Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta drottningar i parningskassetter/apideor  (läst 2461 gånger)

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Byta drottningar i parningskassetter/apideor
« skrivet: 09 aug-10 kl 17:55 »
Hur går man bäst till väga för att byta drottning mot drottning i apideor eller parningskassetter? Jag brukar uteslutande köra med kläckfärdiga celler men om jag måste sätta till en levande drottning... hur går jag bäst till väga?

Räcker det med att sätta till en tuss sprit och sen släppa in henne? Eller ska jag blöta ned bina och drottningen och sen sätta till henne? Kanske bara köra med att gegga ned henne med lite sockerhonung från samhället?

Jag vet att det finns olika varianter... men vilken föredrar ni?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Byta drottningar i parningskassetter/apideor
« Svar #1 skrivet: 09 aug-10 kl 20:18 »
Sätt henne i utätnings bur + ge dom mat tex vinterfoder , då är det nog fest i kupan när det kommer in mat.        mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Georgisten

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 09 aug-10 kl 20:58 »
Sätt henne i utätnings bur + ge dom mat tex vinterfoder , då är det nog fest i kupan när det kommer in mat.        mvh edward  :P

Amen apideorna ska ju inte vintras in hörru.  ;)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 09 aug-10 kl 21:25 »
Amen apideorna ska ju inte vintras in hörru.  ;)
Sätt henne i utätnings bur + ge dom mat tex honungs vatten, då är det nog fest i kupan när det kommer in mat.        mvh edward 
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 aug-10 kl 04:15 »
Hur går man bäst till väga för att byta drottning mot drottning i apideor eller parningskassetter? Jag brukar uteslutande köra med kläckfärdiga celler men om jag måste sätta till en levande drottning... hur går jag bäst till väga?

Räcker det med att sätta till en tuss sprit och sen släppa in henne? Eller ska jag blöta ned bina och drottningen och sen sätta till henne? Kanske bara köra med att gegga ned henne med lite sockerhonung från samhället?

Jag vet att det finns olika varianter... men vilken föredrar ni?

Bina måste kanske först känna att de behöver en drottning, man kanske skulle bura den gamla och vänta någon dag till de förstår att de verkligen behöver en drottning och sedan tillsätta med en utätningsbur. Det där med drottningtillsättning har varierat, på en del Carnica har jag fått göra två försök när jag tillsatt annan drottning.
Så det där med 9 av 10 (90%) kanske har varit 7-8 av tio i en del samhällen där jag bytt till Buckfast (gatukorsning).
När jag tagit bort den gamla på en fredag har söndagens tillsättning gått bäst (för oss som åker ut på helger). Nu har jag inte använt apideor än, men skulle göra så där också.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 10 aug-10 kl 07:37 »
Ok, har inte möjlighet att åka ut senare (ingen bil o bina långt borta från hemmet). Det är lite det som kruxet. Därför har jag kört uteslutande med celler. Men nu missade jag en ram, som är full med utkrupna drottningar, så jag måste tillsätta dessa vare sig jag vill eller inte. Har faktiskt inte hört talats om att folk använt utätningsburar i parningskupor förut. Gubbarna här kör ju med sprit som jag förstått det. Och det verkar ju rimligt om man vill få dem att ta drottningen direkt eftersom feromonlukterna försvinner. Testade själv igår. Får se hur det fungerar.

Kanske ska bura drottningen och ge dem lite sprit samtidigt?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 aug-10 kl 08:36 »
Jag tror man låter en apidea stå ett par (2-3) dagar och man sprayar vatten 2-3 ggr per dag och tillsätter sedan drottningen direkt i flyghålet. Då måste man nog kunna vara på plats.
Jag har provat en låda med 4:a flyghål och 4:a sektioner med 1 st ram. Då har jag kört med utätningsbur, det enda jag praktiserat förutom att tillsätta mitt i solen med att spraya sockerlösning.
Jag tycker Apidean är jobbig och överarbetad!

wictor

« Svar #7 skrivet: 10 aug-10 kl 09:22 »
Återbefolka en Apidea, eller annan parningskupa. Ta ur den parade drottningen. Vänta en 20-30 minuter.
Ta en nykrupen drottning och doppa i honungsvatten (60% honung/40% vatten) och sätt ner henne genom Apideans öppning. Hon skall alltså vara jätteblöt. Funkar jättebra.

Apideorna är den säkraste parningskupan (Kielermodeller och annat likaså). Det finns flera ramar för bina att gå på, drottningen gillar att värma sig mellan ramarna när det är kalla nätter osv.

Det man skall göra är att inte ladda dem med för mycket bin, då kan det bli varmt och bina kan få för sig att rymma med den första drottningen, och inte för lite bin - ja då blir det kallt och svårt att få drottningen att utveckla fulla äggstockar. 2 dl blöta bin skall tillsättas, varken mer eller mindre. Och när jag skriver blöta, då menar jag blöta. De skall alltså inte kunna flyga upp när man häller ner de två decilitrarna.

När man laddar Apidean på våren så tillsätter man endera en cell, eller en krupen drottning. Samma då, doppa henne i honungsvatten och kasta ner henne bland de blöta bina. Funkar 100%-igt. Apidean skall stå mörkt och svalt ett par dagar innan den placeras ut.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 10 aug-10 kl 22:26 »
Återbefolka en Apidea, eller annan parningskupa. Ta ur den parade drottningen. Vänta en 20-30 minuter.
Ta en nykrupen drottning och doppa i honungsvatten (60% honung/40% vatten) och sätt ner henne genom Apideans öppning. Hon skall alltså vara jätteblöt. Funkar jättebra.

Apideorna är den säkraste parningskupan (Kielermodeller och annat likaså). Det finns flera ramar för bina att gå på, drottningen gillar att värma sig mellan ramarna när det är kalla nätter osv.

Det man skall göra är att inte ladda dem med för mycket bin, då kan det bli varmt och bina kan få för sig att rymma med den första drottningen, och inte för lite bin - ja då blir det kallt och svårt att få drottningen att utveckla fulla äggstockar. 2 dl blöta bin skall tillsättas, varken mer eller mindre. Och när jag skriver blöta, då menar jag blöta. De skall alltså inte kunna flyga upp när man häller ner de två decilitrarna.

När man laddar Apidean på våren så tillsätter man endera en cell, eller en krupen drottning. Samma då, doppa henne i honungsvatten och kasta ner henne bland de blöta bina. Funkar 100%-igt. Apidean skall stå mörkt och svalt ett par dagar innan den placeras ut.

Jag blötte faktiskt ner henne rejält med sockerlösning (60%) igår och satte in henne i kassetten. Bina fick lite också. Idag när jag tittade så gick hon där inne verkade ha det bra. =)

När jag laddar mina "Swi-bines" så blöter jag alltid bina jättemycket (ner i vattentunnan och sen upp med durkslag - efter att ha tryckts ned ett par gånger) men jag har aldrig blött drottningen i sockerlösning. Jag kastar bara ned henne som hon är i kupan. Alltid 100% resultat faktiskt. :)

Nästa år ska de få 2dl bin varken mer eller mindre.  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 2 användare (1 dolda)
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser