Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att vara självhushållande i skogen  (läst 9441 gånger)

framtid

• Ångermanland
Att vara självhushållande i skogen
« skrivet: 06 sep-10 kl 17:35 »
Hej allihopa, jag behöver er hjälp.
Jag är just nu på gränsen till en depression (känns det som iaf) pga av den mentala och fysiska stress jag utsätts för i storstan. Jag vill nu återfå en del av vårt ursprung och därför kommer jag försöka leva i skogen under 2-4 veckor för att återfå livsglädjen.
Jag skulle vilja bygga en isolerande s.k. kolarkoja, vad säger ni om det? Är det nån som prövat att övernatta i en sådan eller har ni något bättre förslag. Ska man gräva sig ner lite i marken eller ska man tvärtom lägga stenar eller liknande för att komma upp en bit från den?

Sen funderar jag på om det är möjligt att leva 1 månad utan att ha nån kontakt med omvärlden. Jag vill inte behöva åka till staden och handla utan jag vill spendera all min tid alldeles ensam i skogen. därför funderar jag på om det går att odla näringsrika rötter eller nåt i skogen? Eller är det säkrast att jag ändå måste in i staden ibland för att köpa förnödenheter.
Jag söker svar och tips från folk som testat detta innan. Berätta!

Luff

• Västergötland
SV: Att vara självhushållande i skogen
« Svar #1 skrivet: 06 sep-10 kl 17:54 »
Ta med mat för en månad till skogen är väl inga problem. Vatten är väl det klurigaste.
//Luff

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 06 sep-10 kl 18:00 »
Ur mitt lite norrländska perspektiv är vatten det minsta problemet. Finns ju bäckar och kallkällor överallt.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #3 skrivet: 06 sep-10 kl 19:05 »
Ska du bygga en riktig kolarkoja för 2-4 veckors utevistelse i skogen, så är det nästan lika bra att du är kvar och vilar upp dig i stan. ;)
En hel del jobb alltså, och hur har du ordnat det med erfoderligt byggmtrl?.

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 sep-10 kl 19:14 »
Jag vill inte behöva åka till staden och handla utan jag vill spendera all min tid alldeles ensam i skogen. därför funderar jag på om det går att odla näringsrika rötter eller nåt i skogen?
Du hinner ju inte odla något på en månad, men det finns vissa vilda rötter som man kan äta. Men det bästa är ju att ta med sig mycket förnödenheter, och bara komplettera med sånt du får tag på i naturen

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 06 sep-10 kl 19:21 »
Sovsäck, en tät ryggsäck med extra kläder, elddon och en säck mjöl, metdon, finns vatten bör du klara dej, med det extra du kan hitta.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

bo_i_dala

« Svar #6 skrivet: 06 sep-10 kl 19:27 »
Hej!
Tror du kan klara dej 30 dagar!! Ha reservplan för eventualiteter..

Satsa på tält, sovsäck och extra pressenning som "altan"- bygga är för jobbigt och kräver bygglov? eller iaf markägargodkännande!
LYCKA TILL!
MVH)bosse

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 sep-10 kl 19:29 »
Man kan ta med sig Podravka oxköttsoppa i påse. 0,5% kött! Sedan är det bara att åka in till stan och vila upp sig.

Gormac

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 06 sep-10 kl 21:38 »
Jag tror det lättaste är som  bo_i_dala sa här ovan ett tält med pressening som altan, finns ju heller inget som säger att du inte kan ta två presseningar.

Slå läger vid en sjö, så har du både vatten och mat i form av fisk...orkar du så ta med dig en 5kg säck med ris och 2kg havregryn lite socker salt och kryddor... sen finns ju hur mycket bär som helst i skogen.

Om du är rädd för att dricka sjövatten kan du ha med dig vatten rening, tror det heter Xinx 10 droppar till 1,5 liter vatten... kostar 150:- för tre små flaskor som räcker hur länge som helst.

Du kan ha det hur bra som helst beroende på hur mycket du vill ta med dig ut, man kan ju faktisk gå fler gånger också...och på så sätt få med allt vad man tycker sig behöva ;)

framtid

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 06 sep-10 kl 22:00 »
Hej, och tack för tipsen.
Nu är det så att vatten är inget problem med, jag vet en skog där det finns många bäckar. Troligtvis blir det mat som ni säger, men tält? Om man ska bo i skogen så måste man räkna med regn. Plast och tyg blir väl mycket blötare när det regnar än en välbyggd koja blir? Jag kommer planera detta noga och kan säkert spendera tid för att bygga upp en bra koja (Bygglov behövs inte bara markägares godkännande). Hinner inte bo ute detta år känner jag, får bli i maj om vädret tillåter.

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 sep-10 kl 22:08 »
Nu är det så att vatten är inget problem med, jag vet en skog där det finns många bäckar. Troligtvis blir det mat som ni säger, men tält? Om man ska bo i skogen så måste man räkna med regn. Plast och tyg blir väl mycket blötare när det regnar än en välbyggd koja blir? Jag kommer planera detta noga och kan säkert spendera tid för att bygga upp en bra koja (Bygglov behövs inte bara markägares godkännande). Hinner inte bo ute detta år känner jag, får bli i maj om vädret tillåter.
Fördelen med tält och presenning framför hyddor är att de är vattentäta.
Skall du dricka vatten direkt från bäckar, så välj en bäck som rinner ner från ett berg eller liknande, och inte förbi en åker, lantbruk eller bebyggelse över huvud taget

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #11 skrivet: 06 sep-10 kl 22:14 »
Ta med dig tillräckligt med mat för att klara dig även om du inte lyckas hitta något ätbart i naturen/fånga någon fisk eller småvilt.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 06 sep-10 kl 22:25 »
puritabs vattenreningstabletter finns på apoteket.. koka vattnet funkar annars...
finns mat i naturen så du klarar dig i en månad.. låna försvarets överlevnadshandbok på bibban.. kniv,snöre och tändstickor räcker jädrigt lång..
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 06 sep-10 kl 22:29 »
Man klarar sig faktiskt en månad utan att äta över huvud taget. Men det blir ingen kul månad. Nej, jag har sagt det förr och jag säger det igen, fiske är det som gäller.

Lainde

• -
« Svar #14 skrivet: 06 sep-10 kl 23:19 »

Håller med om att en kolarkoja med eldstad är bekvämast ur boendesynpunkt, men som sagt,,,,det kräver en hel del arbete och virke (skog) vilket kan te sig  ???  om syftet är typ 14 dagars vistelse för att vila upp sig fysiskt.

Hursom!,,,, bifogar en länk där enklare byggbeskrivning återfinnes.

http://www.kolbulle.nu/kolmila/kolarkoja/index.htm

Fördelen med tält och presenning framför hyddor är att de är vattentäta.

En välbyggd kolarkoja är både torr/bekväm och varm, med utmärkta möjligheter att torka kläder/laga mat och förvara grejor.
Som ett sämre alternativ skulle jag tveklöst välja att köpa/hyra en "Moskoselskåta",,,,iaf framför att bo i tält.

Lainde

• -

tench

• -
    • Solrot
« Svar #16 skrivet: 07 sep-10 kl 19:18 »
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

red

• Bohuslän
« Svar #17 skrivet: 10 sep-10 kl 20:04 »
Har du gott om pengar så kan du ju alltid ta med dig en ordentlig ranson med frystorkad mat, pulversoppor, torkat kött, pulvermos (innehåller mycket kolhydrater), nötter, russin, torkade pastarätter och annan köpemat. Lite konserver om du vill lyxa till det. Protein/energi-"bars" som styrketränare använder kan vara bra att ha med sig ett par i nödfall. Bröd kan du baka själv. Fisk finns det gott om. Bären blir klara lite senare på sommaren, liksom svamp.. svamp är ändå inte särskilt energirikt. Nässlor kan du också göra mat på. Och Kirskål. Granskott.

Insekter är ju annars väldigt proteinrika..  ::)

Edit: Här finns en sida som listar vilka växter man kan äta.. http://hem.passagen.se/survivalsajt/flora.html?k
Och en bok.. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153426398
En bok till.. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9151846349

Att torka sin egen mat: http://www.flavourrider.com/recept_friluftsmat.php
« Senast ändrad: 12 sep-10 kl 22:47 av red »
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

Pappis

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 11 sep-10 kl 07:37 »
Som redan nämnts är kolhydraterna det knepiga att få tag på ute i skogen. Det finns ganska gott om växter där vi får dessa men tyvärr är säsongen kort här i Sverige. För egen del ser mitt "hus" ut enligt följande: Ett hemma sytt vindskydd av grön markisväv med 2 lösa trianglar som man kan fästa  på väven för att få ett enkelt ryggåstält kompleterat med ett gammalt yttertält till ett ryggåstält. Markisvävstältet sover jag i och yttertältet är vardagsrum. Detta funkar året runt i skogslandskapet. I övrigt är utrustningen enkel, det mesta från överskottslager.
Mvh Pappis

Pappis

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 11 sep-10 kl 07:59 »
Vad gäller vatten är ju som sagt kokning det bästa. Som en reservlösning kan man ju förstås ta med lite puritabs eller liknande. Brist på kokkärl brukar krångla till det lite när det gäller denna hantering. Därför packade jag förr matransonerna i konservburkar som jag utrustat med ett enkelt hänge tillverkat av rostfri tråd från några gamla klädgalgar som fick agera extra kärl. Hur nyttigt detta är i längden vet jag inte. Numera är konservburkarna utbytta mot rostfria burkar som jag tror är avsedda att ställa bestick och liknande i på diskbänken.
Smaken på vattnet kan man förbättra genom att filtrera vattnet genom ett kolfilter. Ett sådant har jag tillverkat av rörmokar grejjer. En bomullstuss längs ner i filtret,sen krossat kol(gärna från björk), ytterligare en bommulstuss och sist ett melittafilter som grov sil. Detta filter är enbart till för smakförbättring och inte rening i sej. Själv har jag använt samma innehåll under ca 2 dagar utan att haft problem men jag misstänker att bakterier kan växa till i filtret om man låter det vara för länge. Altså "laddar" jag om det varannan dag.
Mvh Pappis

Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser