Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fläderstickling  (läst 6152 gånger)

Katharina K

• Västergötland
Fläderstickling
« skrivet: 15 aug-10 kl 21:35 »
Vill så gärna ha en fläder i trädgården. Frågan är om jag kan ta sticklingen nu och ha den i en kruka inne över vintern och sedan sätta ut den nästa vår, eller ska jag vänta till våren och ta den? Vitsen med att ta den nu är ju isf att den får ett försprång så den kanske blir stor fortare (otålig att få saft!!!). Saknar min flädersaft i år, men har fått helt ljuvlig Rödvinbärssaft istället så jag får väl vara glad för det.

AK Corall

• Småland
SV: Fläderstickling
« Svar #1 skrivet: 15 aug-10 kl 22:21 »
Har aldrig tagit sticklingar på fläder själv men har hört att det är lättast på vintern. Ta lite fler än du tror att du behöver för säkerhets skull och sätt i kruka utomhus eller växthus. När  de tagit sig ordentligt nästa sommar kan man plantera ut dem.
Lycka till

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 15 aug-10 kl 22:28 »
Jag använde nya fläderpinnar som växtstöd i våras. De började växa, vilket inte alls var meningen.
I min trädgård beter sig flädern som rena ogräset, kommer upp överallt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 15 aug-10 kl 22:30 »
Jag har mycket fläder, och har ibland använt grenar från när jag beskurit dem som växtstöd. Då gäller det att vända dem på rätt håll, dvs uppochner. Annars rotar sig nästan 100 %. Fläder är alltså jättelätt att sticklingsföröka, och nästan vilken tid som helst på året fungerar.

Däremot skulle jag inte ha dem inne över vintern, för varmt, torrt och ljusfattigt. Stick dem i kruka och sätt i kallbänk, eller vänta tills våren.

Ser att fler är inne på samma spår...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Katharina K

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 16 aug-10 kl 15:34 »
Kan jag ha dom i ett ouppvärmt växthus i kruka över vintern då?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 16 aug-10 kl 19:28 »
Funkar perfekt. Ta gärna någon extra stickling i alla fall, kaniner och harar gnager ibland av unga plantor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Katharina K

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 18 aug-10 kl 20:32 »
Nu är dom planterade, 6 st är det och dom slokar...har några extra grenar i en hink om dessa dör.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 18 aug-10 kl 20:43 »
..... om du har stuckit några i kruka i växthuser och har några kvar.... då hade jag valt att sticka ner dem i jorden på något skyddat ställe..djupt... kanske täcka dem med lite fiberduk.... de kommer sloka och kanske tom. tappa alla löv..... det betyder inte att loppet är kört..... fortsätt vattna och vänta tills det ska knoppa i vår..... det är då du ser vilka som klarat sig.

..... se oxå till att du inte har för mycket grönmassa..... om det är mycket löv på sticklingarna så avdunstar det mer vatten än de kan suga upp..... klipp då bort lite bladmassa....

.... Lycka till
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

annam

• Gotland
    • Lausarve Gård
« Svar #8 skrivet: 02 nov-12 kl 22:43 »
Är det någon ide att försöka med sticklingar nu i zon 1? Någon som har prövat? Fläder och Havtorn vill jag ta ifrån.
Vi driver en småskalig, ekologisk gård i Gammelgarn på Gotland där vi har Finullsfår, Gotlandshöns, Fjällkor, Linderödssvin, fyra hästar, Gotlandskaniner, katter, några bisamhällen och grönsaksodling till hushållet.

Besök oss på lausarve.se

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 03 nov-12 kl 00:07 »
Vad har du att förlora?  ;) Testa.... stick dem djupt, minst ett eller två bladveck under jord. Skrapa gärna lite på barken och låt dem stå ute. Lycka till
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

annam

• Gotland
    • Lausarve Gård
« Svar #10 skrivet: 03 nov-12 kl 09:18 »
Så sant! Jag ska prova. Fortsättning följer till våren!
Vi driver en småskalig, ekologisk gård i Gammelgarn på Gotland där vi har Finullsfår, Gotlandshöns, Fjällkor, Linderödssvin, fyra hästar, Gotlandskaniner, katter, några bisamhällen och grönsaksodling till hushållet.

Besök oss på lausarve.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser