Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eternithus.  (läst 18368 gånger)

Anders E

• -
    • Ljusvision
Eternithus.
« skrivet: 25 maj-06 kl 09:39 »
Jag har hittat ett bra hus förutom fasaden som är av eternitplattor. Funderar om man kan riva fasaden själv eller om man måste anlita en saneringsfirma.
Har hört att man även kan sätta på en ny panel utanpå eternitfasaden för att göra det enkelt för sig, stämmer det, nån som vet?

manna

• -
Re:Eternithus.
« Svar #1 skrivet: 25 maj-06 kl 09:57 »
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 25 maj-06 kl 10:09 »
Det beror på. Anledningen till att eternit och dess "syskonmaterial" inte tillverkas längre är att asbestfibrerna vid bearbetning (alltså tillverkning, borrning, rivning) far omkring i luften, och vi andas in dom. Fibrerna sätter sej sedan fast i lungorna och kan där orsaka diverse sjukdomar, bl.a. cancer.
Men så länge eterniten bara sitter på kåken gör den ingen skada för någons hälsa. Eternittak är t.ex. väldigt bra, kolla på lagårdar får du se!
Sen är det ju fulhetsaspekten, ett eternitklätt hus är inte direkt snyggt. Är du inte sugen på att sätta igång och riva bort eländet går det alltid att måla i någon inspirerande kulör.

Ska du däremot riva eternitplattorna (att bygga in dom under träpanel känns inte som en vidare värst idé) så bör du antingen skaffa dej en bra skyddsmask (dom är dyra) eller se till att du håller plattorna blöta hela tiden, helst bägge och. Prata med Miljö & Byggkontoret i din kommun!
Vet du med dej att du sedan tidigare blivit utsatt för asbest bör du förstås vara extra försiktig. En enstaka exponering är förmodligen inte särskilt farlig, men risken ökar ju mer det blir. Vi som riskerar att bli utsatta för asbest på jobbet går på regelbundna kontroller hos läkare, men det är en annan sak för den som kanske bara möter det någon enda gång i livet.
När eternitplattorna sen ska transporteras till soptippen (ring och hör först så dom tar emot det) ska dom vara tätt inpackade i plast och märkta "Asbest".

Nu har du lite att fundera på!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #3 skrivet: 26 maj-06 kl 09:36 »
Tack för svaren nu har jag en del att tänka på som skräptanten skrev....
Verkar som man drar på sig en del jobb, men vem är rädd för det :)
Eller så lär man sig leva med eterniten även om jag idag har svårt att tro på det alternativet.

så bör du antingen skaffa dej en bra skyddsmask (dom är dyra)

vilken typ av mask bör man andvända, jag har en hyfsad ansiktsmask (300:-), med utbytbara filter för antingen organiska ångor eller damm, kan den funka eller måste det till en helsluten gasmask?

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 26 maj-06 kl 12:41 »
Omålad eternit ser med tiden rätt bedrövlig ut, särskilt när den täcks av rosa alger.
Men den har onekligen fördelen av hållbarhet och att den skyddar den underliggande väggen mycket bra.
Det finns färger speciellt avsedda för ommålning av eternithus.
Jag såg nyligen ett eternithus målat i ett slags gulockra nyans,
liknande den som var vanlig i städerna förr i tiden.
Såg riktigt fint ut i mina ögon.
Dessutom är väl eternit nästan på väg att bli K-märkt.
Har man bara behållit originalfönstren så kan man säkert få det snyggt med lite färg.
Det finns exempel där man bytt till eternit och satt in perspektivfönster på gamla hus.
Ser ut som stora hål i väggen och är ren vandalism tycker jag,
men vem vet, det kanske anses mycket smakfullt av kommande generationer.
« Senast ändrad: 26 maj-06 kl 17:19 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 maj-06 kl 16:08 »
Jag har haft samma funderingar. Hittade en uppgift om att man får jobba en timme per dag utan att vara "auktoriserad" eller vad det kan heta.

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 27 maj-06 kl 19:00 »
Anders E:
En redig mask för att skydda sej mot asbestdamm är en helmask, och kostar runt 1500:- , jag tror inte det räcker med en mask med vanligt dammfilter.

Arbetsmiljöverket har mycket bra information kring asbest, läs mera på:
http://www.av.se/teman/asbest/

Lollo: Jag skulle inte vilja pyssla med asbest en timme om dagen någon längre tidsperiod  :-\ , inte utan ordentlig skyddsutrustning.

zeke:
Ja, vem vet, i framtiden kanske det går att köpa färdigpatinerad fusk-eternit (i stil med 60-talets fusktegel av asfaboard) med rosa/gröna alger och allt att sätta på sin kåk  ;D ?!

saltkråkan

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 maj-06 kl 20:18 »
Jag älskar hus med eternitlappar! De är som insvepta i en grå yllefilt och har en ombonad känsla. Lite alger gör inget (jag har aldrig sett något så angripet som zeke beskrev, ser det helt rosa eller grönt ut är det nog inte så fint. Men det går att högtryckstvätta om man inte kör för hårt). Jag tycker inte att alla hus passar ju inte i det heller. Att måla ett eternithus är för mig lika ruskigt som att sätta upp tex plastpanel på ett fint gammalt torp. Varför kan inte eternithusen få åldras med värdighet. De är ju som sagt snälla så länge man inte bråkar med dom. Och så är de snart utrotningshotade också.
« Senast ändrad: 27 maj-06 kl 20:26 av saltkråkan »

leifhh

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 jun-06 kl 13:12 »
Dessutom är väl eternit nästan på väg att bli K-märkt.

Det där får man höra hela tiden, oftast från dem som inte själva bor i ett eternithus.... Och det stämmer väl, om det är frågan om ett hus som har eternitplattor som originalfasad. En fasad som bara täckts med eternit av en eller annan anledning på 50-60 talet har i mitt sinne (som antikvarie) inget större bevaransvärde.... Som flera påpekat tidigare i tråden så kan man hjälpligt mildra det plågsamma intrycket med ett lager färg. Om jag minns vår besiktningsman rätt så är det öppen silikatfärg som gäller vid ommålning av eternit (men jag kanske minns fel).
« Senast ändrad: 07 jun-06 kl 13:13 av leifhh »

drömmer

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 jun-06 kl 13:38 »
Hej

Som blivande byggnadsingenjör så tycker jag absolut inte att du ska bygga in eternitplattorna. Dels så är det bara att skjuta problemet på framtiden och sen undrar jag hur det kommer att damma när du bygger utanpå eterniten. En annan fundering är hur det blir med fukt.....
Att anlita en firma kan bli väldigt dyrt, mycket beroende på att det kostar firman hutlösa pengar att deponera eterniten.

Jag hade samma funderingar då jag funderade på att köpa ett hus med tillhörande lada som hade eternittak. Jag fick då rådet av en byggare att gräva ner plattorna på tomten..... om det kan man ha olika åsikter.

Fakta är att det är dammet som är skadligt och kan leda till lungcancer efter ca tio år. Så länge plattorna är hela och du bara ska göra det här en gång i ditt liv så ska det inte vara någon fara. Jag skulle titta upp vad deponikostnaden är för privatpersoner.

Det här är ett mycket bra forum med allt inom byggande www.byggahus.se

Johan1

asbest
« Svar #10 skrivet: 07 jun-06 kl 22:23 »
Hej
På återvinningsstation är det gratis att lämna asbest för privatpersoner.

manna

• -
Re:asbest
« Svar #11 skrivet: 08 jun-06 kl 19:20 »
Hej
På återvinningsstation är det gratis att lämna asbest för privatpersoner.

Det där kan nog skilja från kommun till kommun. I min hemkommun var det soptippen som gällde - och rejält med slant.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 09 jun-06 kl 10:31 »
hemmansägaren:
För att öka begreppsförvirringen så läggs dom berömda eternitplattorna på särskilda asbestdeponier på diverse soptippar, där det noggrant täcks över med något lämpligt material så att det inte ska damma.

På en återvinningsstation får man definitivt inte lämna någon asbest, det är där det står 4-5 containrar för hårdplastförpackningar, metallförpackningar, tidningar och dylikt. Dessa drivs av Förpackningsinsamlingen.

Kommunerna däremot driver återvinningscentraler (eller miljöstationer, återvinningsgårdar, kretsloppsparker...allt efter hur poetiskt lagda man är), där kan man lämna alla sorters avfall. På vissa håll får man betala för att slänga sitt skräp, på andra ställen är kostnaden inbakad i sophämtningsavgiften.
För att ytterligare röra till det är ibland dessa ÅVC helt fristående byggda nånstans i kommunen, och ibland ligger dom i anslutning till den lokala soptippen, vilket inte alla kommuner har längre.

solros:
Dom "hutlösa pengarna" varierar högst kraftigt, på den dyraste asbestdeponin här i länet kostar det 1300:- + moms per ton asbest, den billigaste ungefär 500:- + moms (småmängder gratis). Jag skulle tro att kostnaden för att plocka väck eterniten från huset är högre.

Visst, asbest är inte miljöfarligt på samma sätt som spillolja eller kvicksilver (även om det per definition är ett farligt avfall), men eftersom det är hälsofarligt bör man inte handskas med det hursomhelst. Gräva ner skiten på tomten är varken särskilt arbetseffektivt eller ekonomiskt lyckat, med tanke på att det blir en rätt rejäl hög från en eternitfasad, för att inte tala om ett helt ladutak...
Tycker
/skräptanten, leg. besserwisser  ;)

manna

• -
« Svar #13 skrivet: 09 jun-06 kl 10:48 »
Eternitfasaden, eller i alla fall ca 25 kvm av densamma, på huset ska bort i sommar. Vi plockar bort den själva. Sedan blir det bortforsling och adjö till lite slantar, men det uppvägs helt klart av drömmen om att få återse huset i faluröda "brädselkläder". Bra för en framtida försäljning är det oxå.

drömmer

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 09 jun-06 kl 13:42 »
skräptanten:
Tyvärr får asbestsaneringsfirmor betala mer än privatpersoner....

jag vill inte heller ha asbest nergrävd på tomten.....men det är ju upp till var och en att ha sin egen uppfattning  :)

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #15 skrivet: 10 jun-06 kl 13:35 »
Tack för alla råd. Eternithuset blev inte av för det visade sig vara "champingonodling" i källaren. Har dock ett nytt hus på gång, om det vill sig väl skriver vi avtalet på det efter besiktning på måndag.

Johan1

« Svar #16 skrivet: 11 jun-06 kl 00:56 »
Jag menade nog miljöstationer( där dom har anställda och många containrar, t.ex. metall, trä,wellpapp, jord sten, vitvaror,farligt avfall,elektiskt avfall mm) vissa kallar det nog tippen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser