Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  refraktometer--Kalibrering  (läst 14976 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: refraktometer--Kalibrering
« Svar #20 skrivet: 16 sep-10 kl 19:36 »
Men vilken av den visar rätt? de kan ju båda visa rätt mycket fel eftersom du bara jämför båda.

Jag har en digital som visar korrekt på vilken kalibreringsblandning man än använder, den tror jag på.

ersam

• -
« Svar #21 skrivet: 16 sep-10 kl 21:06 »
Ingen som kör doppa fingret och smaka?  :)

Skämt åsido - kollade med min mätare och såg att det är oerhört viktigt vilken vinkel man har mot ljuset. Det måste komma rakt ovanifrån i glaset - i mitt fall 45 graders vinkel ner mot golvet så lysröret kommer i vinkel mot locket.
« Senast ändrad: 16 sep-10 kl 21:17 av ersam »

Curt

« Svar #22 skrivet: 16 sep-10 kl 21:37 »
Men vilken av den visar rätt? de kan ju båda visa rätt mycket fel eftersom du bara jämför båda.

Jag har en digital som visar korrekt på vilken kalibreringsblandning man än använder, den tror jag på.
Man måste komma ihåg att det är inte vattenhalten som ger brytningsindex utan det lösta ämnet eller ämnena. Honung kan variera i sammansättning. Med exakt samma vattenhalt i rapshonung och honung från klockljung får man olika utslag i sin refraktometer. Det var anledningen till att mäta mot HF´s matlagnings resp normal honung (utan oljeväxter). Skalan i refraktometern, analog eller digital, anger vattenhalt i en genomsnittshonung. Att mäta halten flyktiga beståndsdelar ger en rätt god bild av vattenhalten. Dom flyktiga aromaterna utgör en mycket liten del. Trots att dessa båda refraktometrar har ATC så kan man se att resultaten varierar med temperaturen. Lärdomen man kan dra ur detta är att vara noggrann med kalibrering samt att mäta vid temperaturer nära rumstemperatur. 

Lemmon

• Bohuslän
« Svar #23 skrivet: 16 sep-10 kl 21:40 »
Vilken är det som du har, och var har du köpt den?
Har kikat på Joel Svenssons vaxfabrik, Biredskapsfabriken och LP's biodling. De har alla var sin variant av digital refraktometer.

wictor

« Svar #24 skrivet: 16 sep-10 kl 21:49 »
http://www.termometer.se/Refraktometrar/Palm-Abbe-serien/Honung.html

http://www.termometer.se/Handinstrument/Refraktometrar/Master-serien.html

http://www.termometer.se/Handinstrument/Refraktometrar/Budget-Digital.html

http://www.termometer.se/Handinstrument/Refraktometrar/PAL-serien/SugarMaster-PAL-ALPHA-ATAGO-BRIX-0-850.html

Själv använder jag den sistnämnda, fungerar alldeles utomordentligt. Enkel att kalibrera med rent vatten. Den visar  dock inte vattenhalten utan sockerhalten. Så man får ta och subtrahera 100 med mätvärdet för att få vattenhalten. Om den visar 83% så tar man 100-83=17% vattenhalt. Den är ett kanoninstrument...

Lemmon

• Bohuslän
« Svar #25 skrivet: 17 sep-10 kl 06:15 »
Tack Wictor!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 17 sep-10 kl 06:18 »
Jag köpte en komplett BKPR-4 och har haft den två sässonger.
http://www.termometer.se/Palm-Abbe-professionell-honungsrefraktometer.html

Anledningen till att jag köpte den värsta var att den går på företaget samt att jag inte vill bli ifrågasatt angående kvalitet och vattenhalt.
Hade det funnits analysinstrument med god noggranhet till ett vettigt pris för alla parametrar inkl HMF så skulle jag gärna anskaffat ett sådant.
Att kunna skicka med ett kvalitetsdokument till varje försändelse, kvalitet är viktigt och utan referenser väldigt subjektivt.
« Senast ändrad: 17 sep-10 kl 07:04 av Sten-Åke Lindell »

Curt

« Svar #27 skrivet: 17 sep-10 kl 10:20 »
Själv använder jag den sistnämnda, fungerar alldeles utomordentligt. Enkel att kalibrera med rent vatten. Den visar  dock inte vattenhalten utan sockerhalten. Så man får ta och subtrahera 100 med mätvärdet för att få vattenhalten. Om den visar 83% så tar man 100-83=17% vattenhalt. Den är ett kanoninstrument...
Den refraktometer du använder mäter i °Bx (Brix). Den visar rätt för sackaros i vatten. För att få rätt sockerhalt i honung måste man använda en tabell som konverterar.

Solklart

• Uppland
« Svar #28 skrivet: 17 sep-10 kl 13:22 »
Den refraktometer du använder mäter i °Bx (Brix). Den visar rätt för sackaros i vatten. För att få rätt sockerhalt i honung måste man använda en tabell som konverterar.

Bra svar av Curt där!

Det där med honung, sockerhalt och brix är lite förvirrande.

Wictors honung är lyckligtvis lite torrare än vad han trott. Felet blir åt "rätt håll".

Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

wictor

« Svar #29 skrivet: 17 sep-10 kl 19:46 »
Ja jag vet att den visar lite fel. Åt rätt håll dock. Och jag tror att min refraktometer är betydligt mer exakt än många billiga analoga mätare.
Sen är det ju rätt svårt att veta de exakta förhållandena mellan fruktos och dextros samt sackaros i honung - det beror ju mycket på vilka blommor alternativt löss bina dragit på.
Anledningen att jag använder den är att jag behöver den för att mäta sockerhalt i andra produkter vi producerar - som sylt och saft. Här måste sockerhalten anges på innehållsförteckningen.

Solklart

• Uppland
« Svar #30 skrivet: 17 sep-10 kl 20:25 »
Ja jag vet att den visar lite fel. Åt rätt håll dock. Och jag tror att min refraktometer är betydligt mer exakt än många billiga analoga mätare.

Den visar troligen så gott som helt rätt. Nogranheten på +/-0,2% borgar för det. Och namnet på företaget som gjort den, Atago. Jag drömmer själv om ett sådant instrument.  ::)

Är det föresten någon som vet var man finner tabeller för honungens brix jämfört med dess fukthalt på nätet?

Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

Curt

« Svar #31 skrivet: 17 sep-10 kl 23:36 »
Det är inte så lite fel som du kanske tror. Om du läser 83 °Bx så motsvarar det en sackaroslösning med brytningsindex 1,49862. Honung med brytningsindex 1,4985-1,4987 har en vattenhalt på 15,2%. Honung med 17% vattenhalt är på gränsen till hanterbar för konsumenten, 15,2% är svårhanterlig (seg och eländig).

Curt

« Svar #32 skrivet: 22 sep-10 kl 22:37 »
1.  Man skall inte stirra sig blind på om instrumentet är analog eller digital (en digitalklocka eller digitaltermometer kan visa exakt fel värde).
2.  Att man kan kalibrera med vatten dvs EN kalibreringspunkt duger inte. Det duger inte heller exvis att kalibrera en termometer mot "nollan". Man måste ÄVEN kalibrera mot 100 grader. En KORREKT kalibrering kräver MINST två skilda kalibreringspunkter.
3. Olika sockerarter har olika brytningsindex. Se medföljande tabell. Det som refraktometer visar (oavsett sort) när det gäller honung som kan ha olika sockersammansättning (glukos, fruktos, sackaros) är ett närmevärde!

Torrhalt  i %   Brytningsindex honung    Brytningsindex  socker (sackaros)      
15                             1,4992                          1,5033      
16                             1,4966                          1,5007      
17                             1,4940                          1,4980      
18                             1,4915                          1,4954      
19                             1,4890                          1,4927      
20                             1,4865                         1,4901   

Lägg märke till att  honung som har 18% vatten i sig har ungefär samma brytningsindex som sockerlösning som har 20% vatten i sig. Dvs refraktometer skulle pga olika sockerarter EXAKT visa 2% FEL!!!
Om du byter ut torrhalt mot vattenhalt så stämmer det bra. En refraktometer med en skala som är avstämd mot honung stämmer rätt bra. Den lilla variationen i sammansättning gör liten skillnad i brytningsindex. Noterbart är också att temperaturkompensationen skiljer sig för sockerlösning och honung.  Exakt vattenhalt bestämmer man på annat sätt, tex Karl Fischer.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 23 sep-10 kl 07:31 »
Visst blir det som du säger, kan bara hålla med, man kan läsa fel med allt oavsett hur elegant allt är.

Men en del digitala har automatisk kalibrering och som är avsedda för honung i det här fallet klarar jobbet.
http://www.termometer.se/Handinstrument/Refraktometrar/Palm-Abbe-serien/Palm-Abbe-professionell-honungsrefraktometer.html

Den är dyr men alla digitala refraktometrar är dyra.
Jag anser att man får lite för slantarna med dessa funktioner och riktig autokalibrering.
Den mäter exakt 28% på en kalibreringslösning efter automatisk kalibrering.
Det räcker för mig.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #34 skrivet: 23 sep-10 kl 08:58 »
Bra johannes,detta satte väl punkt på detta ämne.

ersam

• -
« Svar #35 skrivet: 23 sep-10 kl 09:17 »
Tycker det är tråkigt med punkter. Skulle man kunna tänka sig att någon gått lös med Google översätt på instruktionen till refraktometern?  :)

Jag kör med billig "kinamätare" men missunnar ingen att köra med dyra digitala.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #36 skrivet: 23 sep-10 kl 13:28 »
Beroende på vad man ska göra med sitt honung kan en dyrare mät instrument vara befogad.
Om man ska sälja mängder av honung på bulk så är det bra att kunna varudeklarera produkten med vad den har för vatten halt .
Detta kan göra att man kan i slut ändan få ut ett högre pris.

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Solklart

• Uppland
« Svar #37 skrivet: 23 sep-10 kl 15:13 »
Som är mumbo jumbo skitsnack för att blända kunden. 20 (eller 25 eller 30) grader är 20 grader (eller 25 eller 30). När honungen eller sackaroslösningen har 20 grader då har den 20 grader och inget annat.

Johannes,

Är du säker på att honung och sackaros ska temperaturkompenseras enligt samma kurva?

Om det finns avvikelser i hur brytningsindex utvecklar sig vid olika temperaturer i  honung jämfört med sackaros, så är kanske påståendet i manualen ("automatiskt temperaturkompenserat för honung") korrekt och inte "mumbo jumbo skitsnack".

Jag tycker att påståendet låter rimligt

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 23 sep-10 kl 20:03 »
Om jag kalibrerar med vatten och läser av kalibreringslösningen så mäter refraktometern exakt vad lösningen är.
Alltså är det inte så kritiskt som någon tidigare påstått.
Det finns mycket expertis på forumet.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 23 sep-10 kl 20:26 »
Nu förväxlar du personer! Mitt instrument mäter vattenhalten i honung.

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 1 användare
torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser