Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nosematos  (läst 3625 gånger)

Elvan

• Bohuslän
Nosematos
« skrivet: 30 jul-10 kl 07:08 »
Har i några trådar här och på andra ställen stött på sjukdomen nosematos. Blir dock lite osäker på hur jag skall tolka all information.

Enligt (http://www.veterinaren.nu/fragelada/kanin/nosematos/2902) så skulle 30 % av kaninerna vara drabbade och behöva avmaskningsmedel, däremot verkar vetrinären inte tro att kaninen blir frisk av det, men ej heller att den behöver avlivas.

Enligt (http://www.alternativ.nu/index.php?topic=84938.0) så:
1. Skall det synas på njurarna, gör det det när en unge endast är 4 veckor? Vart skickar man en kanin som skall obduceras (om man själv inte har kunskapen att kontrollera att det är denna sjukdom vid avlivningen)?
2. Det nämns att det kan finnas fläckar på ögonen som liknar starr i denna tråd.

Enligt (http://www.alternativ.nu/index.php?topic=77460.0) så kan man skicka in blodprover till SVA (http://www.sva.se/navigera/tjanster_produkter/Parasitologi/Antikroppstester/

Enligt (http://www.alternativ.nu/index.php?topic=90369.msg783716;topicseen#msg783716) så kan man inte lita på ett resultat från SVA. Sedan så hävdas det att grumliga ögon antagligen beror på nosematos. Om enda symtomet är EN unge som har grumliga ögon och har haft sedan den var ca 2 veckor och ögonen först började tittas på av ägaren kan man då utgå från att båda honorna och alla 20 ungarna har nosematos och därför bör avlivas?

Om man har just problemet med en kaninunge med grumliga ögon, hur skall man tänka? När kan man tro att det är nosematos? Båda ögonen är grumliga men inga andra symptom på någon annan kanin.

Ursäkta om jag skrivit rörigt men det känns lite svårt att bedöma hur man skall gå vidare. Egentligen är grundproblemet jag tänker på samma som trådskaparens vad gäller grumliga ögon, kan det bero på något annat? Blindhet som är genetisk eller något annat?
« Senast ändrad: 30 jul-10 kl 07:10 av Elvan »
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Elvan

• Bohuslän
SV: Nosematos
« Svar #1 skrivet: 30 jul-10 kl 12:48 »
I en av de tidigare nämnda trådarna hittade jag följande länk (http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00002167/01/ex-jobb_vers4.pdf) som går till en rapport angående just denna sjukdom. Där hävdas att organismen kan överleva sex veckor på sommaren (22 grader) och endast en vecka på vintern (4 grader). Är detta att lita på så att den som har drabbats inte behöver elda upp buren som vissa föreslagit i andra trådar, utan att det räcker att endast inte använda buren på minst sex veckor!?

Är det någon som vet om det är lämpligt om man har en unge med denna sjukdom, att äta kaninerna, eller bör man inte göra det? Tänker att man i denna situation låter ungarna växa till sig varefter man avlivar/slaktar alla kaniner man har för att cirka 7-10 veckor senare börja om från början med nya kaniner. Om det är nosematos kommer i sådana fall fler av kaninerna bli sjuka inom en relativt snar framtid så att man därför kan känna sig trygg om det endast är en enda unge som har detta fel på ögonen!?

Känns väldigt tråkigt att behöva avliva alla kaninerna om det inte är nsemtos, men det verkar ju inte finnas något sätt att helt vara säker på att kaninerna inte har det, eftersom ett negativt svar inte alltid är helt tillförlitligt.
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 30 jul-10 kl 13:00 »
Jag skulle inte ha några problem med att äta en kanin med nosematos.

Om man inte har många kaniner och kan låta bli att sälja några på ett halvår eller mer, så skulle jag bara ta bort den sjuka, och sedan fortsätta att ta kullar. Om ingen mer visar symtom när man tagit två kullar på varje hona, så skulle jag anta att det var något annat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Elvan

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 30 jul-10 kl 13:05 »
Tack så mycket för svaret och ja, det låter ju faktiskt vettigt, det man inte vill är bara att bli orsak till spridning av en sådan sjukdom om man säljer djur till andra genbanker.

Samtidigt tänker jag att om det är nosematos och de andra kaninerna är resistenta mot det så är det ju väldigt bra om de inte slaktas utan att man sparar de resistenta generna. Som jag har förstått det kan vissa kaniner tillfriskna eller aldrig bli sjuka trots infektion.

Gösta

« Svar #4 skrivet: 30 jul-10 kl 19:09 »
Nosematos som är en hjärnhinneinflammation ger inte grumliga ögon. Detta är då mera troligt starr, troligen grå starr.
Kaniner med nosematos får inte saluföras. Däremot håller jag med om att det säkerligen går att äta om tillagningen garanterar minimum 82 grader.
Symtom på djuren är balansproblem, sned huvudhållning, aggresivitet. Vid slakt syns det på njurarna.
Gösta

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 30 jul-10 kl 19:30 »
Jag har haft en kanin med konstaterad nosematos, blodprov inskickat till SVA. Jag brände ur buren med en gasolbrännare och en stod den tom ca 1 år. Sen satte jag in ett ungdjur som jag skulle slakta för att se om buren var ok. Kaninen som var frisk när jag satte in den, men den utvecklade symptom efter ett par månader så smittan var inte borta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

701 gäster, 3 användare (1 dolda)
kretslopp, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser