Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att vara självhushållande i skogen  (läst 9417 gånger)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Att vara självhushållande i skogen
« Svar #20 skrivet: 12 sep-10 kl 10:49 »
Skall man bo i skogen under en kortare tid som 1 månad så är armens handbok för överlevnad en källa till mycket kunskap och glädje. ( har den som PDF som jag har hittat som torrent)
Mat det köper du i affären och förbereder, Välj sådant som går att torka. Det mesta går att torka i ugnen.
Kötträtter steker man och konserverar i glas.
En hel del ätbart kan man finna  skogen och på så sätt dryga ut sin medhavda massäck.

Jag föredrar att sova i hängmatta med tak och bra isolering.  Tittade på en tipi häromdagen och räknade lite på hur man kan hänga upp en hängis i en sådan

Viktigt för sitt eget välbefinannde är att se till att man har goda möjligheter att hålla sig ren.

För att det skall funka bra så krävs det en hel del arbete och förberelser.
Men folk har levt på det sättet i miljoner år så det finns inget som säger att det är omöjligt för en modern människa.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

olivoil

• Man med mål att bryta sig ur ekorrhjulet
    • Södermanland
« Svar #21 skrivet: 22 nov-10 kl 19:28 »
Hur har detta gått? Jag när lite sådana tankar själv. ar inköpt en Lavvu för ändamålet  ;D
Var glad om du får höra att du är udda. Då är du troligen på rätt väg.

framtid

• Ångermanland
« Svar #22 skrivet: 25 nov-10 kl 22:03 »
Hej jo det går bra. Bygger en koja med granris som ska kunna fånga upp snö. Tyvärr började det snöa innan jag kunde lägga på jord.

olivoil

• Man med mål att bryta sig ur ekorrhjulet
    • Södermanland
« Svar #23 skrivet: 26 nov-10 kl 00:51 »
Shit låter kallt ? Men hur är det, har du en vanlig bostad men sover ute i perioder? ::)
Var glad om du får höra att du är udda. Då är du troligen på rätt väg.

framtid

• Ångermanland
« Svar #24 skrivet: 29 nov-10 kl 15:30 »
Jag bor i vanlig bostad men kommer flytta ut periodvis.. kommer troligtvis vara där större delen av sommaren..

bua

« Svar #25 skrivet: 29 nov-10 kl 16:15 »
Kolla Vildväxande kollektivet, där finns det många som lever i skogen och massor av erfarenhet.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #26 skrivet: 29 nov-10 kl 17:01 »
När jag var 17 gav en vän och jag oss ut i Dalslands skogar tidig maj för att "överleva" några dagar. Vi hade med oss verktyg, men ingen mat. Det var svårt.
Vi hamnade i en nedåtgående spiral där vi omväxlande frös, var hungriga eller utmattade.
Gjorde vi något åt det ena så blev det andra lidande. Värmen höll vi stången genom att samla "ved", men då blev vi trötta och hungriga. Och när vi letade mat så blev vi trötta e t c. Vi fiskade utan lycka, sköt småsten efter småfåglar, tuggade på vassrötter, drack enris te, gjorde nässelsoppa. Det var snödrivor kvar i sänkor, och inga bär och ingen svamp. 100 timmar höll vi ut. Gick ner nästa tre kilo. Vi var dåligt förberedda. Men lärde oss mycket.
« Senast ändrad: 30 dec-10 kl 17:07 av cebaztian »

Bäckaryd

• Småland
« Svar #27 skrivet: 30 nov-10 kl 12:42 »
OT: Rekommenderar Into the Wild
http://www.bokus.com/bok/9780330455848/into-the-wild/
Även som film
http://cdon.se/film/into_the_wild_(2_disc)-871953

Fantastisk berättelse. Hälsn. Anneli

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #28 skrivet: 30 nov-10 kl 13:46 »
försvarets överlevnads handbok är anpassad för svenska förhållanden...  den är enligt mig den bästa boken...  en normalfuntad klarar sig säkert ett par veckor vintertid och flera månader sommartid med de kunskaper som finns i denna bok...
Fjäderfän och kaniner

Existens?

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 30 nov-10 kl 14:23 »
Men om jag skulle dra ut i skogen för att koppla av och komma bort från stress, så skulle jag ju inte köra det hela som en ren överlevnadsgrej.
Det ser jag inte vitsen med.
Det kan man göra om man är understimulerad och har tråkigt, inte om man är sönderstressad på gränsen till kollaps.
Jag hade köpt en billig husvagn för några tusenlappar, bunkrat upp med favvorätter och böcker, sen dragit iväg den till nån vacker, avskild plats. Där hade jag sen suttit i en månad och läst, ätit och njutit av livet och naturen.

Men det är ju jag det.

framtid

• Ångermanland
« Svar #30 skrivet: 30 nov-10 kl 15:47 »
Meningen är ju att det ska bli ett hejdundrande minne för livet!

wedjat

• Södermanland
« Svar #31 skrivet: 30 dec-10 kl 15:57 »
Hej.Jag e som du supertrött på stan.Så nu gör jag slag i saken,i juli flyttar jag från stockholm till ett torp.Orkar inte bo i stan längre,längtar efter naturen.Utan el,bil,eller andra moderniteter.Nu får d vara nog!Lycka till med din resa.
Mvh

framtid

• Ångermanland
« Svar #32 skrivet: 17 jan-11 kl 19:22 »
Tack, det går bra förutom att en av grundbjälkarna knäckts av snön. Får bli ombyggnation på våren så att jag kan flytta in.

Dela detta:

* Inloggade just nu

724 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser