Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att blanda ihop alla raser eller göra sig av med dem?  (läst 1768 gånger)

rackarns

• Närke
Att blanda ihop alla raser eller göra sig av med dem?
« skrivet: 08 aug-10 kl 14:46 »
Pga graviditet och renovering har jag minskad förmåga/lust/tid att kånka på vatten och städa burar.
Därför började jag med att sälja bort mina dvärgraser och endast ha kvar de stora. Som jag då har kunnat sätta ihop vissa i samma hägn för att få lite mindre jobb.

Men mitt dilemma är, eftersom vi snart skall flytta till mindre, och jag där endast har två hönshus till början.
Om jag skall blanda ihop mina raser i två grupper. Jag har 6-7 raser jag gärna vill spara. Och vid ett senare tillfälle då vi har gjort mer plats, köpa nya tuppar till hönorna och separera dem igen. Eller om jag skall spara tupp av varje ras och separera dem sålänge tillsammans.

Eller om jag skall spara ett par raser endast och då skaffa fler av dem eftersom de grupper jag har nu av alla sorter är bara 3-5 hönor av varje ras.

Det blir ju faktiskt en lagom stor grupp att sätta ihop alla hönorna och eftersom äggfärgen skiljer sig åt beroende på hur jag delar upp dem kan jag ju få iallafall ett par sorters kycklingar rasrena.
Men det känns allt lite tråkigt att inte ha alla sorter kvar som tidigare  :-\

Behöver lite råd tack. Snart är det dags för flytten. Hur hade ni gjort?

Smic

• Sara. Men ibland är det Johan som skriver :)
    • Västergötland
    • Västergården
SV: Att blanda ihop alla raser eller göra sig av med dem?
« Svar #1 skrivet: 08 aug-10 kl 15:39 »
Jag hade nog sparat minst två hönor av var ras, och bestämt mig för två raser där jag behåller tuppen. Och tupparna skall vara av de raser som är svårast att få tag i...

Eller behållt ett par raser, och sålt resten med förtur på avelsägg när tiden är inne  :P

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #2 skrivet: 12 mar-13 kl 13:48 »
Eller så behåller du alla..  har tupparna i "cockpitt" när det inte är deras tur och alla höns i samma hägn..

Fungerar bra här..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #3 skrivet: 12 mar-13 kl 13:49 »
I alla fall om man har olika äggfärg på hönsen.. :-[

Oftast kan man bygga mindre ute hägn för sommaren om man vill ha rasrena kycklingar av flera raser samtidigt
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 12 mar-13 kl 13:55 »
Eller om jag skall spara tupp av varje ras och separera dem sålänge tillsammans.

Vad menar du med detta? Ha alla tuppar ihop i ett hönshus, och alla hönor ihop i ett annat? För isåfall tror jag att tupparna kommer bråka...
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 12 mar-13 kl 13:59 »
om du nu har 2 hönshus på det nya stället så har du bara tuppar i ena och bara hönor i andra. det blir inte mycket bråk för tupparna hr inget att bråka för men dom kommer ju göra upp rangen

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 12 mar-13 kl 14:02 »
Vad menar du med detta? Ha alla tuppar ihop i ett hönshus, och alla hönor ihop i ett annat? För isåfall tror jag att tupparna kommer bråka...
Tvärt om, detta vittnar många om att är bästa sättet att kunna ha många tuppar utan nämnvärt bråk. Särskilt om man har tupparna ganska långt från hönorna. Tupparna bråkar ju för att vinna hönornas gunst, och finns det inga hönor att bråka om, så blir det lugnt.

Jag hade i ts fall behållit alla djuren, antingen haft cockpit eller två stora grupper. Och sedan en eller flera mindre hönstraktorer på sommaren, där man kan ha en ras i taget rasren, så att man kan föryngra sina djur.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #7 skrivet: 12 mar-13 kl 14:03 »
Jag böjer mig för skogsbonne och ieenilorac här, för jag har ingen erfarenhet i ämnet, utan bara spekulerade.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 12 mar-13 kl 14:17 »
En period hade jag två avdelningar i hönshuset, en för rashönsen med div tuppar och en avdelning för slakttuppar. Det var absolut inga problem så systemet med cockpitt fungerar säkerligen. Men jag undrar hur man gör när en viss tupp fått gått med hönor och man vill byta tupp... Sätter man bara tillbaka avelstupparna igen? DÅ blir det väl bråk iaf?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 12 mar-13 kl 14:21 »
Det bästa är om man har minst två tuppar som är borta från gruppen, och kommer tillbaka samtidigt, då kan inte de andra fokusera på bara en tupp. Men jag har många gånger flyttat tuppar fram och tillbaka mellan olika grupper, det brukar bli lite smågruff i början, sedan är det lugnt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #10 skrivet: 12 mar-13 kl 15:43 »
Tråden är nästan 3 år gammal..
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #11 skrivet: 12 mar-13 kl 15:56 »
Tråden är nästan 3 år gammal..

Haha, missade det.

Hur gick det sen, rackarns?

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 12 mar-13 kl 17:11 »
Såg att tråden var gammal så Rackarns problem har säkert löst sig. Men det är ju ändå intressa att diskutera hur man kan göra när man vill hålla flera raser men man har lite logistikproblem. :)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

skogsbonne

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 12 mar-13 kl 17:38 »
det är fler som kan lära sig detta. Jag ska ha en tupp grupp under sommaren på tillväxt och då kan man få lite extra info :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser