Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flusa?  (läst 1709 gånger)

Lokatok

• Värmland
Flusa?
« skrivet: 29 jul-10 kl 10:27 »
Jag tror att min hane har någon ohyra. Kanske mjällkvalster?
Han har som en sadel på ryggen dår håret är mycket kortare & tunnare och han tappar mer och mer... Han är inte van att bli hanterad så det är lite svårt att kolla honom ordentligt men han är mjällig och har några sårskorpor på ryggen och på ena örat.
Läste en gammal tråd där det stog att man kunde använda flusa men hur länge stannar det kvar i kroppen? Det är ju kaniner som ska ätas upp.
Är det karenstid innan slakt? och i så fall hur lång?
Ska jag behandla både honan & hanen (det är bara hanen som har symtom) dom har ju bott ihop när dom parade sej?
Och om honan är dräktig är det skadligt för fostren då?

Meissner

SV: Flusa?
« Svar #1 skrivet: 29 jul-10 kl 19:01 »
Flusa är ganska milt, men jag tror man upprepar behandlingen med typ 4 veckors mellanrum, så 4 veckor efter sista behandlingen lär det vara lugnt. Och flusa har man ju i nacken på kaninen, alltså på huden. Tror inte det är något som går in i kroppen och gör köttet oätligt. Och även om en liten mängd går igenom så är det som sagt ett ganska milt medel. Man ger iofs väldigt lite, men det finns preparat som är betydligt starkare...
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #2 skrivet: 29 jul-10 kl 19:46 »
Säkerhetsdatablad, Flusa pour on, http://www.pharmaxim.com/userfiles/FlusaTM%20Sv%20SDS.pdf.
Karens på får och nöt 7 dagar.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Lokatok

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 01 aug-10 kl 09:04 »
Bra.
Det känns som om det är ganska giftigt så jag väntar med honan till efter ev ungar & digivning och om hon visar symtom förstås.
Tack för svaren :)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 01 aug-10 kl 18:59 »
Låter som mjällkvalster, 2 bad med schampo mot mjäll för människor brukar räcka
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

686 gäster, 3 användare (1 dolda)
JLAB, Skägget

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser