Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halvtama BJ - sälja eller slakta?  (läst 1024 gånger)

mli79

• Skåne
Halvtama BJ - sälja eller slakta?
« skrivet: 02 aug-10 kl 10:26 »
Jag har två BJ som tyvärr inte gick att få särskilt tama. När man väl har fångat in dem så är de väldigt lätthanterliga. Nu kommer de knappt fram och äter ur handen.. Skittråkigt för barnen, och även jag skulle nog hellre vilja ha ett par tama dvärgkaniner istället. Jag är inte mycket för att ha djur som slit och slängprylar som byts ut när det inte passar, men samtidigt så är det inte kul att ha djur som inte tillför någon glädje. Eftersom jag inte har lust/plats för att ha två stora kaninhägn så är det inget alternativ att ha kvar dessa om jag vill ha nya kaniner. Men samtidigt känns det lite svårt att sälja dessa. OM någon ens vill köpa två halvtama kaniner så finns ju risken att de hamnar på en mindre yta än vad jag tycker är acceptabel för djur. Alternativet är att lämna dem till min granne som kan slakta dem och säkerligen äter dem själv alt tränar sina jakthundar (spår). Vad mer kan man göra? Jag har fått förslaget att släppa ut dem i det vilda, men de skulle väl knappast göra kaninerna gott va? Känner mig lite villrådig, någon som kan komma med lite input?
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Kallas gardAnita

• Dalsland
SV: Halvtama BJ - sälja eller slakta?
« Svar #1 skrivet: 02 aug-10 kl 10:41 »
Hej! Tror nog att om en är mycket med kaninerna så kan dom börja att tycka om att vara mer med er!!!!

Våra döttrar har Angora kaniner som är lugna av sig och är lätt skötta. Ullen på dom ska klippas ca. 4 gångar om året, att klippa ullen med hundsax går att lära sig snabbt. Då får en spinna det mjukaste, varmaste och vackraste garnet som finns! Och sticka till fantastiska plagg...

Kallas gardAnita

• Dalsland
« Svar #2 skrivet: 02 aug-10 kl 10:49 »
Om ni inte vill pröva mer att få dom tama, finns det nog andra som kan ge dom minst lika bra liv som ni, eller? Kan inte barnen tillbringa tid med dom, det gör dom här och alla djur dom är med tycker mer och mer vara med människor, också kaniner.
Äldsta dottern i familjen Ine Annika har en annons här just nu där hon säljer friska, nyfikna, kaniner som gillar att vara med människor!
LYCKA TILL!!!!!!!

mli79

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 02 aug-10 kl 11:11 »
Jag har lagt mycket tid på kaninerna utan större resultat, och orkar/vill inte lägga mer tid nu. Antar att det hade varit lättare om jag köpt dem som kaninungar och om de inte gick tillsammans.
Jag tycker att det är viktigare att kaniner får leva  på en så stor yta som möjligt än att de blir älskade av människor - därför har jag svårt för att sälja dem. Men det är klart, dyker det upp ett bra köpare så är ju det bättre.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 02 aug-10 kl 11:32 »
halvtama kaniner är svårt att tämja... kaningryta är gott.. du kan säkert byta till dig kaninungar av nån som föder upp till slakt..har du vägarna förbi gbg så kan du få småkaniner i utbyte av mig... släppa ut dem i naturen är brottsligt och ingen bra ide.....
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser