Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta gris med ledinflammation? nödslakt  (läst 5167 gånger)

louise

• Gäst
Äta gris med ledinflammation? nödslakt
« skrivet: 10 sep-10 kl 17:24 »
Jag har en gris som antingen måste behandlas nu, eller avlivas senast imorgon.

Nu säger vet att den är helt olämplig att äta, alltså även för hemmabruk. Det är om infektionen spritt sig till resten av kroppen, och då kan det finnas toxinbildande ämenen som itne går bort vid matlagning.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Äta gris med ledinflammation? nödslakt
« Svar #1 skrivet: 10 sep-10 kl 18:02 »
Tja, det beror väl på hur länge infektionen fått sprida sig i kroppen. Jag har ätit både tjur och gris som haft skador i lederna, inte minsta problem.

Det är inte lätt att bedöma risken, och jag antar att vet vill vara på säkra sidan, så h*n säger nog så oavsett hur stor eller liten h*n bedömer att risken är.

Hur stor chans bedömde vet att det var för ett tillfrisknande?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 sep-10 kl 18:49 »
Vetr har inte varit här. Det är ju liksom den fakturan mot avlivning man väger. Så jag har valt avlivning, med eller utan "ätning":-)

Efter att ha fått lite mer förklaring av vetr insåg jag att åtminstone jag ska inte äta den, eftersom jag är sjuk och infektionskänslig för tillfället.

Jag har inte möjlighet att ha kvar den till slaktdags när det nu skulle ha blivit karens på den pga antibiotikan, den måste bort i september.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 sep-10 kl 19:08 »
Vetr har inte varit här. Det är ju liksom den fakturan mot avlivning man väger. Så jag har valt avlivning, med eller utan "ätning":-)

Efter att ha fått lite mer förklaring av vetr insåg jag att åtminstone jag ska inte äta den, eftersom jag är sjuk och infektionskänslig för tillfället.

Jag har inte möjlighet att ha kvar den till slaktdags när det nu skulle ha blivit karens på den pga antibiotikan, den måste bort i september.
det finns en jourhavaande veterinär på SVA, ring och fråga. Det kostar inget och det är ju en aning meningslöst att kassera svinet om det inte behövs

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 sep-10 kl 19:08 »
Du hittar telnr på www.sva.se

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 sep-10 kl 20:38 »
Intressant. Men då måste man väl beskriva lite organ och vad man sett i grisen för jourvet?

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 sep-10 kl 20:43 »
Intressant. Men då måste man väl beskriva lite organ och vad man sett i grisen för jourvet?
Det är säkert så. Jag frågar vanligen om vilt och då är det oftast tal om det ska skickas till dem eller ej

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 10 sep-10 kl 21:18 »
Det måste vara otroligt jättestor skillnad på gris och häst isåfall  :o För ledinflamation på häst är ju ingen som bryr sig om vid slakt.

Eller så är det en väldigt gammal skada så svinet har feber o är jättedålig..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Existens?

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 sep-10 kl 21:34 »
Det verkar vara väldigt olika från fall till fall och från vet till vet.. Jag har fått grisar helkasserade på slakteriet p.g.a ledinflammation, och andra gånger har dom bara skurit bort det området runt precis.

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 12 sep-10 kl 10:50 »
Det beror på om inflammationen spridit sig i kroppen eller inte. Den kan fortsätta till hjärtat å.. vad det nu mer var.  Har det spridit sig helkasseras de.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 12 sep-10 kl 12:08 »
Men Du har ju slaktat förr, Stabon, så Du borde kunna se det makroskopiska själv?  Och därefter ringa SVA.  Där finns för övrigt en av Sveriges duktigaste växeltelefonister.  Eller fanns, när jag frekventerade den växeln på jakt efter en gästföreläsande veterinär.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 sep-10 kl 20:24 »
Nä', jag har bara slaktat två grisar och det var för 4 år sen. Jag överlämnar slakt till andra. Själva dödandet är enda delen jag antagligen behärskar.

Baby Duck

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 30 sep-10 kl 19:54 »
Det måste vara otroligt jättestor skillnad på gris och häst isåfall  :o För ledinflamation på häst är ju ingen som bryr sig om vid slakt.

Eller så är det en väldigt gammal skada så svinet har feber o är jättedålig..

Det man kallar inflammation i led på häst är inte samma sak som på gris..oftast
 Ledinflammation på gris är egentligen en INFEKTION.
Som sedan även ger inflammation med svullnad o ömhet.
Som ev skulle gått att behandla med antibiotika.
Det kan ju förstås även bero på yttre våld, vrickning tex.

Ett sätt att bedömma en sådan tamgris kan ju vara att tempa den innan slakt, men det är nog ingen garanti..

esten

• -
« Svar #13 skrivet: 30 sep-10 kl 22:45 »
En ledinfektion pa gris kan vara ett symtom pa en pagaende eller avslutad sjukdom hos grisen , sa i de flesta fall är det den bakomliggande sjukdomen som gör att hela grisen är skadad . Men även infektionen kan ju spridas . Den bakterie/virus som orsakade sjukdomen finns ju i den sjuka leden och kan därifran fortsätta att spridas även om sjukdomen inte är akut längre
Bla rödsjuka är en san sjukdom som ger ledinf. och jag tror inte att man ska äta en gris som har den sjukdomen .

Existens?

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 01 okt-10 kl 07:24 »
Nej, det är ju det som är lite spännande med grisar.. dom kan få inflammation i ett knä i bakbenen, av att ha fått in bakterier vid en tandslipning...

pantone511

• gamla hus och varmt kaffe
    • Blekinge
« Svar #15 skrivet: 01 okt-10 kl 07:37 »
vad man väljer att äta hemma är ju en sak, och där får var och en ju välja. men jag anser att det är mycket viktigt att inte göra korv eller på annat sätt "förvandla" och därefter sälja kött som kan vara av sämre kvalitet (även galtkött i annan tråd), då det skulle äventyra hela mathantverkets goda rykte. det är väl av största vikt att bara sälja/förädla kött av riktig god kvalitet? annars kan man ju lika gärna köpa dansk slaktsvin på extrapris?!

/p
uppskattar: liv i liten skala. barn och hund i 1800-tals hus. torr ved och kantarell. nära vänner. hästar i hagen. skogshallon på syltburk. doft av skvattram och tölt genom skogen. hembakat bröd och kortspel.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 01 okt-10 kl 07:47 »
Fast att sälja köttet har det aldrig varit tal om i denna tråd, och det är jag säker på att Stabon aldrig skulle göra.Utan den intressanta frågeställningen var om man kunde äta köttet själv med rimliga risker.

Hade jag en gris som var skadad eller rimligt sjuk i känd sjukdom, men omedicinerad, så skulle jag vilja äta köttet, hellre än att slänga det, om riskerna var små. Men det är väl den kunskapen som saknas, eftersom man sällan äter hemslaktat (åtminstone officiellt) och alla regler och undersökningar riktar sig till slakterier som säljer till allmänheten.

Det är ju därför som detta forum är bra, för att man kan dela med sig av kunskap som är på väg att dö ut, eller av ny kunskap som inte sprids genom andra källor, eftersom den inte riktar sig till den vanliga produktionskedjan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

pantone511

• gamla hus och varmt kaffe
    • Blekinge
« Svar #17 skrivet: 01 okt-10 kl 07:57 »
Fast att sälja köttet har det aldrig varit tal om i denna tråd, och det är jag säker på att Stabon aldrig skulle göra.Utan den intressanta frågeställningen var om man kunde äta köttet själv med rimliga risker. 

jag antyder inte att stabon skulle sälja dårligt kött - det tror jag absolut inte - mitt svar är en generell reflektion om det (o)vettiga i att ta tillvara kött även när man inte är säker på kvalitén. jag har iaf inte själv lust att äta ledinflammationsgris... då nöjer jag mig nog hellre med grönsaker.

/p
uppskattar: liv i liten skala. barn och hund i 1800-tals hus. torr ved och kantarell. nära vänner. hästar i hagen. skogshallon på syltburk. doft av skvattram och tölt genom skogen. hembakat bröd och kortspel.

frineur

« Svar #18 skrivet: 01 nov-10 kl 07:49 »
Stabon, hur gick det, blev grisen uppäten eller inte?

Jag blev lite nyfiken bara och tänkte att du kunde ju gjort det enkelt för dej, behandla grisen och äta den själv när den var frisk. Betydligt bättre att få i sej antibiotikarester än bakterier och/eller toxiner.

esten

• -
« Svar #19 skrivet: 01 nov-10 kl 12:50 »
Betydligt bättre att få i sej antibiotikarester än bakterier och/eller toxiner.

För mig kan det betyda döden att äta kött med antibiotika / pencillinrestaer då jag är allergisk mot pencillin .
Så jag hoppas ingen tänker som så att det är bättre .
Och försöker sälja , ännu värre .
Är det karens så är det . Tänk på det innnan ni bjuder era vänner på kött som kan innehålla antibiotika och karensen inte följs .

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser