Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  förvaring av squasch  (läst 7774 gånger)

Sunnansjö-Erik

• Ångermanland
förvaring av squasch
« skrivet: 19 aug-10 kl 11:03 »
hej!
vet någon om det går bra att förvara squasch/sommarpumpa i jordkällare? hur länge klarar de sig isåfall?
förra året klarade de sig några månader i skafferiet, samt att vi frös in en viss del, men vi har mycket mer att ta tillvara nu, så det vore ju väldigt praktiskt att kunna förvara dem i jordkällaren.

tacksam för svar!   :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: förvaring av squasch
« Svar #1 skrivet: 19 aug-10 kl 13:01 »
Är du säker på att det är sommarsquash? Om den gick att lagra i skafferiet i några månader så låter det som vintersquash eller vintersquash.

Sommarvarianter håller någon vecka i kylskåp annars får man frysa in, efter förvällning. Vintervarianter håller bra i jordkällare, bara de ligger luftigt, och det inte blir för kallt. De kan hålla i över ett år, men i normalfallet 6-8 månader, om de inte har skador.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 19 aug-10 kl 15:05 »
lägg in dem som med gurka i glasburkar...
Fjäderfän och kaniner

mistel

• -
« Svar #3 skrivet: 19 aug-10 kl 16:17 »
Om det är sommarsquash/zucchini så bör den skördas och ätas ung ca 2-3hg är optimalt för frukterna de ska inte lagras någon längre tid. Visst kan alldeles för förväxta och lite träiga frukter klara lagring någon/några månader men smaken är ju inte lika bra som på unga, då är det bättre att skörda dem unga och använda dem, lägga in, göra bostonsquash, frysa som mos som kan spädas till soppa etc. Vill man ha något att lagra länge är det bättre att odla vintersquash.

Sunnansjö-Erik

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 22 aug-10 kl 20:03 »
tack för alla svar.
ja, nästa år blir det nog vintersquasch också:)

rosita51

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 25 aug-10 kl 19:24 »
Om det är sommarsquash/zucchini så bör den skördas och ätas ung ca 2-3hg är optimalt för frukterna de ska inte lagras någon längre tid. Visst kan alldeles för förväxta och lite träiga frukter klara lagring någon/några månader men smaken är ju inte lika bra som på unga, då är det bättre att skörda dem unga och använda dem, lägga in, göra bostonsquash, frysa som mos som kan spädas till soppa etc. Vill man ha något att lagra länge är det bättre att odla vintersquash.

Jag skördar mina sommarsquash när den väger mellan 4 och 15 hg och den är inte det minsta träig, utan mycket fin. Den går att lagra i förrådet ca 3 månader. Vi äter en hel del squash och vi delar med oss till grannar och släkt och vänner och alla tycker den är god.
MVH Rosita zon 1

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser