Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luftvatten-värmepump?  (läst 4999 gånger)

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
Luftvatten-värmepump?
« skrivet: 13 sep-10 kl 08:48 »
Någon som har erfarenhet av luftvattenvärmepump? För- nackdelar? Hur är det med buller?
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

torbjorn

• Medelpad
SV: Luftvatten-värmepump?
« Svar #1 skrivet: 13 sep-10 kl 16:51 »
Främsta fördelen med luft/vatten-värmepump är att den är betydligt billigare i anskaffning och installation än en värmepump för berg- eller jordvärme.

Främsta nackdelen är att den blir lika beroende av väder och vind som alla andra luftvärmepumpar - dålig värmeeffekt när det är riktigt kallt ute, och risk att utomhusdelen fryser igen vid "konstigt" väder som lurar avfrostningsautomatiken (t ex strax över nollgradigt och busväder med regn och byig vind). Man ska inte vänta sig att den blir helt underhållsfri utan man kan behöva stryka den medhårs då och då.

Beträffande buller och vibrationer så beror de kraftigt på hur man monterar utomhusdelen och hur huset är byggt. Om man sätter den mitt på en stor vägg i ett trähus så är det liktydigt med att hela huset blir en resonanslåda. Det bästa är att ställa utomhusdelen på ett fristående fundament på marken. Om inte det är möjligt så kan det bli bättre om man sätter upp den t ex nära ett hörn eller där en bärande innervägg ansluter till ytterväggen.

Man bör komma ihåg att värmepumpar fungerar bäst vid lite lägre framledningstemperatur än man kan hålla med t ex en vedpanna, så det kan bli svårt att hålla värmen i huset om radiatorerna är snålt tilltagna. Som regel går en värmepump bättre om man har en stor vattenvolym i värmesystemet (t ex ackumulatortank eller en befintlig värmepanna som vattnet får cirkulera i), så att hela systemet blir "trögt". Att få ut varmvatten med tillräcklig temperatur från en luft/vatten-värmepump kan vara ett problem för sig som man måste fundera på individuellt för varje installation. Ibland kanske det räcker med varmvattenslingan i den gamla pannan, i andra fall kan man få ta till andra lösningar.

Norskan på Hasslö

• Blekinge
    • Mitt lilla paradis
« Svar #2 skrivet: 25 okt-10 kl 23:19 »
Hej
Jag har bara hatt luft-vattenpump i en liten vecka.
Fördelar: Vattnet är drickekallt omedelbart
Nackdelar: Fläkten bullrar dygnet runt (inte högt - men ojämnt)
Inte tillräckligt varmt vatten - dvs inte varmt nog till att man kan bada eller diska rent efter fet matlagning
De rummen jag vill ha varme (bad + vardagsrum) är kalla
De rummen jag vill ha kyligare (sovrum, kök och ovanvåningen som inte är i bruk) är för varma...
Jag kan inte styra själv temperatur i olika rum
Min rosrabatt är i stor fara för att frysa ihjäl - det är kanske en baggis men..

Ryktorna säger att det bara är justering - så vi får se.
Återkommer efter nästa justering (man måste visst vänta 2 dygn mellan varje justering)

Mvh
Wenche den "blonde" som inte tänkte över konsekvenser av värmesystembyte  ::)
Reparerar min själ och hälsa på Lilla Hawaii. Bor själv med 3underbara katter, 3 Tibetanska Spaniels och ca 40 fascinerande fiskar.

whyxz

• Närke
« Svar #3 skrivet: 27 okt-10 kl 12:06 »
Bott med luft-vattenpump i 5 år (i Mölndal). Vi mer än halverade energiförbrukningen och hade inga problem. Bullret var inte så farligt, den stod på marken, men man ska kanske inte ha sängen vid den väggen. Vi hade inga problem med varmvattnet och avfrostningen krånglade bara en gång (betänk att vädret är regnigt och runt noll ofta på vintern på västkusten). Det räckte med att slå av pumpen ett tag så ordnade det sig. Varmvattnet räckte gott och väl till varma bad. Vi har inte 22 grader C inne utan snarare 18 grader C på vintrarna.

Nu funderar vi dock på att köra pellets/solfångare i nya huset.

Norskan på Hasslö

• Blekinge
    • Mitt lilla paradis
« Svar #4 skrivet: 27 okt-10 kl 13:43 »
Väl

Nu har jag fått varmvatten. Dock har jag inte testad att bada än.
Fortfarande är värmen på fel ställe i huset.

Jag har inga behov för 23 grader - men det har jag i köket och sovrummet.
Badet ca 17 grader (det tycker jag är kallt)
vardagsrummet ca 19 grader. Lite kallt det också

Såh - man måste väl justera och justera - medan mitt tålamod krymper ;-)
Reparerar min själ och hälsa på Lilla Hawaii. Bor själv med 3underbara katter, 3 Tibetanska Spaniels och ca 40 fascinerande fiskar.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 27 okt-10 kl 17:55 »
Hade du samma radiatorer och någon annan panna tidigare? Var värmen lika ojämnt fördelad då?

Norskan på Hasslö

• Blekinge
    • Mitt lilla paradis
« Svar #6 skrivet: 27 okt-10 kl 20:14 »
Jag hadde samma radiatorer innan, det var el/olja/vedpanna men jag använde för det mesta el. Och då var det inga problem med ojämn temperatur.
Det var varmt där jag ville ha det - och jag reglerade temperaturen efter behov. Köket är litet och jag är bara där när jag lagar mat, så då behöver jag inte så mycket värme där. Spisen värmer tillräckligt.
Problemet är ju att jag inte vill ha samma temperatur i alla rum - och det fattar inte maskinen. Och inte kan jag visst stänga radiatorerna häller - for då dör maskinen.

Jag är antagligen för blond till att ha sådant avancerad system ;-)

torbjorn

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 27 okt-10 kl 21:19 »
Det borde inte vara något problem om radiatorerna är parallellkopplade på vanligt sätt och försedda med termostatventiler. Ta gärna upp problemet på värmepumpsforumet, www.varmepumpsforum.com , och se om du får några bra lösningsförslag där. Titta på andra liknande inlägg innan du skriver något, och beskriv din installation så noga som möjligt - storlek på hus, märke och modell på värmepump, alla detaljer i installationen som kan vara av intresse osv.

Norskan på Hasslö

• Blekinge
    • Mitt lilla paradis
« Svar #8 skrivet: 28 okt-10 kl 11:19 »
Tack för tipset om forumet :-)

Huset är ett tegelhus på ca 95 kvm och 1 1/2 plan. Det är byggt i '51 har dubbla väggar och är  isolerad med stenull (tror jag det heter).
Så värmen eller kylan sitter ganska länge i huset - vilket är väldigt skönt om sommaren när det är varm ute och svalt inne.

Värmesystemet är Mitsubishi Ecodan med 185 liters tank.
Fläkten står på ett stativ på marken, ljudet från den är inte högt men frekvensen är lika plågsam som en mygg, påträngande. Den står på östsidan av huset , och är inte i närheten av sovrummet.
Installatörerna sa att jag inte kan stänga av radiatorna/elementen  för då blir det fel i vattenströmmen i systemet, och pumpen går sönder. Minst hälften av elementerna måste vara på fullt. Elementerna är parallellkopplade tror jag, med termostat på varje element, och det är ett element i varje rum. Rummen är avskilda.
Rumsgivaren (den som metar av temperaturen och styr systemet) sitter i vardagsrummet på en vägg som inte är yttervägg. Det är nog praktisk att den är i det rummet man är mest - likaväl är vardagsrummet nästan det kallaste i huset nu.
Så det största problemet är att jag inte själv får styra vilken temperatur jag vill ha var.  Och för varje justering man gör i systemet måste man vänta i två dygn innan man ändrar det igen.

W

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 2 användare
Be, gronesmyg

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser