Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odla all mat till kaninerna själv..går det?  (läst 6293 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
odla all mat till kaninerna själv..går det?
« skrivet: 06 aug-10 kl 12:44 »
för att göra det så lönsamt som möjligt med kaninuppfödning så skulle man odla all maten själv.. bortser från tiden det tar då och ser det som ett nöje att odla..

morötter är lättodlat och går att lagra..
havre lättodlat också..
diverse sticklingsodlingar av olika salixarter..det går att torka tex..samt granar som kan beskäras på årsskott..
jordärtskockor..
äppleträd som man kan samla frukt ifrån..
vad mer kan behövas för att fylla mineral och vitaminkrav??
äng att slå till höskörd...
vilda växter som rallarros,maskrosor,vicker,kirskål,
Fjäderfän och kaniner

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: odla all mat till kaninerna själv..går det?
« Svar #1 skrivet: 06 aug-10 kl 12:59 »
Allt du räknar upp går utmärkt att odla själv. Jag skulle själv tycka det var kul att odla havre till kaninerna, även om det kanske inte vore särskilt rationellt eller ens ekonomiskt med spannmålsproduktion i så liten skala. Då skulle självhushållningen vara komplett vad kaninerna beträffar.

grimbart

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 06 aug-10 kl 13:05 »
men frågan är om det räcker näringsmässigt? havre växer väldigt snabbt och ger mycket mat på kort tid.. jag använder stråna delvis innan de vuxit klart.. Hamla träd gjorde man mycket förr till vinterföda åt getter mm
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 06 aug-10 kl 13:11 »
Man måste ju inte tröska spannmålet till kaninerna, så det är ju inte oerhört tidskrävande att producera det.

Däremot brukar ju färdigfoder innehålla något proteinrikt, soja, lusern eller liknande, och ska de växa lite snabbare, så att man inte behöver lika många burar, så bör man nog inkludera något sådant i sin odling.

Angående mineraler och vitaminer tror jag att man träffar någorlunda rätt om man ser till att det finns flera örter och gräs tillgängliga, plus torkat löv och bark. Det som kunde vara problemet är väl selen, jag vet inte riktigt hur stort selenbehov kaniner har? Vissa marker är ju väldigt selenfattiga.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 aug-10 kl 13:13 »
För extensivt hållna gotlandskaniner räcker det absolut. Få kullar per år, lång tillväxttid, lågoktanigt bränsle.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 06 aug-10 kl 13:16 »
Så kan det vara, men om man gör av med mer kaninkött, behöver man många burar för att låta dem växa så långsamt. Man kan ju lätt äta 2-3 kaniner i veckan i snitt, det blir många kaniner att hålla med burar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 06 aug-10 kl 13:22 »
soja och lusern hur odlas det?soja är det som vanliga bönor/ärtor.. hur är det med mangold till kaniner och rädisor?det växer så det knakar.. och övriga rotfrukter förutom kålrot som man helst inte ska ge ..
persiljerot...palsternacka..

squash och pumpor finns det nån näring i det för kaniner?
rabarber?

spånar hej vilt :D
Fjäderfän och kaniner

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 aug-10 kl 13:24 »
Två fyrfackare
sex honor
två hannar
två kullar/år
åtta ungar/kul
6*2*8 = 96 = ca två i veckan

En fyrfackare kostar en tusenlapp i material och håller 20 år = 50 kr/år

Om den enda kostnaden för foder är eget arbete och vi sätter priset för detta till 0 blir det väldigt svårt att få bättre lönsamhet i någon modell som innebär inköp av kraftfoder.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 06 aug-10 kl 13:30 »
Två fyrfackare
sex honor
två hannar
två kullar/år
åtta ungar/kul

Om den enda kostnaden för foder är eget arbete och vi sätter priset för detta till 0 blir det väldigt svårt att få bättre lönsamhet i någon modell som innebär inköp av kraftfoder.
Men du kan ju inte ha ungarna med honan fram till slakt, då kommer både honan och systrarna vara parade.

Jag menade inte att man behövde köpa in kraftfodret, tråden handlade om att försöka odla all mat till kaninerna själv.

grimbart

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 06 aug-10 kl 13:32 »
Två fyrfackare
sex honor
två hannar
två kullar/år
åtta ungar/kul

låter bra men i mina tidiga kullar var det stor dödlighet så 8kaniner per kull som överlever är inte helt lätt..vissa ramla ur boet och frös ihjäl..en kull på 9 ungar kastades.. fast det är klart om man får en liten kull på 2-3 ungar och dräper den direkt och parar om honan dagen efter så kanske man kan få fler i nästa kull..fast det känns elakt och oetiskt...  min bästa hona har årets tredje kull för i år..9 i första 9 i andra och 10 i senaste..
Fjäderfän och kaniner

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 aug-10 kl 13:52 »
Men du kan ju inte ha ungarna med honan fram till slakt, då kommer både honan och systrarna vara parade.

Jag menade inte att man behövde köpa in kraftfodret, tråden handlade om att försöka odla all mat till kaninerna själv.

Varför skall man ha ungarna med honan fram till slakt? Man har rimligtvis mer än en bur och dessutom betesburar dit ungarna flyttar efter hand.

Om man vill intensivuppföda för att minska utrymmesbehovet kommer man att behöva satsa på andra raser och annat foder med högt proteininnehåll. Jag tror det är svårt att lösa den ekvationen utan köpt foder. Så mitt svar på frågan som den formuleras i trådens rubrik är att det går med extensiv hållning, få kullar och långsam tillväxt.

Avvägningen är burkostnad mot foderkostnad.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 06 aug-10 kl 13:57 »
Jag reagerade på att du skrivit att det gick åt så få burar, men du menade alltså att man skulle ha fler burar till ungarna, som jag trodde. Ville bara ha klarhet.

Jag tror att det är enklast att klara sig utan köpt foder i din modell, men jag tror att det kan gå även med 3 kullar per år och kortare tid till slakt. Därav mina teorier om mer proteinhaltig mat. Vore kul att räkna på en hemodlad foderstat, som skulle motsvara den köpta. Den fick ju inte kräva stora investeringar i redskap och maskiner, då blev det ju genast olönsamt.

grimbart

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 06 aug-10 kl 13:58 »
är det ingen som har en bra idé på en komplett egenodlad kostcirkel..helst lättodlad som går att förvara och som räcker hela året för säg 10vuxna kaniner..ungarna har man bara sommartid en,två kullar per hona säg att man har 8honor och 2hanar...räkna en till två timmar om dagen till foderinsamling och utfodring..
Fjäderfän och kaniner

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 06 aug-10 kl 14:37 »
Kan du odla lusern så löser du ju proteinbiten också. Lusern är en vallväxt, du kan låta det ingå i höet.

//Lina

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 06 aug-10 kl 14:52 »
Man borde ju kunna ge det som groddar också, så får kaninerna extra vitaminer på vintern. Alfalfa är ju en sorts lusern, blålusern.

grimbart

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 06 aug-10 kl 15:29 »
Kan du odla lusern så löser du ju proteinbiten också. Lusern är en vallväxt, du kan låta det ingå i höet.
blå lusern kan sås ihop med havre står det i en bok jag har...den är svår-etablerad tål inte för mycket konkurrens av ogräs..

foderraps och fodermärgkål är två vanliga grödor på viltåkern..gott till kaninerna?
Fjäderfän och kaniner

Gösta

« Svar #16 skrivet: 06 aug-10 kl 21:31 »
Om du bara tar en till två kullar per år så lägger du ju dom när det finns gräs. Går utmärkt att föda upp på färskt gräs samt hö och vatten.
Någon morot i veckan. Tillväxten blir ju ganska låg men det var väl inte så viktigt efter vad jag läser. Vintertid som då blir vilotid räcker hö, vatten samt 0,5 dl havre eller korn. Dock bör du lägga till mineralsaltsten.
Gösta

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #17 skrivet: 07 aug-10 kl 10:03 »
blå lusern kan sås ihop med havre står det i en bok jag har...den är svår-etablerad tål inte för mycket konkurrens av ogräs..

foderraps och fodermärgkål är två vanliga grödor på viltåkern..gott till kaninerna?

Vet att en gammal SKAF-are hade fodermärgkål till sina slaktdjur =).
Foderraps borde ju funka det med, vad är det för värden på det?

Överhuvudtaget så tror jag att du ska surfa runt bland World Rabbit Assosciations publikationer om du kan med engelskan. De är en förening för köttproducenter världen över, dom har bland annat samlat mycket forskning om olika fodermedels effektivitet. (googla det alltså)
//Lina

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #18 skrivet: 07 aug-10 kl 17:32 »
är det ingen som har en bra idé på en komplett egenodlad kostcirkel..helst lättodlad som går att förvara och som räcker hela året för säg 10vuxna kaniner..ungarna har man bara sommartid en,två kullar per hona säg att man har 8honor och 2hanar...räkna en till två timmar om dagen till foderinsamling och utfodring..

Har du 2 kullar hona/år har du även ungar när de behöver hö + spannmål, annars räcker inte tiden för gottisar att växer tillrcklig. I alla fall inte här.

Vi har sådd vallblandning i fjol för kaninerna (Granngården). Där marken var fuktig var det mest gräs och klöver, där marken var torrare, blev det massor med tistlar (mineraler!). Nu i andra omgången blir det mer klöver.

Korn och havre som åker ut med mockningen är kvar och skördas - om inte hönsen är snabbare. mans spar jo foder i alla fall.

Januschka
Det som kaninerna inte tar eller växer efter andra skörden blir fårbete.

Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

boerperd

« Svar #19 skrivet: 12 aug-10 kl 11:40 »
Jag skulle satsa på ärtskidor, lättodlat och proteinrikt.
Nypon
basilika
sallad av olika slag
rödbetsblast
snärjmåra
rölleka
brännässlor
maskros
torkade frukter
grenar från fruktträd
svarthavre
sen kan man ju piffa upp det med färska groddar på vintern

Kommer inte på så mycket mer just nu....

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser