Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninbefrielse?  (läst 4986 gånger)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Kaninbefrielse?
« skrivet: 06 jun-06 kl 15:22 »
Läste på www.drinfo.se att djurens befrielsefront varit ute på nattliga äventyr och "befriat" 9 kaniner.  Förmodligen har man bara släppt ut dem någonstans.   Den 30 december 2004 stal man ett 60-tal kaniner från mig, däribland mamman till en kull nyfödda ungar. Förmodligen släpptes även de kaninerna ut, jag har mycket svårt att tro att man kan hitta "kärleksfulla hem" till så många kaniner, det vet alla som försökt bli av med en kull kaninungar. Vad jag inte kan förstå är varför man gör så här.  Tror man att kaninerna kommer att klara sig ute? Eller vet man bättre än djurägarna hur djur ska ha det eftersom man själv vuxit upp i stan? Är det något slags ungdomligt trots mot vuxenvärden, där man har djurrätten som "alibi" för att ställa till hyss? Kan man vara medveten om att släppa ut kaniner i okänd miljö, enligt mig, nästan är jämförbart med djurplågeri, eller? Liknar de här AFA som under politiska paroller som alibi går ut för att slå sönder stan.

>:(  Edgar

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
Re:Kaninbefrielse?
« Svar #1 skrivet: 06 jun-06 kl 19:38 »
Edgar,

det är nog fel forum för att fråga efter djurbefrielserna motiv...

Här uppe finns inga vilda kaniner så jag antar att utsläppta tamdjur snart blir rävmat.. befrielse från jordliga bekymmer i alla fall ;-)

Har även haft liknande bekymmer som du i Föreningen gotlandskaniner.. och man tvilvar jo på att kullar med nyfödda har det bättre utanfäör stallet.. men hur kommer åt folket??

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 06 jun-06 kl 23:07 »
Kan man vara medveten om att släppa ut kaniner i okänd miljö, enligt mig, nästan är jämförbart med djurplågeri, eller?

Ja, det är djurplågeri  >:(
Ta mamman från sin kull  :o Idioter!!!

Citat från drinfo: "Dessa nio individer får nu för första gången i sina liv uppleva kärlek och frihet."
Och hur vet de det  ??? Precis som om kaninfarmaren inte skulle älska och värna om sina djur, bah!!
Snacka om att de försöker slå sig för bröstet  :P

Misstänker att de bara släppt ut djuren i naturen... En människa avlivar sina djur på ett mindre plågsamt sätt än tex räven.

Jag är övertygad om att dessa stackars kaniner hade det hundrafallt bättre på sin farm, än utkastade i skogen eller sittandes som någon unges bortglömda sällskapsdjur.

Nä, djurskydd i all ära, men kan man inte koncentrera sig på viktiga saker? Hundar som blir flådda levande är fan så mycket värre, än att en glad kanin slaktas och blir mat.
Landsflykting i storstan...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 08 jun-06 kl 21:08 »
Just detta är vår anledning till att vi skaffat oss en rejäl vakthund på gården. Ve den som kommer och "befriar" mina kaniner. Har han inte sprungit fort förr så lär han göra det med en gläfsande ovtjarka i hälarna.

;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Januschka

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 09 jun-06 kl 10:44 »
Kimma,

bara man överskattar itne hunden.. kompisar har råkat ut för 60 utsläppta kaniner trots att det finns hund på gården.. :-(

Januschka

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 09 jun-06 kl 15:33 »
Kimma,

bara man överskattar itne hunden.. kompisar har råkat ut för 60 utsläppta kaniner trots att det finns hund på gården.. :-(

Januschka

Hade en kollega på vaktbolaget som skulle installera larm till en familj med stor ilsken rottweiler eftersom inbrottstjyvarna lurat hunden med leverpastej och ÄNDÅ gjort inbrott.

Jag är mycket noga med att träna min jycke att inte ta emot mat från andra än mig och sambon,samt får han inte hälsa på vem som helst, han är en renodlad vakthund som blir stor och stark nog att döda en varg och björn och mina förhoppningar på honom är stora men mycket måste trots det läras med träning.

Så tro mig Januschka, jag har tänkt igenom det  ;D
« Senast ändrad: 09 jun-06 kl 15:51 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Januschka

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 09 jun-06 kl 18:31 »
lol Kimma

min Rottis skulle nog hålla kvar folk på tomten.. för att blir klappat längre ;-)

Januschka
 som har hundar som skäller men inte biter

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 09 jun-06 kl 18:41 »
lol Kimma

min Rottis skulle nog hålla kvar folk på tomten.. för att blir klappat längre ;-)

Januschka
 som har hundar som skäller men inte biter

Hehe ja bara dom stannar tills pliten kommer :)
Min 13-åriga blandrashane höll kvar mattläggaren en gång när jag gått till tandläkaren, han satt snällt med korsade ben på en köksstol när jag kom hem 2 timmar senare. Hunden morrade så snart han närmade sig ytterdörren. Stackars man var helt förstörd :)

Gille

• -
« Svar #8 skrivet: 10 jun-06 kl 16:13 »
Jag är mer rädd för vandaler än vilda rovdjur. När nya kaninstallet är byggt så funderar jag på larmcentral.

Tips till alla med kaniner, sätt aldrig ut era adresseri en annons!
Kaninuppfödare och pelargontant.

Grönöga

• Dalsland
« Svar #9 skrivet: 24 jun-06 kl 23:33 »
åhhh! Jag blir så fruktansvärt förbannad! Dessa sk "militanta veganer" förstör för alla i djurrättsrörelsen genom att släppa ut tam kaniner och minkar på eget bevåg! Det är dessa handlingar som det syns och hörs mest om så ifall man säger att man är engagerad i djurens rätt så blir svaret direkt :"jaha du är en sådandär militant vegan?!"  Egentligen är det ju en minoritet men.. ja suck!
Med hantverket i näven, tårna i grönsakslandet, barnen i famnen, katterna på taket, hunden vid sidan och blicken på hönsen.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Kaninbefrielse?
« Svar #10 skrivet: 21 dec-08 kl 01:34 »
alltså rottisar i all ära, men boerboel är nog den ultimata vakthunden. den behöver inte ens tränas, den går på allt främmande. blir bara problem, om man får besök och hunden inte presenteras för besökarna innan hunden får syn på dem ;)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

souped

• -
« Svar #11 skrivet: 21 dec-08 kl 03:00 »
hur många kaniner går det på en Ko? köttmässigt.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #12 skrivet: 21 dec-08 kl 03:12 »
Varför är det inga som befriar kossorna ???

souped

• -
« Svar #13 skrivet: 21 dec-08 kl 04:23 »
Varför är det inga som befriar kossorna ???

Tror man börjar med aktioner mot det allra onödigaste dödandet först, kaniner och annat smått, pälsdjur före födodjur... etc.. du fattar grejen.  Även om man finner allt onödigt finns det förmodligen en skala. Makes sense.

getalina

• Halland
« Svar #14 skrivet: 21 dec-08 kl 04:42 »
Tror man börjar med aktioner mot det allra onödigaste dödandet först, kaniner och annat smått, pälsdjur före födodjur... etc.. du fattar grejen.  Även om man finner allt onödigt finns det förmodligen en skala. Makes sense.

Jag tror bara att de är rädda för kossorna.  ;D ;D

Stadsbor är rädda för allt som låter, stångas o sparkas.

Ancan

• Halland
« Svar #15 skrivet: 21 dec-08 kl 07:31 »
De hade ju en IQ befriad talesman som nyligen satt och sa i media, att de inte kan gå på de största aktörerna, utan att defår offra de små för "den goda sakens" skull >:(

Antar att kaniner är lättare att stjäla och släppa lösa än en gäng med stora kossor...

Jag anser att det tyder på total intelligensbefrielse, total avsaknad av empati för djuren. Samt att de som utför sådana saker borde skaffa sig en riktig sysselsättning så att dom inte har ork att hitta på dumheter på dygnets mörka timmar!!!

Och det står jag för - varenda ord!

A - C
"När man haft bråttom länge, måste man stanna upp och vänta in sin själ"

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #16 skrivet: 21 dec-08 kl 15:25 »
Om du menar inslaget i Insider så var det samma snubbe som sa att terrorism är okej ::) :o

Hoppas dom får till en ordentlig lagstiftning mot detta.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #17 skrivet: 21 dec-08 kl 15:37 »
de ville ju "befria" ett stort antal höns här uppe för några veckor sen. problemet var bara att de slog sönder ventilationsanläggningen när de bröt sig in för att göra lite skadegörelse, etc. det hela resulterade i att alla höns kvädes plågsamt. begåvat, verkligen.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

getalina

• Halland
« Svar #18 skrivet: 21 dec-08 kl 17:45 »
Och dom har givetvis tygskor och plastplånböcker. 
Äter inte godis.
Använder inte hårshampo eller tvål.

ELLER ???

souped

• -
« Svar #19 skrivet: 21 dec-08 kl 17:46 »
Och dom har givetvis tygskor och plastplånböcker. 
Äter inte godis.
Använder inte hårshampo eller tvål.

ELLER ???

Alltså... det är inte 1920 längre. Det finns Alternativ nu.

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser