Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kött från hybrider  (läst 1493 gånger)

Stockros

kött från hybrider
« skrivet: 17 sep-10 kl 16:33 »
Jag hoppas på att kunna korsa myskdrake med kahki Campell. (se mitt inlägg precis innan, men nu startar jag en ny tråd).
Jag åt för länge sedan ankfile när jag var i Frankrike. Det var så gott. Men hon jag bodde hos var i och för sig duktig på mat. Men jag läste nyligen, i somras när jag började med ankor, att det säljs 14 miljoner ankor, en hybrid, per år i Frankrike. De korsar myskankor med pekingankor (tror jag, det har varit svårt att hitta information). Som jag förstår det är myskankskött lite mörkare och segare, medan vanlig anka är lite fet. Men en kombination av dessa låter ju optimalt kött!

Men vad vet jag. Tänkte kolla om någon vet? Kan alla ankor korsa sig och få avkomma? Kommer min kombination av myskanka och Campell att fungera?
(jag hade inte planerat att köpa Campell, hade aldrig hört talas om dem förrän jag såg dem på en marknad i Väröbacka. Min granne, bonde, säger att det är fullt normalt för fågelägare och ankmödrar att plötsligt råka spontant shoppa lite ankor när man är på en marknad ...   :-)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: kött från hybrider
« Svar #1 skrivet: 17 sep-10 kl 20:03 »
Alltså, alla våra "vanliga" ankraser är en art, även khaki cambell. Och de kan korsa sig med myskankor som är en annan art. Mina hybrider som jag kläckte i somras kläcktes på dag 28, som vanliga ankor, myskankor har ju längre ruvtid (34?). En del skriver att mulankor kläcks på en tid mellan den för ankor och myskankor, men alla mina kläcktes på dag 28, sen kläcktes en renrasig myskanka på rätt tid för dem (som jag tror är 34, men kommer inte ihåg säkert).

Mulankorna är sterila, så antingen får du köpa in nya avelsdjur efterhand, eller så får du ha 3 grupper, en med myskankor och en med vanlig anka av valfri ras, från dem tar du avelsdjur till den 3:e gruppen, där du producerar mulankor. Bäst är ju att ha den anka som lägger flest ägg som mamma, det är troligen inte myskankorna, eftersom de gärna ruvar. Bättre ekonomi i att kläcka i maskinen, om man vill ha många ankor.

Jag gillar inte mina Khaki cambell, har kläckt dem i år så jag vet inte hur bra de ruvar. Men de växte inte alls lika snabbt som mina andra raser som kläcktes samtidigt. Både peking- och sachsenankor växer snabbare och bättre på samma foder. Så mina khaki cambell slaktas i helgen, jag har inte hittat köpare till dem, och vill ha de andra raserna, som verkar passa mina behov bättre.

Jag har inte ätit mulankorna än, slaktade en igår, och ska slakta 4 till om någon vecka, kan rapportera senare när jag smakat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Stockros

« Svar #2 skrivet: 17 sep-10 kl 21:11 »
Vore jättekul att höra vad du tycker om mulanka när du har smakat! Speciellt om du upplever en skillnad mot annat ankkött. Vilken sort har du blandat myskankan med?
Mina cambell var som sagt ett litet tokigt spontanköp, de var så söta (och bruna!) Jag hade vita myskankor (jättefina), men hela tomten så ut som en skräphög när de släppt vita fjädrar överallt.
Cambell ska vara bra äggläggare, men jag hade ju hoppas på att deras ällingar ska ge tillräckligt med kött så att det är mödan värt att göra i ordning dem. Mina ällingar blir ju inte rena cambeller, kanske växer de bättre då?
Jag tycker att det räcker med tre fåglar, så jag får köpa in nya avelsdjur efterhand (hur länge de nu lever och ger ägg?). Gör inget att ällingarna blir sterila, bara det blir några... men det ska det väl då.
Hos mig är det hannen som är myskanka, spelar det någon roll om det är hannen eller honan som är myskanka?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 18 sep-10 kl 09:18 »
Det spelar ingen roll om det är hannen eller honan som är myskanka. Mina är korsningar med pekinganka, enligt uppgift från säljaren. Jag köpte dem som ägg.

Det går såklart inte att säga hur länge ankor lägger rimligt med ägg. Precis som med höns lägger de flest ägg de första åren, sedan minskar det. De kan leva ganska länge om de förblir friska, men då minskar produktionen.

Det funkar såklart att köpa in avelsdjur, tänk bara på att det är bra att hålla dem i karantän, så att man inte får in sjukdomar. Man kan ju även köpa avelsägg, som man antingen låter ankorna ruva, eller lägger i kläckare. Om man desinficerar äggen sprids i princip inga sjukdomar.

Jag har inte smakat än, får se om det blir mulanka till middag idag...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Stockros

« Svar #4 skrivet: 18 sep-10 kl 17:00 »
Väntar med spänning på hur de smakar.....

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 18 sep-10 kl 17:09 »
Nu har jag smakat, och visst tycker jag att köttet var lite mörkare än från andra ankor. Renrasig myskanka har jag inte smakat ännu. Men mulanka var gott i alla fall.

Stockros

« Svar #6 skrivet: 25 sep-10 kl 13:18 »
Tycker du att du upplevde någon smakskillnad mellan mulanka och vanlig anka?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 25 sep-10 kl 15:05 »
Ja, mulankan var tydligt mörkare och mustigare i smaken, mer vild. Har tre kvar att slakta, ska låta dem bli lite äldre, så att smaken utvecklas mer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser