andra ställen, så blir de lätt feta, med olika komplikationer, bla i samband med lamning om de är överviktiga.

Om man läser om tex djurparksdjur, så ser man att de också får problem med fetma, många djur är utvecklade för att klara en "svältperiod", och om de alltid får foder mår de inte bra. De lagar in lite fett under betessäsong/högsäsong, och detta ska förbrukas under lågsäsongen, annars får de problem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Birgit

« Svar #4 skrivet: 26 sep-10 kl 13:33 »
Kan bara instämma med föregående talare!
Kraftfoder ger man i första hand för att öka produktionen. Djuren själva behöver det inte, utan basen ska alltid vara grovfoder, salt, mineraler och gärna också löv och bark.
Gutar ska helst inte ha kraftfoder och vill man ge, ska det vara små givor.

PSC

• Småland
« Svar #5 skrivet: 26 sep-10 kl 14:44 »
Ok, tack för råden! Jag har mineraler o saltsten, då får dom nöja sej med det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 3 användare
matematiker, mulle mullvad, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser