Jag har läst ett antal trådar på detta ämne men dessa fokuserar mest på när manb ska slakta för att få bästa köttet och det är inte det jag äör ute efter (hänga och långkoka tror jag kan göra det mesta kött mört).
Vad jag är ute efter här är i stället att maximera tillväxt (och hinna se om någon skulle bli exceptionellt fin så att jag kan spara eller sälja honom) utan att tära alltför mycket på flocken i övrigt. Just nu har jag 5 hönor, en vuxen tupp, 5 unghönor (som jag tänker spara) och 8 ungtuppar som är ca 4 månader. De går fria i trädgården så jag har inte sett särskilt mycket bråk men det verkar som att den ordinarie flocken håller på att upplösas. De vuxna hönorna har flyttat ifrån den vuxna tuppen i hönshuset en efter en och ute så går de allt mer sällan med honom utan liksom unghönsen mer spridda i trädgården. Alla bor dock i samma hönshus.
1. Borde jag upprätta den vuxne tuppen genom att ta bort de konkurerande tupparna eller ordnar de sig igen när ungtupparna är borta?
2. Hur stor risk är det att ev. slagsmål blir riktigt allvarligt?
3. Kan det bli bättre om jag bara tar bort de största ungtupparna och låter de mindre växa litet till?
Tacksam för svar!/ Jenny