Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odlingsåret -10  (läst 8124 gånger)

tench

• -
    • Solrot
SV: Odlingsåret -10
« Svar #20 skrivet: 17 sep-10 kl 23:30 »
Sallat: Mycket bra (efter mycket arbete dock. Den rödbladiga ekbladssallaten har mer eller mindre ratats av sniglarna. Malawi har jag för mig att sorten heter)
Haverrot: Helt okej
Svartrot: -//-
Blomkål: Katastrof -> fel växt på fel plats
Vax- & brytbönor: Mycket bra
Sockerärtor: Helt okej. Dock ganska sortberoende. Norli gav bäst bland två andra sorter som jag inte har namnet på just nu.
Zucchini: Blev stulet (Homo sapiens)
Potatis: Kanonskörd på en ogödslad jord under en lönn. Långt över förväntan. På platsen har dock trädgårdskompost legat under många år.
Kålrabbi: Ganska okej. Dock sämre än tidigare år
Kålbladgrönsaker (mixblandning): Mycket bra och katastrof. På friland krävs garanterat täckning
Tomater: Både och. Dock för sen sådd, många gröna tomater som får eftermogna. Mycket snigelproblem också (på de frukterna som mognade).
Mangold: Helt okej. Krävde dock en näringsskjuts för att komma igång
Blomkål: Sniglar
Dill: Sniglar
Morötter: Sniglar
Brocolli: Sniglar
Rädisor: Sniglar
Portlak: Sniglar
Spenat: Utsökt! Gick dock i blom snabbt. Men skördade i tid
Rucola: Som ovan

..sen är det väl lite andra grönsaker och örter som jag inte kommer på nu. Men sniglarna har varit rätt besvärliga tyvärr.

edit:
Väldigt lite problem med skadedjur överlag i år, även vid förkultiveringen då jag brukar behöva bråka mycket med tripsen. I detta påstående räknar jag dock bort sniglarna. Efter skörden har dessutom snäckor gått hårt på bönorna. Men det gör inte så mycket.
Prydnadsväxter jag odlat har haft varierande resultat. Fingerborgsblommorna jag sådde förra året hade mycket löss. Misstänker dock att ståndorten kan ha med saken att göra.
« Senast ändrad: 17 sep-10 kl 23:35 av tench »
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #21 skrivet: 22 sep-10 kl 11:29 »
Jag tycker att mitt odlingsår, zon 1, gått efter omständigheterna bra.
Året började med växthusbygge och anläggning av ett tredje köksland.
Vitlök: höstsådd, kom igång tidigt och problemfri, hänger numera i en fläta i köket.
Röd lök: blev rätt små, vattnade för sällan samt invaderande kirskål i raderna.
Gul lök: bra skörd med stora lökar.
Purjolök: förkultiverad inomhus, var som sytrådar när jag utan stórre förhoppningar satte ut dem. De har stått under fiberduk större delen av sommaren. Nu är de stora, kraftiga och välsmakande.

Gurka: drog upp dem inomhus där vi hann skörda de första frukterna i vardagsrummet! Flyttades sedan till växthuset där de visserligen gav frukter vi kunde skörda, men växterna tog stryk av de starka solstrålarna.

Tomater: drevs upp inomhus men flyttade ut i växthuset så fort detta var klart. Stora plantor medrikliga mängder tomater, vi skördar fortfarande en stor skål om dagen.

Squash: frösådd i växthuset, första gången för mig. Gav stora frukter först efter att jag kom på att de behövde hjälp med pollineringen.

Pumpa: försvann någonstans under squashplantorna. Lärdom: så ej för tätt.

Sallad: huvudsallad och blad, gick bra men fick besk smak pga oregelbunden vattning...

Diverse örtkryddor i växthuset:angripna av hungriga fjärilslarver...

Rosenböna: som dekoration i växthuset, gav färre blommor och bönor än tkdigare år på friland.

Purpurbönor: roliga och mkt vackra. Inga problem, men vi är dåliga på att äta dem.

Sommarpotatis rocket: bra som vanligt
Vinterpotatis Asterix: finfina utan angrepp, dock lite små.

Jordärtskockor: inga bekymmer, blev dock snaggade av våra rymmarfår, men svarade med att förgrena sig och har återhämtat sig. Har den blommande sorten Bianca, mest för dekoration.

Majrovor: odlade dem mest för att fá nåt att skörda tidigt. Ej goda, nu står de kvar förvuxna och jag funderar på att góra avgjutningar av dem och få betongrovor istället fór betongpumpor.

Havrerot: växer bra, men den nya jorden i landet är för styv och hårt. Det blir lite smâ att skörda iaf.

Palsternacka och persiljerot: se ovan

Morot: såddes alldeles för sent, mende har växt på hyfsat iaf.

Hm, det var nog allt. Pga andra omständigheter blev de tre sista bäddarna i nya landet ej färdigställda så därför blev det tex ingen svartrot i år.

Vi skórdar för fullt här nere, men om några månader ser jag framemot att få börja med nästa års planeringar!

Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #22 skrivet: 27 sep-10 kl 22:32 »
Bor i zon 7 (tror jag)...

Potatisen blev mycket olika... en sort blev superstor och fick få frukter och var full i skorv :-X och den andra blev massor av småplugg med perfekt skal - i samma land... vet inga namn tyvärr  :(

Morötterna hade liknande saker för sig... några sorter blev rekordstora och andra är bara små råttpittar  :-\
som vanligt har jag glömt bort vad som är sått vart, men jag har åtminstone namnen på alla sorter - vad det då gör för nytta när det var så varierat resultat  ::)

Mina lökar fick en kanonstart när jag sådde dem - det var riktigt kanonväder - men sedan tog det tvärstopp när det blev kalla nätter och mycket torrt  :-\ så de vart små lökar, men de smakar så gott att till och med jag kan äta dem råa som om det var ett äpple man mumsade på  :D Dålig ogräsrensning ledde dock till att jag fick lite besvär med dessa små vita larver som tycks vara så förtjusta i lök.

Sockerärten hade rosa blommor och smakade vattnigt - antagligen en annan sort än jag hade för avsikt att köpa...

Jordgubbarna fick lite lite bär, men det var mest för att vi håller på att utöka landet och läd dem reva sig...

Gräslöken flyttade jag lite väl sent och delade tuvan ganska vårdslöst så den blev sig inte lik igen, men det tar sig väl till nästa år...

Mina vinbär blev nästan övervuxna av brännässlor och jag plockade dem inte ens   :-[
Äppelträdet har som vanligt blivit uppätet av rådjur uppifrån och sorkar nerifrån så där kan man ju glömma att få någonting...
Björnbären trivs inte där de står och fick bara några få blommor - inga bär
Körsbären hann inte med som alltid, den ska få flytta till varmare trakter
Alla andra grönsaker, örter och rotfrukter blev inte ens sådda i år  :-\ och växthuset står för tredje året i rad utan glas  :-[

Men jag måste säga att morötter och lök blev så bra trots allt att jag är nöjd, med tanke på arbetsinsatsen vi lagt ner på det i år... dvs nästan ingen alls
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

tench

• -
    • Solrot
« Svar #23 skrivet: 28 sep-10 kl 18:24 »
Vart är kopplingen mellan dina larver och förekomsten av ogräs?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Må gott \o/

ingegärdsgårn

« Svar #24 skrivet: 28 sep-10 kl 18:39 »
1, Massor av stoora morötter ;D
2.pyttesmå gula lökar ???
3. massor med potatis ca 500 kg som knäpparlarverna sätter "tänderna i" >:(
4. Ärtor ok, trots att skatorna drog upp alla i den första omgången så jag fick så en gång till :)
5.170 liter jordgubbar mums :P
6. Bara ca 5 liter björnbär :-\
7.ca 40 liter hallon, mend det är dåligt för landet är stort >:(
8 bra med persilja men dåligt med dill och purjolök
9.Många och stora pumpor
10 massor med smultron
11.Finfina dahlior och ringblommor
12.Hyfsat med honung
13.Skit med äpplen och inga päron och plommon
14. Raberberna ok.
14

Whippet

• Norrbotten
« Svar #25 skrivet: 28 sep-10 kl 19:39 »
Vart är kopplingen mellan dina larver och förekomsten av ogräs?

Min svärmor fick höra av en arbetskompis att de små vita larverna i lökarna kommer av att man har för mycket ogräs runt lökarna... Verkar stämma hyfsat här på gården(baserat på ogärsrensning/larvförekomst under alla år vi satt lök), men kanske bara har varit tillfälligheter ???

Kanske är helt fel, vad vet jag  :-\
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

tench

• -
    • Solrot
« Svar #26 skrivet: 28 sep-10 kl 20:23 »
Min svärmor fick höra av en arbetskompis att de små vita larverna i lökarna kommer av att man har för mycket ogräs runt lökarna... Verkar stämma hyfsat här på gården(baserat på ogärsrensning/larvförekomst under alla år vi satt lök), men kanske bara har varit tillfälligheter ???

Kanske är helt fel, vad vet jag  :-\
Låter lite märkligt tycker jag. Det enda jag kan tänka mig är att lökflugan äter pollen från ogräsen och att de på så vis skulle uppförökas.
Hur som helst konkurrerar lök dåligt med ogräs, så det skadar förstås inte att hålla rent. Särskilt i etableringsfasen då löken är särskilt känslig.
Verkar som ett varierande år för er. Hoppas det går bättre 2010!
Må gott \o/

ingegärdsgårn

« Svar #27 skrivet: 28 sep-10 kl 20:29 »
Jag tror det är käpparlarver de trovs o gr's,attam sa,t i nyuppodlad betesvall/gräsmatta. De älskar rotfrukter, speciellt potatis. De var på min lök också.

Whippet

• Norrbotten
« Svar #28 skrivet: 28 sep-10 kl 20:56 »
Jag tror det är käpparlarver de trovs o gr's,attam sa,t i nyuppodlad betesvall/gräsmatta. De älskar rotfrukter, speciellt potatis. De var på min lök också.

Det stämmer nog, för svärmor sa att hon haft dem i potatis också... Då kanske det alltså inte är brist på ogräsrensning utan snarare nyplöjd mark som orsakar larverna? Konstigt att jag inte haft dem i min potatis... Det är samma land :/

tench

• -
    • Solrot
« Svar #29 skrivet: 28 sep-10 kl 20:58 »
Men knäpparlarver är inte särskilt små och oftast inte vita?
Må gott \o/

ingegärdsgårn

« Svar #30 skrivet: 29 sep-10 kl 17:03 »
Knäpparlarver är ca 0,5-1 cm och gräver du upp potatisen så hittar du potatisar där larven sitter delvis inne i potatisen. Baggen har ett knäppande ljud. Larven är gulvit och smal. Finns i nyplöjd mark upp till 3 år. man kan testa om man har kvar larver i landet genom att gräva ner potatisar. Märk ut platsen. Gräv upp efter 14 dagar. Kolla efter larver i potatisen. De älskar tydligen potatis men föredrar gräsrötter, men tar du bort gräset så ...
. Var finns dina potatisar? Nära gräset? I så fall har de föredragit gräset framför potatisen.

anette i bugared

• -
« Svar #31 skrivet: 29 sep-10 kl 18:37 »
Här har alltför få soliga dagar ställt till det. Tomaterna har mognat dåligt, kanske bara 1/3 så stor skörd som vanligt och till det så har jag haft ovanligt stora angrepp av tomatmätarlarver i år. Växthusgurkor däremot har jag fått minst 100 av på bara TVÅ plantor men vindruvorna i växthuset hinner troligen inte mogna alls, jag får plocka dem omogna annars börjar de mögla där de hänger.

Potatisen har varit ovanligt lyckad med stora fina friska i många olika sorter. Tyvärr gillar mina ankor rå potatis så de har väl härjat där lite men ankorna har jag ju för att bekämpa sniglarna så det får väl gå an (INGA snigelangrepp!!)

I år har vi inga rönnbär så alla äpplen är svårt angripna av rönnbärsmalen. Fläderns bär har mognat just nu i dagarna så de skall plockas i morgon, nypon har jag fått fantastiska mängder av men vinbären var det inte lika gott om som det brukar (vädret var kallt när de blommade och inga bin var ute och flög).

Hallonen drabbades troligen av hallonskottsjuka och gav inte särskilt mycket men gudars vad mycket blåbär här fanns att plocka i år, jag minns inte när det sist fanns så mycket.

I blomstersängarna kan jag glädjas åt att röd solhatt har blommat rikligt och länge, det har blivit mycket egen "Echinagard" för kommande förkylningsperioder.

Man ser tydligt att vissa växter gynnas av ett vi haft mycket och regelbundet kommande regn, tyvärr hör nässlorna till de som gynnas.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Whippet

• Norrbotten
« Svar #32 skrivet: 29 sep-10 kl 20:54 »
...
Var finns dina potatisar? Nära gräset? I så fall har de föredragit gräset framför potatisen.

Potatislandet är en upplöjd del av en äng och det är inte mer än 2-3 meter mellan potatis fårorna och gräset... Löken är satt på samma avstånd till gräset, ca 1,5 meter från potatisen...

Jag har dock haft lite ont om tid i sommar så gräset/ogäset har inkräktat lite på landet  :-[  mer i löklandet än i potatislandet dock...

:-*/Anette

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser