Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till Natriumbensoat  (läst 124990 gånger)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Alternativ till Natriumbensoat
« Svar #20 skrivet: 18 jun-11 kl 19:48 »
Såhär gör man sylt utan konserveringsmedel: Tillräckligt med socker - jag tar ungefär 1 del socker till 2 delar frukt/bär. Skumma noggrannt medan sylten kokar. Häll sedan het sylt i absolut rena, heta glasburkar (sätt dem i kall ugn och värm till 110 grader).

Sätt på absolut rena lock (jag kokar dem några minuter) direkt. När sedan det hela svalnar så skapas ett undertryck så locken suger fast. Sen håller sig sylten gott och väl till nästa år, i synnerhet om man förvarar den svalt i matkällare.

Helt oerfaren fundering: Borde det inte gå att hermetisera saftflaskor och förvara öppna flaskor i kylskåp? Finns det någon direkt anledning till att man inte gör detta?

Visst kan man göra så!

torbjorn

• Medelpad
« Svar #21 skrivet: 18 jun-11 kl 21:27 »
Visst kan man lyckas med saft eller sylt utan konserveringsmedel, men då är det extremt noga att hålla köket eller lokalen absolut rent från mögel- och jästsporer som kan damma omkring och komma med i burkarna. Innan man sätter igång koket måste det vara kliniskt rent och dammtorkat överallt, inga onödiga föremål framme, inga blomkrukor (det finns alltid mögelsporer i blomjord), inga matrester på väg till komposten, inga husdjur, absolut rena kläder osv osv.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #22 skrivet: 18 jun-11 kl 21:37 »
Visst kan man lyckas med saft eller sylt utan konserveringsmedel, men då är det extremt noga att hålla köket eller lokalen absolut rent från mögel- och jästsporer som kan damma omkring och komma med i burkarna. Innan man sätter igång koket måste det vara kliniskt rent och dammtorkat överallt, inga onödiga föremål framme, inga blomkrukor (det finns alltid mögelsporer i blomjord), inga matrester på väg till komposten, inga husdjur, absolut rena kläder osv osv.

Hmm. Jag lyckas bra med "normal" städning, men med noggrann koll på hygien med redskap och sånt.

Vill man vara extra säker så kan man ju koka in sylten i konserveringsapparat e.d. - jag har gjort så med äppelmos, med bra resultat. Men det har ju mindre socker än vad sylten har.

fräsen

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 18 jun-11 kl 22:20 »
jag lägger bären i frysen o kokar sylt o saft efter behov.

sylt o saft håller sig iaf if lera månader i kylen utan konserveringsmedel.
det är så olika hur mkt sylt/saft/paj/kräm vi äter så jag föredrar att frysa in allt o se vad som går åt till vad.

Solklart

• Uppland
« Svar #24 skrivet: 05 jul-11 kl 22:58 »
Hmm. Jag lyckas bra med "normal" städning, men med noggrann koll på hygien med redskap och sånt.

Vill man vara extra säker så kan man ju koka in sylten i konserveringsapparat e.d. - jag har gjort så med äppelmos, med bra resultat. Men det har ju mindre socker än vad sylten har.

Har man tillräckligt mycket socker i kan man vara lugn. Det kommer (som du redan konstaterat) inte bli några problem med jäsning, mögel eller bakterietillväxt.

http://www.nordicsugar.com/sv/industri/konservering/

Problemen börjar när man vill dra ner på sockermängden. Konservering kan då vara en lösning om det man konserverar är tillräcklig surt. Är det inte surt kan botulism bli ett problem.

Honung på toppen av konserven fungerar inte som skydd för mögel. Detta vet jag av egen erfarenhet.

Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

Hippy

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 05 jun-12 kl 10:27 »
Hej,

Konserveringsmedel är helt onödig.
Min mamma gjorde sylt och saft. I dåtiden fanns ingen syltsocker med pektin+konserveringsmedel och hon stod en halv dygn vid spisen. Nu tar man en del syltsocker två delar frukt, detta kokas upp och hälls i burkar. Hur lätt som helst. Det finns pektin och konserveringsmiddel i syltsocker och det tar 15 minuter att göra sylt. Och då äter vi en massa skit på vinter bara så att vi sparar tid.

Jag tycker att man kan göra sylt med enbart socker + bär. Det är precis samma sak som att använda syltsocker. (så klart blir sylten kanske mer "rinnig") Häll sylten direkt från spisen i burkar, som har stått i het vatten (så att de inte spricker), locket på och vänd upp och ner (viktig är att det inte finns sylt på kanten av burken!). Efter det packa burkarna i handdukar eller en täcke, tät mot varann så att de kylas ner väldigt långsamt. Sylten håller sig bra minst i ett år!

Jag har gjort äpplemos i flera år med enbart socker och det funkade hur bra som helst. Förvaras svalt i matkällaren. Sylt har jag inte gjort pga brist på pektin eller naturlig förtjockningsmedel. Men i år kommer jag att sockra frukten, göra saft på saften och sylt på bären. Eller så hittar man pektin naturlig i rabarber. Och i citronsyra, som även hjälper att behålla fruktens fina röda färg: hallon och jordgubbar förlorar sina färg efter en tag.

Lycka till!

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #26 skrivet: 05 jun-12 kl 11:03 »

Har redan sett svar på detta som jag skriver under på. När det kommer till mögel så behöver det syre för att växa, vilket inte finns i en syltburk med ordentligt vakum i (vilket man får genom att hälla kokande sylt i varma burkar och skruva på locket ordentligt). Det som kan växa till i syrefri miljö är som någon skrev botulism, men då krävs att PH värdet är för högt, vilket det oftast inte är i frukt och bärprodukter.

Sommartorparn

« Svar #27 skrivet: 18 jun-12 kl 08:34 »
Helt oerfaren fundering: Borde det inte gå att hermetisera saftflaskor och förvara öppna flaskor i kylskåp? Finns det någon direkt anledning till att man inte gör detta?

Går själv i konserveringstankar. Nu har jag läst i Weck (konserveringsexperten) att just saft är busenkelt att konservera (de rekommenderar inte ens sin egen konserveringsapparat). Osötat fruktsaft (eller sötad) kokas i 5 minuter, hälls kokhett på steriliserade flaskor (här rekommenderar de sina egna specialflaskor, men jag skulle ta risken att använda flaskor med skruvlock) ända upp (om det är skum på ska detta få pösa över) och sedan sätts locket på. Detta ska jag pröva i år med fläderblomssaft för att slippa ha den i frysen.

kurt

« Svar #28 skrivet: 18 jun-12 kl 11:43 »
Går själv i konserveringstankar. Nu har jag läst i Weck (konserveringsexperten) att just saft är busenkelt att konservera (de rekommenderar inte ens sin egen konserveringsapparat). Osötat fruktsaft (eller sötad) kokas i 5 minuter, hälls kokhett på steriliserade flaskor (här rekommenderar de sina egna specialflaskor, men jag skulle ta risken att använda flaskor med skruvlock) ända upp (om det är skum på ska detta få pösa över) och sedan sätts locket på. Detta ska jag pröva i år med fläderblomssaft för att slippa ha den i frysen.

Lycka till, det finns en massa sporbildande bakterier som inte dör av kokningen och som kan växa utan tillgång på syre! För känsliga drycker som t ex fläder brukar jag autoklavera 15 minuter i 121 grader. Det fungerar ju bra och avdödar allt, men då kan man inte ha med något socker eftersom det karamelliserar vid den temperaturen.

Sommartorparn

« Svar #29 skrivet: 18 jun-12 kl 15:25 »
Lycka till, det finns en massa sporbildande bakterier som inte dör av kokningen och som kan växa utan tillgång på syre! För känsliga drycker som t ex fläder brukar jag autoklavera 15 minuter i 121 grader. Det fungerar ju bra och avdödar allt, men då kan man inte ha med något socker eftersom det karamelliserar vid den temperaturen.

Tack för ditt vänliga svar! Ska genast informera Weck om detta. Hur som helst har jag letat mycket på internet, då jag trots allt varit något misstänksam mot rådet, fastän det med tanke på ursprunget borde stämma. Hittade dock ingenting. Nu har jag i eftermiddag sorterat mina recept och i ett urklipp funnit rekommendationen att konservera grönsakssaft 20 - 25 minuter vid 90 grader. Och det är nog en bra lösning på problemet för dem som inte har möjlighet att autoklavera i 121 grader.

kurt

« Svar #30 skrivet: 18 jun-12 kl 21:07 »
Både grönsakssaft och flädersaft kan ju till skillnad mot frukt/bär saft ha högre pH-värde, så är det ännu större risk att man får problem med anaeroba bakterier t ex Clostridium

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #31 skrivet: 14 sep-12 kl 13:37 »
Jag häller upp saften varm i flaskor med skruvkork, som det varit tex chilisås i, eller pucko.
Samma typ av lock som på vanliga glasburkar.
Ställer i en gryta och värmer så det nästan kokar, har i dom i 20 min. Tar upp direkt och låter svalna.
Gör likadant med sylt och äppelmos. Håller sig jättebra i rumstemperatur.
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 14 sep-12 kl 14:19 »
Det går utmärkt att efterkonservera både saft, sylt och mat. Även i ickeklinisk miljö. Normal städning räcker, som ChristinaR säger.

Bakteriehysteri ställer till med mer skit än vad skiten gör. Men givetvis är det noga att burkar, råvaror, redskap, bänkar och annat är rent. Men man ska inte dränka allt i klorin och byta ut luften till renad syrgas heller.

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #33 skrivet: 14 sep-12 kl 14:24 »
Bensoesyra/bensoat är ett mycket vanligt och naturligt förekommande konserveringsmedel. Finns mängder i lingon bland annat. Att det inom
rimliga koncentrationer skulle vara skadligt tror jag inte en sekund på.

Däremot så kan ju för mycket ge bismak och sen så är det ju en onödig utgift om man är snittsig nog så man klarar sig utan. Men jag tvivlar kraftigt på
trådskaparens bevekelsegrunder för att byta ut det.

Ahlman

• Uppland
« Svar #34 skrivet: 14 sep-12 kl 14:53 »
Burkar kan hålla ett år med den metoden. Förr slog man också en aning rödsprit i locket och tände på innan locket lades dit så blev det nästan syrefritt också.
Moderatiseringen har medfört att vi inte kan köpa riktig rödsprit längre utan bara denaturerade spritblandningar med 2-propanol och annat skit. Har man kontakt med tandläkare eller läkare som kan skriva ut en skvätt 96% etanol så är det ändå bättre än den hädangångna rödspriten.

Sylt med för mycket sugar är inte god och triggar kroppens insulinproduktion häftigt. Kan leda till helt onödig sockersjuka på äldre dagar. Var rädd om hälsan!

Malines här igen

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 14 sep-12 kl 15:03 »
Det går utmärkt att efterkonservera bärmos, juice och annat utan tillsatt socker oxå om man är hälsofanatiker.

Att burkarna har ett års hållbarhet är inte sant. Så exakt kan man inte hävda ngt. Ibland håller det längre, ibland inte. Man får använda lukt och smaksinnet.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 14 sep-12 kl 15:10 »
Man kan ha sina goda skäl att vilja undvika nåt, alldeles oavsett hur mycket vissa tvivlar. Sen kan det in i oändlighet diskuteras om nån överkänslighet beror på ämnet, bärsubstanser eller att ämnet i konstgjord form är separerat från alla övriga ämnen som förekommer i dess naturliga form. Eller om det är det frekventa användandet av ämnet som är av ondo? Det spelar kanske mindre roll?

Jag har aldrig använt natriumbensoat, men kan inte påstå att jag kokat särskillt mycket saft heller. Men mos och sylt har jag kokat en del. Utan konserveringsmedel. Förvarat i rumstemp i ett antal månader. Inget har möglat eller blivit dåligt, förutom en burk som glömdes bort några månader längst in i kylen sen den öppnats. Och, folk har antagligen saftat och syltat långt innan natriumbensoat på flaska eller pulver fans att köpa... Så varför använda sånt som inte behövs?

Mullebulle

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 10 aug-14 kl 09:24 »
Vet inte hur ni gör när sylt har lite mögel på sig. Jag kokar om det efter att ha avlägsnat allt synligt mögel. Det smakar som nygjort och jag har aldrig varit med om att jag blivit dålig av att äta det. Har aldrig använd natriumbensoat...

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 3 användare
Staem, Radar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser