Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blåtungeprovtagning  (läst 949 gånger)

moppe

Blåtungeprovtagning
« skrivet: 11 sep-10 kl 13:52 »
Här ska tas blåtungeprov i veckan och nu måste vi klippa alla på halsen. Nu är det ju så att de som är vaccinerade innan inte ska provtas men är det någon som vet hur det blir med lammen. Har för mig att de sa att inte heller de ska provtas om mamman är vaccinerad men är inte säker. Någon som är mer säker än jag  ???

Monica H

• Halland
SV: Blåtungeprovtagning
« Svar #1 skrivet: 13 sep-10 kl 08:34 »
Här tas inga prov, de bara vaccinerar (och de behöver inte klippas).
När jag frågade om de kommer nästa år också så visste hon inte detta, de skulle då ta prov på ett antal besättningar som inte är med i fårkontrollen. Har du M3? eller är det därför de ska ta prov?
Provsvaren ska sedan analyseras och ställning ska tas angående vidare vaccinering.
Halland è bäst

Birgit

« Svar #2 skrivet: 13 sep-10 kl 09:20 »
De ska provta i vissa besättningar med ovaccinerade djur för att kunna avgöra om blåtungevaccineringen ska avslutas. de letar väl antikroppar antar jag. Synd de inte började i den änden från början! Det hade ju gett mer klara besked om riskläget!

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 13 sep-10 kl 10:50 »
Våra ska bara provtas. Fick besked i våras att de skulle komma och vaccinera, men de ändrade sig i sista sekund.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

morellen

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 14 sep-10 kl 12:55 »
Här har veterinären varit o tagit prov idag. Det enklaste är väl att du ringer antingen vaccinationscentralen eller distriktsvet. och frågar om lammen?

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser