Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hasselodling  (läst 14748 gånger)

vidar b

• Halland
hasselodling
« skrivet: 16 sep-10 kl 15:42 »
jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av hasselodling i lite större skala. har läst i åter nr3/04 och det verkar inte helt omöjligt.
Min plan är att ha en mindre odling på till att börja med 50-100 plantor, det största problemet verkar vara att få tag på plantor. det finns en leverantör i tyskland men det blir väldigt dyrt om man inte kan köpa många plantor i taget.
Alltså:
känner någon till försäljare i sverige?
finns det någon eller några med liknande tankar som möjligen vill göra en gemensam beställning?
Är det en rimlig ide över huvud taget?

Tack på förhand för ev. tips...

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: hasselodling
« Svar #1 skrivet: 16 sep-10 kl 15:54 »
går det inte föröka från hasselnötterna? jag vet vart det växer vilt...  nån som vet?..
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 sep-10 kl 16:00 »
går det inte föröka från hasselnötterna? jag vet vart det växer vilt...  nån som vet?..
Jovisst! Men då vet man inte hur nötterna blir på den nya busken. Förmodligen blir det helt vanliga hasselnötter, varken mer eller mindre. Men mycket av det som odlas kommersiellt är speciella sorter som man har tagit fram, som lämnar mer nötter eller större nötter. Det är precis som med äpplen kan man säga. Men en sak som man kan göra är att plantera hasselnötter, och använda buskarna som ympunderlag.

grimbart

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 16 sep-10 kl 16:01 »
ska man plantera dem med skal eller utan? kan man plantera dem som är gröna eller måste de hårdna?
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 16 sep-10 kl 16:09 »
De måste planteras med skal, annars ruttnar de, och de ska planteras när de mognat, också för att minska risken för att de ruttnar.

Vad jag vet så ska de stratifieras, dvs antingen planteras de på hösten, eller så måste de köldbehandlas i kylskåp. Om man vill öka grobarheten kan man försiktigt fila lite på skalet, så att man är ungefär halvvägs igenom, men då är det viktigt att nöten inte placeras för blött.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

vidar b

• Halland
« Svar #5 skrivet: 17 sep-10 kl 13:53 »
Jag läste i hasselartikeln om två olika metoder för beskärning. En arbetsintensiv som bygger på att ha en formad krona typ äppelträd. samt en metod där man helt sonika kapar busken i knähöjd vart femte år. Jag antar att det då blir en buske som mer liknar vild hassel.
Om man vill använda den senare metoden misstänker jag att plantan måste vara rotäkta?

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 sep-10 kl 14:13 »
Jag läste i hasselartikeln om två olika metoder för beskärning. En arbetsintensiv som bygger på att ha en formad krona typ äppelträd. samt en metod där man helt sonika kapar busken i knähöjd vart femte år. Jag antar att det då blir en buske som mer liknar vild hassel.
Om man vill använda den senare metoden misstänker jag att plantan måste vara rotäkta?
Den behöver inte vara rotäkta, eftersom man kapar i knähöjd. Då kommer det ju att växa från där man kapade, och inte från roten. Men det innebär ju iofs att varje spö som busken består av måste vara en inympad sort. Det går väll inte att ympa så långt ner att busken växer ut från ovanför ympen?

signe

« Svar #7 skrivet: 17 sep-10 kl 14:15 »
Jag planterade mina hasselnötter i jord i en mjölkkartong, stoppade in i en plastpåse och ställde i kylskåpet. Sedan glömde jag bort dem förstås tills det hade börjat växa vita groddar! De plantorna är nu 3-4 meter höga buskar men lite nötter blir det och fåglarna hinner först.

Jan lindgren

« Svar #8 skrivet: 17 sep-10 kl 14:16 »
Hej!
Har man gott om tid så är det bäst att köpa några olika sorter av hassel. Testa vilka som är bäst och ta avläggare.
MVH
Jan

Huggorm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 sep-10 kl 14:50 »
Vill man ha en förädlad hasselbuske/hasselträd så är nog Westergaards plantskola i Danmark den man skall vända sig till. Så vitt jag förstår är dom världsledande i avel och framtagande av nya hasselsorter

http://www.westergaards.dk/sortiment.html

Det finns även ett mycket bra inslag på dansk TV om verksamheten, jag skall se om jag hitta det

Edit: http://www.dr.dk/DR2/N/Naturtid/   Välj avsnittet från 8/11 2008
« Senast ändrad: 17 sep-10 kl 14:52 av Hillbilly »

Pontus

« Svar #10 skrivet: 18 sep-10 kl 14:19 »
Ensamma trädets plantskola har en del olika hassel och kanske dom har något på holma i Höör.

http://jordihatten.wordpress.com/
http://www.stiftelsenholma.org/skogstradgarden.htm

Lycka till!!

jaktfalk

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 13 okt-10 kl 08:55 »
jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av hasselodling i lite större skala.

Min lärare på Göteborgs Universitet har berättat att Sverige har varit exportörer av hasselnötter en gång i tiden, så storskaligt går det nog att få :) Lycka till!

Frid!
Markus

Kronan

• Värmland
SV: hasselodling (självfertila alltså?)
« Svar #12 skrivet: 10 sep-11 kl 22:29 »
Jag hänger på i den här tråden då den refererar till artikeln i Åter 3/04, en artikel jag läste och insåg att min köpta hasselbuske aldrig kommer ge nötter (då hassel är självfertila?). Alltså min fråga är, måste jag köpa en buske till för att faktiskt få några nötter? Jag köpte en Cosford förra året och tänkte att det nog tar några år innan det blir några nötter, men inser att det kanske inte är så enkelt. Eftersom jag vet att ensamstående hasselbuskar i närheten där jag bor (ett större villaområde) ger rikligt med nötter tycker jag det verkar konstigt att det måste (vind?)pollineras av annan sort hassel. Kan någon bringa klarhet i denna fråga? 

Huggorm

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 10 sep-11 kl 22:33 »
Hassel har normalt sett både hanblommor och honblommor, så jag tycker att de borde kunna pollinera sig själv

Vilverin

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 12 sep-11 kl 14:55 »
Vi har en gammal hasselplantering på gården, daterad ja... 1880 tror jag tanten som berättade om det sa. Jag vet inte hur många träd (eller ja buskar, de är skitstora hur som helst) som det rör sig om, men kanske ett trettiotal? Det kommer nya små skott överallt, och massor med nötter men jag har inte brytt mig om att plocka av dem.

Så, vad jag skulle komma till... om du vill får du gärna ta några av mina fritt spridda plantor, de växer enormt snabbt. Eller nötter, om det skulle föredragas.  =)
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Kronan

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 21 sep-11 kl 18:58 »
Tack men min lilla tomt behöver egentligen inte fler plantor utan jag hoppas det stämmer som "Ett svart får" säger att de är självbefruktande. Märker det närmsta åren.

Mick

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 18 aug-12 kl 22:59 »
Hej,

Jag har ochså gått och tittat efter Hassel under något år. Letade på Plantagen så sent som i dag, men har inte hittat några plantor. Är det någon som har tips om vart i Göteborgsområdet man kan få tag på ett par plantor (har hört att de måste vara mist två för att befrukta varandra).

Micke

kurt

« Svar #17 skrivet: 19 aug-12 kl 06:56 »
Rångedala plantskola har hassel, men om det är sorter avsedda för nötproduktion vet jag inte

grimbart

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 19 aug-12 kl 07:16 »
Prata med personalen,många gånger tar de hem det man söker..mvh
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 19 aug-12 kl 09:11 »
Här hos mig har det börjar dyka upp en massa hasselplantor i ett visst område i skogen. Jag misstänker att det är nötskrikan som planterat åt mig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 5 användare (1 dolda)
Purpurea, Carrla, Järpersgården, gjutaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser