Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vem värper?  (läst 967 gånger)

Astra

• Uppland
Vem värper?
« skrivet: 09 sep-10 kl 15:54 »
Är det någon som möjligen har en bild på ett sussexägg brevid ett orpingtonägg? Någon av de 2 äldre har börjat värpa men vem? Båda är oroliga och ränner in och ut ur huset, knorrar och bökar/bäddar på samma ställen. Kan man ens se ngn skillnad mellan de båda rasernas ägg? En beskrivning fungerar nog också om ingen har bild.
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Astra

• Uppland
SV: Vem värper?
« Svar #1 skrivet: 09 sep-10 kl 20:54 »
Ingen som har en bild på orpington- och/eller sussex-ägg? Eller en beskrivning på hur de brukar se ut? För visst finns det flera här som har båda raserna väl? I "Höns"-boken står det att orpington gör gula-gulbruna ägg och sussexen gul-beige. Betyder det då att orpingtonens är lite mörkare i färgen?
« Senast ändrad: 09 sep-10 kl 21:52 av Astra »
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 09 sep-10 kl 20:58 »
Jag har haft många Sussexhönor under årens lopp.Deras äggfärg har varierat mycket. Många har haft rosa ägg med vita prickar, en del rejält bruna, särskilt som unghönor. Även beiga har förekommit.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Astra

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 09 sep-10 kl 21:43 »
 ;D Hihi jaha! Då var det ju inte helt enkelt. Jag får väl fortsätta att försöka smygkika. Mina ägg (nu 4st på 5 dagar) har alla exakt samma ljusa puderrosa färg. Tack för svaret  alla fall!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 09 sep-10 kl 22:34 »
Min sussex la oxå puderrosa ägg .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 1 användare
köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser