Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Etotal mot löss - är det okej att använda? Ska det upprepas?  (läst 6135 gånger)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
Köpte nya vithättehöns och det visade sig att de hade löss. Behandlade med Etotal som är till jaktiller som en hönskunnig på Granngården rekommenderade. Verkade som vissa på forumet använt det med. Det funkade bra och lössen verkar borta. Det lät som pappersprassel i fjädrarna ett tag, mycket märkligt. Nu har det gått tre veckor och jag ser endast ett fåtal ägg i fjädrarna (var fler ägg när jag behandlade) men några sitter där. Dör äggen av sig själv? Eller ska man upprepa?

Sen till fråga nummer två: Behandlade äldre höns som jag sett lite kryp på och tog då för säkerhets skull de som går med dem när jag storstädade hönshuset. Pärlhönan blev sjuk dagen därpå. Låg i det blöta gräset och är burrig och slö så nu är hon inne. Hörde av en zoolog att man då aldrig ska använda medel som är till däggdjur till fåglar. Är det så att man helt enkelt ska låta det vara bara? De går lösa ute och kan sandbada...
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

gernsö

• Skåne
Jag har användt det medler i många år, det var ju ursprungligen till för hästar...... sen blev det iller..... men det fungerar på alla djur, men man ska inte ta för mycket för det är jättestarkt. Provade på en igelkott en gång som låt på ett vitt lakan, oj vad snabbt det gick, sen var den ren från ohyra.....
Det sitter  kvar i fjädrarna ett bra tag så jag tror inte du behöver göra om det igen, men detär viktigt att alla  behandlas, dock hade jag kollat dem med jämna mellanrum för att se att inget nytt dykt upp. men de som kläcks bör få i sig medlet snabbt och inte hitta föröka sig... men täck på att en liten "skvätt under fjädrarna på ryggen räcker... det är mycket starkt.
tror dock inte att det har samband med att pärlhönan blev sjuk. om inte det är så att den var mycket drabbad, för de biter som satan innan de dör så det kan ju har chokat den....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
Okej, skönt att höra att du använt det länge och ingen har blivit dålig. Och då ser det som man ska behandla ohyra, Jag pudrade på på många ställen - gump, under vingar, under mage, i stjärten. Men pudret kanske sprider ut sig självt. Fick själv allergireaktion - blev jättesnuvig. Sen är det svårt att veta om det var löss eller kvalster på dessa, var några vita kryp med större kropp än huvud som kröp.
Pärlhönan hade en bula på buken. Vet inte om det är det som spökar. Hon har inte blivit sämre men är lite uppburrad och lägger sig och vilar mycket.

Tack för svar!
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
Jag brukar köra lite i förebyggande när jag städar hönshuset pudrar lite i hörnorna och på pinnarna!  Har inte sett löss nu på flera år peppar peppar.............

Gröneholms fjäderfä

• Gäst
De äggen skulle jag inte vilja äta....etotal är inte för djur i livsmedelsproduktion.

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
De äggen skulle jag inte vilja äta....etotal är inte för djur i livsmedelsproduktion.

Jag budrar mycket måttligt ca 2 ggr om året och ej på hönan

Veronica_57

• Ångermanland
    • lomviken.se
Finns Etotal både i flytande och puderform?
Vad är det för skillnad på Etotal och Flusa, och finns Flusa som puder??
Frågvis Veronica_57
Vera-57
Gård på landet,en kärleksfull man, farmor till en liten super Nowa, och en liten Alva 1 labradorpojke. 1 cairnterrierpojke och 2 katt gubbar,1 skånsk blommehöna, 3 sussexhönor, blandrashönor 1 hedemoratupp, 5 blandrasankor,  och 3 afrikansk dvärggetter.

Markim

• Gäst
Köp RED MITE eller Lice puder..
Googla på PETS AT HOME..
Jag rekomenderar det starkt..
mvh
Majsan

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser