Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  plantera kastanj?  (läst 18112 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
plantera kastanj?
« skrivet: 24 sep-10 kl 22:34 »
tar sig kastanjer om man sätter dem i kruka med jord nu i höst? med eller utan skal?
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

• Gäst
SV: plantera kastanj?
« Svar #1 skrivet: 24 sep-10 kl 22:37 »
tar sig kastanjer om man sätter dem i kruka med jord nu i höst? med eller utan skal?
Menar du äkta kastanjer? Dom behöver vinterkyla, och man bör ta av skalet, det taggiga alltså.

Hästkastanjer gror utan vinterkyla, men bara om skalet är bort, det verkar finnas groningshämmande medel i det

grimbart

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 24 sep-10 kl 22:41 »
jag menar såna kastanjer som växer i kommunens planteringar... ligger fullt med kastanjer att plocka under träden... det taggiga skalet menade jag..
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 sep-10 kl 22:43 »
Är det i kommunens planteringar är det hästkastanj.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 24 sep-10 kl 22:43 »
Hästkastanjer är värsta ogräset, nästan varenda gror, särskilt de som hamnat i komposten, och de tål att man knäcker dem flera gånger innan de ger upp  >:(. Men de är ståtliga träd, och pollenet ska vara bra för bin, har jag läst.

Äkta kastanj är svårare, och klarar sig inte i för kall zon. Zon 3 är en chansning, zon 4 går troligen inte alls...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 24 sep-10 kl 22:46 »
Är det i kommunens planteringar är det hästkastanj.
I Lund har kommunen planterat flera äkta kastanjer, och det finns många gamla träd på olika institutioners tomter. Så helt givet är det inte att kommuner inte kan ha planterat äkta kastanj. Men om man bor i zon 4, så är det i princip helt säkert att det är hästkastanj.

Hästkastanj har korta taggar på skalet, äkta kastanj har långa, nästan hårlika taggar, och de taggarna sitter jättetätt. Även bladen är väldigt olika.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 24 sep-10 kl 22:47 »
enligt Peter Korn kommer man upp en odlingszon om man planterar i en upphöjd hög..är det dessutom i en sydsluttning blir det ännu bättre..äkta kastanj borde funka om man gör så kanske?..
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 sep-10 kl 22:49 »
Hästkastanjer är värsta ogräset, nästan varenda gror, särskilt de som hamnat i komposten, och de tål att man knäcker dem flera gånger innan de ger upp  >:(. Men de är ståtliga träd, och pollenet ska vara bra för bin, har jag läst.

Äkta kastanj är svårare, och klarar sig inte i för kall zon. Zon 3 är en chansning, zon 4 går troligen inte alls...
Ja, hästkastanjer har nästan 100% grobarhet. Inte så konstigt kanske, med tanke på hur mycket energi de kan lagra i de stora nötterna. Men åtminstone här i zon 3 har dom svårt att överleva till vuxen ålder om man inte tar han dom dom. Det är inte ofta man ser en helt förvildad hästkastanj.

Jag har äkta kastanjer här i zon 3, två stycken som grott från kastanjer plockade i Stockholm. Dom överlevde förra vintern utan minsta skador, och det var ju en ordentlig vinter. Men vi får se hur det går när dom är stora nog att nå över snön  :P

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 sep-10 kl 22:51 »
enligt Peter Korn kommer man upp en odlingszon om man planterar i en upphöjd hög..är det dessutom i en sydsluttning blir det ännu bättre..äkta kastanj borde funka om man gör så kanske?..
Kanske, om du har tur. Dessutom måste det vara väldränerat, fuktig jord med stående vatten försämrar läget. Sedan måste du hitta kastanjer med bra arvsanlag, som kommer från träd som klarat strängt klimat. De kastanjeträd man köper på plantskolan kommer ofta nerifrån Holland, så de kan vara vad som helst

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 24 sep-10 kl 22:54 »
Jo, Peter är duktig, gick i samma klass som hans bror... Men med hans råd är det nog ändå zon 3 som gäller. Tittade på en planta i plantskolan, de rekommenderade zon 1... Men jag har sett äldre äkta kastanjer i zon 2, och tänker prova här i zon 3.

Jag vet flera självsådda hästkastanjer i zon 3, som garanterat sått sig själva och som nu är över 20 år. De står i pappas trädgård, och har självsått sig från träd som farfar satt från kastanj. Några är flyttade när de var små, men de har aldrig varit krukade eller skyddade på något sätt.

Imina

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 24 sep-10 kl 23:35 »
Och var får man tag på en äkta kastanj med bra arvsanlag? Är det lite lotteri vilket träd man väljer på plantskolan, eller är de sämre allihop?
Ieenilorac: Du som vet så mycket, har du koll på var man kan få tag på en äkta kastanj i NV/ V Skåne(med bra eller dåliga anlag...)? Vi fick söka ett tag efter ett valnötsträd, och i år är det dags för en kastanj. Tänkte att jag sparar lite tid på att fråga dig först innan jag börjar ringa runt...
Mamma, myskankskötare och svinaherde.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 25 sep-10 kl 05:05 »
Med bra arvsanlag är svårt. Men Munka Garden brukar vara kunniga, och de kan nog beställa hem till dig. Jag har köpt bl a valnötsträd, som present till en släkting, där.

Om det finns några på marknaden med bättre härdighet, som samtidigt är selekterade för att få stora kastanjer. Många äkta kastanjer är bara förökade för att de är dekorativa, och de har löjligt små kastanjer, som det inte är lönt att använda som mat.

Imina

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 25 sep-10 kl 14:05 »
Då får jag kolla med dem! Att de ger kastanjer i ätstorlek är ju a och o. Annars kan jag nog lika gärna strunta i det. Bra att veta inför köp - att allt inte är vad man förväntar sig!
Mamma, myskankskötare och svinaherde.

Huggorm

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 25 sep-10 kl 15:14 »
Att få kastanjer i ätstorlek är ju inte helt lätt i Sverige, träden är ju anpassade för ett liv runt medelhavet. Ändå kan det nog gå ganska bra nere i Skåne och Blekinge, jag fick ju kastanjer från träd som växer i Stockholm, dock på en väldigt skyddad plats. De kastanjerna var inte extremt stora, men fullt grobara. Mina träd har jag bara för prydnad, jag räknar inte med att få bra nötter här i kalla, regniga bohuslän.

En dansk plantskola som experimenterar med träd inympade på svagväxande grundstammar är intressant. Eftersom grundstammen fungerar som en flaskhals satsar trädet mera kraft på nötterna i stället. Dessutom blir träden lite mera köldtåliga, eftersom de slutar växa mycket tidigare på hösten.

http://www.westergaards.dk/Html-species/chestnut.html

Annars finns ju den amerikanska kastanjen, Castanea dentata, den är något mera tålig än den europeiska. I USA är denna sort i stort sett utdöd på grund av en sjukdom, men i Europa klarar den sig ännu. Det är dock inte lätt att få tag på något exemplar tyvärr.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #14 skrivet: 26 sep-10 kl 13:41 »
Jag har sett en relativt stor äkta kastanj (Castanea sativa) i zon 3. Men det blir inte mycket nötter. Så för att få någon avkastning så tror jag inte det är värt det.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

grimbart

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 02 okt-10 kl 18:57 »
idag har jag hittat 200st kastanjer under träden i vänersborg... frågan e om jag ska trycka ner dem i marken NU eller till VÅREN?
Fjäderfän och kaniner

esten

• -
« Svar #16 skrivet: 02 okt-10 kl 19:12 »
Jag tycker det funkar bäst att gå och plocka upp de nötter som har börjat gro under våren , innan de har sänt ut rötterna , och plantera på lämpligt ställe .
Så jag skulle lägga ut de nötter du har plockat på marken , men på ett ställe som inte blir vattendränkt , och låta de övervintra så .
Gäller både kastanj och ekollon .

Det finns en gigantisk hästkastanj i Sundsvall . Utanför flickskolan bredvid hedbergska gymnasiet
Och en fullstor ek i Sollefteå . Utanför tomteverkstan

Huggorm

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 02 okt-10 kl 19:25 »
Ja, att lägga ut dom på marken, kanske med lite löv över, är ett bra sätt att förvara dom till våren. Sedan kan man kolla till dom tidigt på våren, och se om inte groddarna börjat sticka ut. Men man får se upp. Jag hade lagt ihop kastanjerna från mina båda träd på så sätt, men på våren var dom bort. Jag vet inte vem, men någon hade ätit upp dom under vintern. Möss eller rådjur? Dom är ju lite lätt giftiga, så det är inte alla djur som tål att äta dom.

grimbart

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 12 okt-10 kl 21:49 »
jag planterade hälften och spred resten på marken över en större del av tomten.. får se om några tar sig och vilken metod som var bäst...
Fjäderfän och kaniner

Yrmff

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 17 okt-10 kl 19:46 »
Du kan få ett par som redan överlevt en vinter av mig om du vill (hästkastanj)

mvh H

Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 2 användare (1 dolda)
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser