Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elstängsel till kanin?  (läst 4667 gånger)

Lokatok

• Värmland
Elstängsel till kanin?
« skrivet: 25 jul-10 kl 14:38 »
Är det någon som har erfarehet av elstängsel till kanin?
Såg att det bara är 65cm högt (mot 112cm till höns...) hoppar dom inte över?
Är det vettigt eller blir kaninerna stressade?
Det blir ju stora hagar men dom blir ju inte särskilt skyddade mot rovdjur...

Svåra val ???

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Elstängsel till kanin?
« Svar #1 skrivet: 25 jul-10 kl 15:46 »
Jag har ingen erfarenhet, men spontant skulle jag aldrig ha kaniner så. De blir väldigt stressade av smärta, och sådant de inte förstår. Skulle i så fall ha eltråd på utsidan av ett nät , för att skydda mot rovdjur, men inte så att kaninen kan röra strömtråden.

Kaniner kan hoppa 65 cm, vad som är värre, det kan katter och hundar också.

Jag vet att det är många som har sina kaniner i beteshagar utan tak, det skulle jag själv aldrig ha. När jag själv är ute, eller när grannens barn leker med kaninerna, då kan de vara i en hage, men aldrig utan att man är närvarande. Så tänker jag.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 25 jul-10 kl 16:08 »
Kaniner hoppar lätt 65cm. Rekordet i höjdhopp är 99,5cm i Sverige, och då är det alltså ett hopp där dom inte snuddar staketet. Mina små dvärgar klättrar kompostgaller om dom är uttråkade. Om dom ska vara utan uppsikt är alltså ett "hagtak" nödvändigt.

Elchockad kanin = död kanin skulle jag misstänka.

Men ett elstängsel en halvmeter utanför runtom kaninhagen/kaninstallet, det skulle jag kunna tänka mig, framförallt mot dom tvåbenta "rovdjuren".
//Lina

Gösta

« Svar #3 skrivet: 25 jul-10 kl 18:14 »
Visst fungerar elstängsel för kanin. De stressas inte av detta men problemet är ju höjden. Regeln säger 1200 mm för att vara hyfsat säker på att de inte hoppar över.
2 problem uppstår dock. Angrepp av rovfågel uppifrån samt att kaniner gräver gångar. Detta hindras inte av elstängsel! Att lägga nät på marken för att hindra grävandet kan ju ha sina risker....
Eltråd som kommer emot metallnät som kaniner går på...?
Gösta

Lokatok

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 25 jul-10 kl 19:18 »
Nej det låter inte bra...
Det får bli vanliga betesburar!

Tack för hjälpen. Nu känns det lättare att välja :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 29 jul-10 kl 10:42 »
Jag har mina i ett lammnät med el i på sommaren tillsammans med hönsen .
Ingen har grävt sej ut eller mått dåligt .
Nu är mitt nät över 1m högt så dom hoppar inte ut .
Dom ligger mest o sover eller äter gräs när dom är ute .
Men dom har 50kvm i sitt hägn så det är stort .
Jag fäster nedersta tråden i marken med tältpinnar av plast .

Har aldrig sett dom få en stöt jag tror dom känner "lukten" av el så dom går inte så nära alls.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 29 jul-10 kl 11:02 »
Vi har elnät, både det lägre o det högre. De lärde sig snabbt att de inte skulle ta i stängslet, de yngre fortare än de äldre..
BJ hoppar över, men gottis o de andra större/tyngre blir kvar även i det lägre..
Vi flyttar givetvis hagarna, så behovet att rymma är ju minimalt, och iochmed att vi umgås med dem varje dag så ser vi ju om där grävs gångar.
Vi har dragit ett långt blått balsnöre härs-o-tvärs över hagarna, och har inte haft påhälsning av rovfågel, de spanar av åkern bredvid vår "gräsmatta", och hittar tydligen mat där.
Komplettering för att trycka ned nätet mot marken behövs, det är det enda negativa tycker jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 2 användare
Galaxie, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser