Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka med sår i ansikte  (läst 3180 gånger)

Danarp

• Skåne
Tacka med sår i ansikte
« skrivet: 25 sep-10 kl 10:05 »
Hej. Jag har en tacka som jag upptäckt har fått lite utslag/sår i ansiktet. Jag trodde först hon hade smutat ner sig men när jag kände på det så såg jag att det var som svarta sårskorpor. Hon har fått en större mitt i ansiktet och över båda ögonen (ögonbrynen). Samt har hon fått det i ena örat runt kanterna och en bit på insidan av örat.

Jag trodde först att det kanske var orf, men när jag läste om det verkar det ju inte vara på de ställena som de brukar drabbas. I dag tyckte jag dessutom hon såg lite hängig ut med sina öron.

Är det någon som har någon idé vad det kan vara? Jag oroade mig inte särskilt mycket i början men så i dag gav hon intrycket att vara lite hängig.

« Senast ändrad: 25 sep-10 kl 10:08 av Danarp »

vallhunden

• Västergötland
SV: Tacka med sår i ansikte
« Svar #1 skrivet: 25 sep-10 kl 11:17 »
Jag skulle inte hålla det för otroligt att det kan vara knottangrepp. Det är ju svidknottsäsong, nu också. Jag har sett liknande på något enstaka djur. Knotten går på där huden är tunn och det blir en ond cirkel,  knottbett, svullnad/sår och mer knottbett, större sår och svullnad. Det blir liksom en allergisk reaktion på knottbetten och sedan är den onda cirkeln igång. På detta följer en lokal inflammation.
Jag hade en tacka för många år sedan som fick en svullnad och sår stort som ett ägg. Tackan var också hängig.

Jag fick pencillin som jag sprutade i 7 dagar, så gick det  snabbt över.
Eftersom tackan också är hängig, så är pencillin en given lösning tycker jag. Du kanske har någon gammal flaska hemma? :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

anitag

« Svar #2 skrivet: 26 sep-10 kl 02:17 »
Jag hade en bagge som fick fler o fler sårskorpor i ansiktet. Då jag krafsade bort skorpor kom det ut var. Sedan började han få knölar i ansiktet, under käkarna, vid örat. En veterinär kom och tog ett prov ur ett sår o jag fick sedan meddelande från labbet att baggen hade aktinos, strålsvamp. Det smittar till andra djur o även till oss människor o är svårbotat. Så nu är han i fårens himmel. Jag har ingen aning om hur han kunnat få aktinos.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 26 sep-10 kl 13:51 »
Jo, strålsvamp bildas runt käkarna, men detta var runt ögonen och då kan det inte vara aktinos. Vad jag har lärt mig i allafall... ;)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Danarp

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 26 sep-10 kl 22:19 »
Det var ju bra att det inte verkar vara det ovan nämnda. Tackan får nu lite penecilin efter din rekommendation så hoppas jag hon piggnar till inom det närmaste.

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser