Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lyckliga kaniner =)  (läst 905 gånger)

Elvan

• Bohuslän
Lyckliga kaniner =)
« skrivet: 05 aug-10 kl 21:41 »
Vill få idéer till hur man gör för att få kaniner som trivs och mår bra. Självklart skall de ha sitt behov av ett torrt och lagom stort utrymme och bra mat som det håller sig friska på, men efter det, vad kan man göra för att kaninerna skall må bra. Vilka behov har de? Jag vill ha så många kreativa idéer och tips på vad ni gjort som möjligt.

Jag har i kaninernas lilla utegård lagt en stor hög med jord för dem att gräva i, lagt in en rejäl gren och byggt några små grottor av platta stenar. Utöver detta har jag fått användning av ett stort lerklot som jag köpte till trädgården som dekoration för massa år sedan men som jag aldrig gillat (när det är på sidan kan kaninerna krypa in i klotet).

De har inte alltid tillgång till sin utegård (de turas om och jag vågar inte ha dem ute på nätterna) så jag vill ha tips på hur man gör burarna trevliga med, jag har hittills endast lagt in en sten och en gren (utöver de tunnare gnaggrenarna de får regelbundet).

Vad har ni för knep för att roa dem?
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Lyckliga kaniner =)
« Svar #1 skrivet: 05 aug-10 kl 21:45 »
granris och tallris lägger jag in som myshörna åt dem..de älskar att äta det..
Fjäderfän och kaniner

Fyrklöver

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 05 aug-10 kl 21:54 »
Något som brukar vara väldigt poppis är tunnlar. På Rusta har de katttunnlar som jag använder i mina hagar, de älskar att springa igenom dem.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 06 aug-10 kl 09:12 »
Man kan köpa gjutrör i kartong åt dom, superbra underhållning! Springa  under, sitta på, gnaga sönder... Toalettrullar är också populära för "destructors". Man kan fylla dom med lite gottgott om man vill uppmuntra en som är lite passiv.

Mina brukar uppskatta kattleksaker i hårdplast, som boll med pingla i. Ingen har någonsin gnagt på en men dom brukar kasta runt dom. Innebandybollar funkar också.
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 3 användare (1 dolda)
JLAB, Skägget

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser