Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bolådans storlek  (läst 1010 gånger)

Elvan

• Bohuslän
Bolådans storlek
« skrivet: 03 aug-10 kl 01:09 »
Frågan gäller bolåda för en gotlandskanin (dvs storlek 3-5 kg).

Jag är inte alltid så skicklig på det här med att mäta när jag grejar så nu har jag lyckats bygga en bolåda som är 52 cm bred, 36 cm djup och 43 cm hög (detta är yttermåtten så den är något mindre inuti.

Hursomhelst så undrar jag om detta är lite för stort för att kaninen skall kunna få det riktigt varmt där inne, eller är det bara att den fyller på med mer hö eller dylikt?

Sedan så är ju kaniner lite höjdrädda så jag funderar på om lådan blir för hög, kommar kaninen låta bli att hoppa upp på den om den är 43 cm hög? Jag har satt klossar som ben på lådan för att den inte skulle stå direkt på burgolvet så det inte blir fuktigt och äckligt där under.

Jag undrar vart gränsen går för hur stor en bolåda maximalt får/bör vara om man nu har lagen som minimimått. och hur hög lådan maximalt bör vara.

Själva buren är ca 85 cm hög så det är inga problem för kaninen att få plats uppepå lådan om han väl tar sig upp. Om jag nu har byggt för högt räcker det då att jag gör nåt litet trappsteg som kaninen kan använda för att ta sig upp för att det skall vara godkänt?
« Senast ändrad: 05 aug-10 kl 21:23 av Elvan »
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Attes matte

• Jämtland
SV: Bolådans storlek
« Svar #1 skrivet: 03 aug-10 kl 03:19 »
En gotlandskanin kommer garanterat att utan problem hoppa upp på den bolådan.  ;) Och blir det kallt åt den så är det bara att fylla med halm. Blir säkert jättebra!  :)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser