Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  solrosor som aldrig hinner blomma.  (läst 3632 gånger)

träsleven

• -
solrosor som aldrig hinner blomma.
« skrivet: 05 sep-10 kl 13:37 »
Har ett par år försökt mig på att odla solrosor, men de hinner aldrig blomma innan frosten tar dem. Nu var det likadant i år. Måste man förkultivera solrosor och sätta ut dem som plantor? Eller kan man så dem direkt?
Jag bor på höglandet i zon 5 så här kommer ju frosten ofta ganska tidigt.

johena

• Dalarna
SV: solrosor som aldrig hinner blomma.
« Svar #1 skrivet: 05 sep-10 kl 14:33 »
jag bor i zon 5-6, och brukar alltid förkultivera solrosor, sår då i början av maj. se till att de står LJUST och svalt, annars drar de iväg och blir rangliga som sjutton. brukar också direktså ett gäng i mitten av maj, och vissa år blommar de, andra inte.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

skogsråetiskogen

• Småland
SV: solrosor som aldrig hinner blomma.
« Svar #2 skrivet: 06 sep-10 kl 14:34 »
Bor också på höglandet. De solrosor som jag verkligen har sått har aldrig lyckats nåt nämnvärt. Däremot de som fåglarna har tappat lite här o var har vuxit upp och hunnit blomma med god marginal innan frosten tar dem. Så mitt tips måste vara; så i höst!
P.S när ska man skära ner blomman? Ska den mogna/torka el vad?

Dela detta:

* Inloggade just nu

434 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser