Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nån som vart med om detta?  (läst 4234 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: nån som vart med om detta?
« Svar #20 skrivet: 06 aug-10 kl 14:37 »
Då borde antalet ägg stiga med antalet parningar, om de sker innan befruktningen? Dvs att om honan blir parad 4-5 eller fler gånger, så får de fler ungar än om de bara blir parade en gång? Om det är så borde man ju definitivt låta dem para sig ganska många gånger, så att man får rimligt stora kullar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #21 skrivet: 06 aug-10 kl 14:39 »
Jupps =). Det blir ju också större chans att fler spermier tar sig hela vägen och överlever och får chans att befrukta ett ägg. Det är någon komplicerad process inblandad där spermierna ska "mogna" också, orkade inte läsa hela den sektionen så noggrannt men det är inte så enkelt som man tror med kaninsex :P.
//Lina

vinsola

• Vill mera, alltid!
    • -
« Svar #22 skrivet: 25 apr-12 kl 14:04 »
Jag har också fått uppleva detta nu!
Min korsningskanin Lilly som parats först en gång och sen en gång till efter ett par dagar (om jag förstått förra ägaren rätt) har nu lagt ungar i två olika bon. Den tjugonde då jag hittade de första kunde jag bara se dessa ungar, såg inga andra eller något annat bo (men jag kanske missade då hela bolådan är täckt med päls? Nu igår såg jag att hon hade ett till bo...Även om de är födda samtidigt, kan de då lägga ungar på två olika platser?

Har haft kaniner non-stop sedan -99 men aldrig varit med om detta.
Har en liten gård med mycket själ. Här huserar shetlandshingstarna, Den lilla hönsflocken med korsningshöns samt en del kaniner.

jonatanjohnsson

• Halland
« Svar #23 skrivet: 25 apr-12 kl 14:18 »
jag har en hona, som jag betäckte 1 gång. hon fick senare 17 ungar, som hon placerade ut i två bon. ett väldigt välgjort och ett lite mer hipp som happ, antar att hon kände på sig att hon inte kunde ta hand om dem alla?  ???är detta vanligt?
 förlåt om ja gick ifrån ämnet lite,  :-[

vinsola

• Vill mera, alltid!
    • -
« Svar #24 skrivet: 25 apr-12 kl 21:07 »
jag har en hona, som jag betäckte 1 gång. hon fick senare 17 ungar, som hon placerade ut i två bon. ett väldigt välgjort och ett lite mer hipp som happ, antar att hon kände på sig att hon inte kunde ta hand om dem alla?  ???är detta vanligt?
 förlåt om ja gick ifrån ämnet lite,  :-[

Jag hade funderingarna om de krupit ur boet och hamnat där av egen fart så att säga...men boet såg så "äkta" ut.
Jonatan, tog hon hand om dem? I två bon?
Har en liten gård med mycket själ. Här huserar shetlandshingstarna, Den lilla hönsflocken med korsningshöns samt en del kaniner.

jonatanjohnsson

• Halland
« Svar #25 skrivet: 25 apr-12 kl 22:10 »
ja de är mycket möjligt att de va så  :) nja till en början tog hon hand om alla, men sen efter en vecka ungefär så dog några stycken, antar att mjölken inte räckte till  :-\ men de blev ändå en rekord kull här på torpet ^^

vinsola

• Vill mera, alltid!
    • -
« Svar #26 skrivet: 25 apr-12 kl 22:14 »
Det förstår jag!:) Tänkte mest om hon gick mellan bägge bona eller om hon bara brydde sig i ett.

jonatanjohnsson

• Halland
« Svar #27 skrivet: 25 apr-12 kl 22:21 »
jo hon gick mellan bägge, och alla ungar levde ungefär en vecka. sen dog 4 st, de va väl dom svagaste antar ja  :-\ men 13 st överlevde  :)

vinsola

• Vill mera, alltid!
    • -
« Svar #28 skrivet: 25 apr-12 kl 22:44 »
Stor kull ändå! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

739 gäster, 5 användare
lawnboy, Naturliv, långfot, JLAB, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser