Nu behöver jag er hjälp!
Jag har en grupp brahmakycklingar som är 6½ veckor gamla. De har nyst litegrann ibland men annars varit friska och livliga.
En av tuppkycklingarna blev apatisk och slö igår. Han har svår diarré, ser ut som mjölk. Jag har tagit in honom för observation inomhus. Han äter inget men har smakat på lite filmjölk.
En grupp på 4-5 djur verkar ganska slöa, sover mycket mer än förut. Det förekommer en del diarré sen ett par dagar tillbaka och jag bifogar bilder.
Övriga djur verkar inte ha några symptom. Djuren har värmeelement inomhus, ca 25 grader. Värmelampan har dom ratat senaste veckan så jag tog bort den. De får gå ut om vädret är tjänligt. Jag har inte sett att någon har svårt att röra sig och jag har aldrig sett något blod i avföringen. Det växer en del konstiga växter i hönsgården så teoretiskt skulle de kunna ha ätit något olämpligt. Jag vet att en mindre vild tomatplanta förlorade alla sina blad nyligen.
Jag känner att jag behöver hjälp och tips från er erfarna för att komma vidare med detta. Borde jag beställa en låda från SVA kanske? Är det dyrt att be SVA om hjälp? Något annat jag borde ha tänkt på? Hoppas på er hjälp.
Mvh Inge
Edit: Fixat felstavning