Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  har blivit med vaktlar  (läst 2470 gånger)

gernsö

• Skåne
har blivit med vaktlar
« skrivet: 26 aug-10 kl 13:57 »
Jag har kläckt ut 10 ägg åt en bekant, det blev 9 vaktlar, den tionde dog någon av de sista dagarna....
de är 2½ vecka nu ungefär, tyvärr har en dött, så det är 8 vaktlar som finns här i en stor  låda. De ska lämnas till ägaren, men jag har fastnat för dessa små gulliga sakerna..... och har pratat med ägaren, han sa att vi kunde dela på dem, så jag får alltså vaktlar nu....
men jag har aldrig haft vaktlar förr. fasan, höns, ankor, gäss... ja allt annat än vaktlar.....
all information om allt som rör vaktlar är välkommet.. tipps, ider, information, bra att veta, ja bara släng fram det.......
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: har blivit med vaktlar
« Svar #1 skrivet: 26 aug-10 kl 16:58 »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Markim

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 aug-10 kl 17:30 »
ååhhh grattis..Vill me ha sånna..=)

Astra

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 26 aug-10 kl 18:19 »
 :) Grattis! Jag har inte haft mina mer än ca 2 veckor så någon stor erfarenhet besitter jag inte, men håller med om att man blir  förtjust i dem! Du gör nog klokt i att vänja dem vid "hantering" redan som små. Mina köpte jag som vuxna och de hade bara gått i bur med gallergolv och knappt hanterats alls, så de är minst sagt hysteriska och hoppar å gör sig illa hela tiden. När jag äntligen får min kläckare ska jag kläcka fram egna småttingar som jag förhoppningsvis kan göra lite mindre folkskygga. Fast jag lär nog få köpa ägg, för mina vaktlar lade 7st och sedan tyckte de att det fick vara nog. (så  ;) Linkoso inte äta upp vakteläggen nu, för du bor närmast mig tror jag)
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

gernsö

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 26 aug-10 kl 18:50 »
Mina är hanterade sedan de föddes, och har växt upp de här 2½ veckorna med kycklingar så de är lugna som fasiken,.... brukar ta upp dem varje dag och klia dem på kinden, då vänder de hela huvudet upp och  ner, ska försöka ta enbild..... så det är därför jag ska behålla några av dem. pratade med ägaren i dag och det var fullt ok, så nu ska jag bara  välja vilka..... de är så små och charmiga.....
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

Astra

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 26 aug-10 kl 19:31 »
 ;D låter mysigt!
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

gernsö

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 28 aug-10 kl 11:11 »
När börjar hanarna bråka? när måste man dela på dem?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Hej!
« Svar #7 skrivet: 28 aug-10 kl 11:53 »
Här har aldrig tupparna bråkat. Är endast hönsen som varit mördare. : /. Senaste kärringen hacka ihjäl tuppen, bara helt tvärt. Sådana individer åker i frysen. Inget beteende man vill avla på.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

gernsö

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 28 aug-10 kl 18:11 »
nej absolut inte, sådant är inte kul att föra generna vidare på. OK för jag hörde att vi viss ålder, fick inte reda på någon, så börjar tupparna slåss till döden liksom..... har du flera tuppar i en grupp, hur många per höns.... ja hur ser dina grupper ut liksom...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 28 aug-10 kl 18:53 »
Jag har i min honungsgrupp 2 tuppar och 5 hönor. Den ena tuppen ser förjävlig ut, men det är hönorna som naggat honom och inte den andra tuppen (för han såg ut så innan den andra kom till gruppen, jag släppte då in honom innan han var könsmogen, men har även haft en vuxen nykomling, han blev dödad av en höna  :-\ hönan blev sedan dödad av mig då det inte var första hon gett sig på  :-X).

I min andra grupp har jag nu en ny tupp (för min förra blev mördad av en häxa, min andra galna höna jag haft) och sedan 3st hönor.

Har vid ett tillfälle haft 2st tuppar ihop endast med varandra (övertaliga som jag fäste mig vid, men de fick nytt hem sedan) hos de stora hönsen. De bråkade aldrig, däremot så började de efter en tid att böga sig lite med varandra... ::) Vet dock att andra haft elaka tuppar, kanske beror på linjer hur de är?

gernsö

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 28 aug-10 kl 19:39 »
Ja det kan ju vara linjerna..... jag vet inte hur många jag behåller av dessa , troligtvis en hona och en hane, eller två honor och en hane, har inte bestämt mig, men sen kanske det även beror på hur mycket plats de har att vara på. har du står plats. Min tanke var att skaffa ett ganska stort akvarium med special-lock, har 6 katter, för vi har liksom fastnat för dem och tänkte ha dem inne..... tråkiga är bara att de är den vanliga bruna färgen, hade velat ha något lite annat.... men vågar inte riktigt ta in någon annan, det är ju lätt att hitta andra färger i bland. Men de här är så tama och jag vill inte ha in någon som inte är det, för då kanske det skrämmer upp de övriga.....
dock blir det ju då ett syskonpar som får avla, och dessa i sin tur är från ett syskonpar så det är mindre bra. Men jag vet inte om jag vågar skaffa en hane av annan färg eller ja kanske en hona.
Vilja är lättast att sätta in i gruppen, har ni märkt någon skillnad mellan att introdusera en hona  mot en hane i en redan klar grupp.....
om jag köper en ny färg så kommer jag att köpa den i oktober på en marknad jag ska till, och då kommer mina att vara 8 veckor, vågar jag köpa en äldre vuxen, eller unge? vad är bäst..... är så orolig att jag köper en och de mördar varandra....
åh irriterande , de här är så kelna, och tama, vad fan ska jag göra.....

gernsö

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 28 aug-10 kl 19:46 »
kom att tänka på att det lättaste kanske är att börja med en trio av dessa tama och att sedan nästa år leta reda på andra färger och skaffa ägg ifrån dem och kläcka själv, då kan man ju gosa ihjäl de små liven hur mycket som helst och  sedan lägga till ett par honor bara..... eller tror ni det blir problem, för då är ju mina äldre än de som kommer in i gruppen...... å mer problem.... finns det folk som säljer vaktelägg nu vid denna årstiden, de ska ju vara innomhus så det spelar ju ingen roll direkt.....

Astra

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 28 aug-10 kl 20:29 »
Är det japaner du har? Vill inte vara neggo, men kommer det inte att lukta lite hmn... mindre gott inomhus om du ska ha dem där? Tänkte bara varna lite så att du kan ha ngt alternativt ställe i åtanke att ha dem på om de skulle börja stinka. Tror jag läste ngn stans här att de inte luktar så mkt innan de blir äldre. Mina luktar inte gott kan jag säga, trots att de har det super-rent och städat. Skulle nog nästan hellre ha hönsen inne. :P Fast det kanske bara är jag som är gravid-känslig  ::)

gernsö

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 28 aug-10 kl 20:51 »
Nä det är kineser, de man har i botten på fågelburar som städare......
så de är lite mindre....

Astra

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 28 aug-10 kl 21:07 »
 ;D Hehe, okej då är jag med! Dom ska man ju ha inne vad jag har förstått.  Förlåt, du har säkert skrivit att det är kineser ngn stans, det är jag som läser med den jag sitter på.  :-[

Smic

• Sara. Men ibland är det Johan som skriver :)
    • Västergötland
    • Västergården
« Svar #15 skrivet: 28 aug-10 kl 21:12 »
Nu hade vi visserligen japaner, men de kan vara rätt jä***iga om/när man släpper ihop grupper med varann. Sedan beror det säkert naturligtvis på storlek på bur och grupper/hönor vs tuppar osv. Men kan vara bra att veta.

gernsö

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 28 aug-10 kl 21:39 »
;D Hehe, okej då är jag med! Dom ska man ju ha inne vad jag har förstått.  Förlåt, du har säkert skrivit att det är kineser ngn stans, det är jag som läser med den jag sitter på.  :-[

Ingen fara, den fungerar faktiskt att läsa med, i bland i alla fall.....

gernsö

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 07 sep-10 kl 09:54 »
de jag har är den traditionella färgen och där kan man ju se skillnad på könen, men hur gör man då man har vita eller silverfärgade eller fläckiga.......

Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser