Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras är bäst?  (läst 1914 gånger)

JackieLondon

• Norrbotten
Vilken ras är bäst?
« skrivet: 30 jul-10 kl 04:11 »
Hejsan!
Jag skulle behöva lite hjälp med att välja "rätt" ras! Jag vill ha en kanin som producerar både fint kött och bra päls (skinn för beredning)
Bestämt oss för att nästa sommar skaffa liten produktion för eget bruk.

Sen en fundering kring foder! Varför inte ge 50/50 korn å havre, fri tillgång på hö och saltsten? (naturligtvis grönbete på sommarn och färska grönsaker på vintern och alltid gnagpinnar)

Väntar med spänning på svar/JL

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vilken ras är bäst?
« Svar #1 skrivet: 30 jul-10 kl 08:24 »
Det finns flera trådar om raser för produktion. Lämpliga är, NZR. NZW, stora silver, blå wiener, fransk vädur, gotlandskanin (tar längre tid, men kan växa på större andel grovfoder) och några till.

Tänk på att alla produktionsraser kan vara avsedda för utställning eller sällskap, alltså att man inte selekterat för tillväxt och antal ungar. Så fråga noga när du ska köpa kaniner om vad som är uppfödarens inriktning, och vilken statistik de har på antal ungar i den linjen.

Det finns jättemycket information om detta i gamla trådar, läs runt lite och ställ gärna fler frågor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 jul-10 kl 08:30 »
Sen en fundering kring foder! Varför inte ge 50/50 korn å havre, fri tillgång på hö och saltsten? (naturligtvis grönbete på sommarn och färska grönsaker på vintern och alltid gnagpinnar)

Det går utmärkt så länge man inte tänker sig intensivuppfödning med 3-4 kullar om året.

Beträffande ras: Vill man ha förutsägbart utseende, varför inte titta på mellerudskanin, som brukar ha ungefär likadan svart-vit teckning. Synnerligen utrotningshotad dessutom, så man gör en god gärning.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 30 jul-10 kl 10:54 »
new zealand red och Hotot är trevliga och riktigt stora.. 
gotlands och melleruds kaninen är bra raser om man vill lägga jobb på att samla mat ifrån naturen..härdiga,snälla,växer inte lika fort som köttraser,gotlandskaninen har alla möjliga färger.. ansöker du dessutom om genbank så finns det bidrag att få...
Fjäderfän och kaniner

Meissner

« Svar #4 skrivet: 31 jul-10 kl 11:49 »
Rexen har ju oslagbar päls, som sammet! De är godkända från 3kg och uppåt. Parar du en rexpälsad kanin med en normalpälsad kanin får du normalpälsade kaniner som bär på anlag för rexpäls. Para tillbaka en sådan kanin på en rexpälsad kanin så får du 50% rexpälsade och 50% rexbärare. Rexar finns i många trevliga färger och teckningar, och brukar få hyfsat stora kullar.

Bäst för tillväxt etc har jag fått lära mig att korsningar är, så ska du inte hålla på att ställa ut eller liknande så kan du ju använda olika raser och korsa in tex gotlandskanin (som inte är en ras i den mening att den inte har något standardiserat utseende osv...) som är en vanlig kanin hos produktionsuppfödare :)
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 31 jul-10 kl 11:52 »
Den eventuella tillväxtökningen sker bara i första generationen, man bör alltså ha rasrena föräldradjur, och slakta korsningarna. Det är svårt att avla fram en "ras"  som är mer produktiv än de som redan finns.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

JackieLondon

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 07 aug-10 kl 05:24 »
Oj, tackar så mycket för alla svar.
Nu har jag nåt att fundera kring. :)

Crappy

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 16 aug-10 kl 14:28 »
Jag har haft Gotlandskaniner, Fransk vädur, Belgisk Jätte. Eftersom jag har fött upp kaniner till eget bruk har inte tiden varit ett problem. Jag anser att franska väduren har den bästa kroppen och det trevligaste köttfibrerna men lite väl inaktiva men keliga, Jätten har för länga och grova köttfibrer och de var nyfikna och aktiva, gotläningarna var trevliga, lätt födda men väldigt varierande i färgerna så skinnen tog jag ej hand om.

Gillar personligen Stora Silver, snygga pälsar. Nya Zeeland red är trevliga nyfikna kaniner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser