Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingar som dör  (läst 3368 gånger)

Vitis

• Skåne
Kycklingar som dör
« skrivet: 29 aug-10 kl 23:33 »
Häromdan hade vi 9 pigga och till synes friska kycklingar i hönsgården. Bahma/Orpington korsning, drygt 2 veckor gamla som går med sin mamma och de andra vuxna hönsen/tuppen.

Igår hittade jag en liten nästa död, den låg på sidan med benen och fötterna rakt utsträckta. Jag undersökte den noga men den hade inga synliga skador och bara svaga livstecken. Jag tog bort den. Senare under dagen ytterligare en och i morse en till. Inga med synliga skador. Nu består flocken bara av 3 st, de andra har väl trillat a pinn ute i buskarna nånstans.

Några ideer om vad som kan ha drabbat dem?

Pigga och friska ena dan, döda nästa.

Marek har jag läst om men det typiska där ska vara att ena benet/foten är utsträckt och det andra tillbakadraget. Här vara båda benen/fötterna fullt utsträckta. Förloppet verkar också varit snabbt, från pigg och frisk till helt borta på några timmar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kycklingar som dör
« Svar #1 skrivet: 30 aug-10 kl 08:23 »
Marek drabbar inte kycklingar innan 6 veckors ålder. Men om de bara är 2 veckor kan det kanske vara så att de har blivit kalla?? Det har ju trots allt varit rätt kallt de sista nätterna och även på dagarna. Lunginflamation på små kycklingar kan gå mycket fort.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 31 aug-10 kl 11:17 »
Ok, tack för ditt svar.

De tre som är kvar verkar iaf. friska och pigga, och vädret ska vara fint ett tag, så jag hoppas att dom klarar sig.

anne-lie50

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 aug-10 kl 12:34 »
Varför har du dem inte inne tills de blivit lite äldre?

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 31 aug-10 kl 12:40 »
Om de går med sin mamma så tycker iallfall jag att det är svårt att ta in de, Antigen så får man ju ta bort de från mamman och det vinner man väl inget på eller så får man fixa en bur som rymmer de alla och då kommer de ju bort från flocken.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

anne-lie50

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 aug-10 kl 12:46 »
har man dem på en plats som är torr o varmare med sin mamma tills de blir större o tål kyla o väta bättre så är det ju oxå större chans att få ha fler av dem i livet, o jag skulle då inte vilja att mina kycklingar skulle dö på det viset.

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 31 aug-10 kl 12:56 »
Jag har en granne som anser att om hönorna inte kan ta hand om sina kycklingar eller att kycklingarna dör pga väder och vind så var det för det bästa. Jag har inte kommit dit ännu. Jag tror dock inte på försöka rädda alla små dunbollar bara för att det kanske kan gå. Visst gör jag allt för att mina små dunbollar sk amå bra men jag tänker inte bygga om våra hönshus eller källaren för att det kanske räddar en extra kyckling.

anne-lie50

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 31 aug-10 kl 13:18 »
det var det dummaste jag hört, en kyckling är inte rustad för väder o vind, gör man då inte allt för att den ska ha det så bra som möjligt, du hade 9 dunbollar o nu har du 3, det kallar jag en stor förlust. Men visst, de kanske inte lider så mycket om de fryser ihjäl, vad vet jag, men trevligt kan det då inte vara för en liten pippi.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #8 skrivet: 31 aug-10 kl 14:22 »
Mina 2 veckors isbar-kycklingar springer ut så fort de får chansen. Sen hittar man dem nån timme senare ihopkurade och varma. Här har vi 5-10 grader och väldigt blött, de har överlevt...

Vad har ni haft för temp och väder? Känns de kalla när de är ute och springer eller är de varma?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 31 aug-10 kl 21:32 »
det var det dummaste jag hört, en kyckling är inte rustad för väder o vind, gör man då inte allt för att den ska ha det så bra som möjligt, du hade 9 dunbollar o nu har du 3, det kallar jag en stor förlust. Men visst, de kanske inte lider så mycket om de fryser ihjäl, vad vet jag, men trevligt kan det då inte vara för en liten pippi.

Jag utgår från att det är mig du skriver till och nej jag har INTE förlorat sex kycklingar av nio. Jag har förlorat fem eller sex kycklingar och har 28 kvar som fortfarande är kycklingar sen har jag 25 stycken som bör kallas unghöns. Att alla unghöns lever kan jag inte vara helt säker på då jag sålt en del.
Skrev en uppsats men risken är stor att jag missförstår dig och jag tror att du helt klart skulle missförstå mig så jag raderade det.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #10 skrivet: 31 aug-10 kl 21:36 »
Jag utgår från att det är mig du skriver till och nej jag har INTE förlorat sex kycklingar av nio. Jag har förlorat fem eller sex kycklingar och har 28 kvar som fortfarande är kycklingar sen har jag 25 stycken som bör kallas unghöns. Att alla unghöns lever kan jag inte vara helt säker på då jag sålt en del.
Skrev en uppsats men risken är stor att jag missförstår dig och jag tror att du helt klart skulle missförstå mig så jag raderade det.

Nej men det är väl TS inlägg anne-lie50 svarar på?! Där står det klart och tydligt att h*n har förlorat 6 av 9 kycklingar.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #11 skrivet: 31 aug-10 kl 21:40 »
Nej men det är väl TS inlägg anne-lie50 svarar på?! Där står det klart och tydligt att h*n har förlorat 6 av 9 kycklingar.

Men då har jag ju missförstått.  ;)

fauve

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 31 aug-10 kl 21:46 »
det var det dummaste jag hört, en kyckling är inte rustad för väder o vind, 

Givetvis inte, men det är hönan som ruvat fram kycklingarna och om hon sköter sitt jobb så fryser inga kycklingar ihjäl..

Ts har inte skrivit något som tyder på att mammahönan inte gör det hon ska och alltså bör den troliga dödsorsaken vara en annan än att de dör pga väder och vind!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #13 skrivet: 31 aug-10 kl 21:50 »
Friska ,livskraftiga kycklingar som går med sin mamma, en mamma som kan sitt jobb, fryser inte ihjäl. En kyckling som fryser piper på ett särskilt sätt, då  låter mamman den gå in och värma sig under henne. På natten ligger de under hönan och har det varmt och skönt, då spelar det ingen roll om det är kallt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 01 sep-10 kl 08:13 »
En kyckling som fryser piper på ett särskilt sätt

Är inte det ett av de där lite mer hjärtskärande, sorgsna, högre pipen? Så står ofta lillen pluppen och tittar upp på sin mamma och bara piper, piper, piper tills hon lägger sig ned och den då börjar ge ifrån sig små snabba "glada": "Pjupjupjupp pjupjupjupp" och borrar sig under (samma när man tar upp dem i händerna och kupar över så börjar de ibland att försöka "burra" in i händerna på en eller något ::) )! ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Vitis

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 01 sep-10 kl 11:22 »
Vilken snurrig diskussion det blev...! :o Vem är TS?  ???

Jag vill naturligtvis inte att några kycklingar öht. ska dö eller bli sjuka och det har aldrig varit några problem tidigare, vi har haft många kullar i år. Våra Brahmahönor är mycket duktiga mammor och ingen kyckling har visat tecken på att frysa eller vara blöt.

Ingen som känner igen symptomen från ursprungsfrågan? 

fauve

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 01 sep-10 kl 13:00 »
  Vem är TS?  ???

Ts = trådskaparen = du

Vitis

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 01 sep-10 kl 21:40 »
Ts = trådskaparen = du

Jag insåg det strax efter att jag hade postat.  :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 3 användare (1 dolda)
Nataks, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser