Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  myskankungar och damm  (läst 4034 gånger)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
myskankungar och damm
« skrivet: 23 jul-10 kl 14:22 »
Nu dröjer det inte många dagar innan min andra myskanka får ungar. Det blir så kletigt så snabbt så jag vill gärna ha dom nere vid dammen så fort som möjligt men ska jag vänta några dagar eller kan jag sätta dom dit direkt? Den första går där med sina ungar som från första början var 14. Nu är det bara 4 kvar. Det var som om dom bara drunknade och vi kunde inte förstå vad det var frågan om. Skator? Räven? Regn? eller kanske att dom fastnade under nätet som skulle hålla dom på en begränsat plats?
Nu tror jag att jag vet! Och skäms gör jag!!
Jag tror det är för att jag gett dom tort startfoder! Tills dom var ett par veckor gav jag dom uppblött startfoder men sen fick dom tort och då började dom att ligga och vara till synes bara drunknade i vattnet. Nu har inga dött sedan jag startade på att blanda i vatten igen så jag vågar att sätta dom nya ankungarna i dammen också. Men när?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: myskankungar och damm
« Svar #1 skrivet: 23 jul-10 kl 14:34 »
Dött av torrt startfoder?!

Jag har aldrig gett mina ällingar uppblött foder, och förutom någon som dött på dag1-3, som var svag från början, så har inte en enda dött.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

anne-lie50

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 jul-10 kl 14:40 »
skulle gissa på skator eller något annat som tycker ällingar är smaskens, inte fodret. mvh Anne-lie

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #3 skrivet: 23 jul-10 kl 14:41 »
Men??? Vad är det då???
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #4 skrivet: 23 jul-10 kl 14:42 »
skulle gissa på skator eller något annat som tycker ällingar är smaskens, inte fodret. mvh Anne-lie

Men det är ju bara så att dom ligger o är döda! Inte uppätna eller skadade! Har dom stressats tills döds då?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 23 jul-10 kl 15:33 »
Ingen annan levande varelse som har dränkt dem då? =/ Vi hade en anka förut som förlorade alla sina nykläckta till ett rovdjur under en natt (hade inte ens hunnit lämnat boet). Efter händelsen blev hon fruktansvärt svartsjuk på den andra honans ällingar. Hon som annars brukade vara så vänlig fick en plötslig lust att dränka sin mammas (den andra ankan var hennes mor) ällingar. På land skadade hon de inte utan då satt hon för sig själv ihopburrad och såg totalförstörd ut. Så fort de skulle ut i dammen så attackerade hon de små, om hon fick tag i den så tröck hon den under vattenytan och höll kvar. Tack och lov lyckades hon aldrig ha ihjäl någon (andra ankan skyddade de små) och beteendet försvann efter någon vecka och hon blev som vanligt igen... Dvs. snäll mot de små.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #6 skrivet: 23 jul-10 kl 16:08 »
Men borde det inte vara någon skada på dom om dom hade blivit dränkta? Det är bara hon som är i dammen. I o f skulle det kunna finnas vildankor också men vi har inte set dom på länge.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #7 skrivet: 24 jul-10 kl 00:50 »
Hmm, de kanske har dött av nedkylning ???
Typ svårt att komma upp ur dammen i tid...

Har gett samtliga ällingar från årets 5 kullar torrt startfoder och de mår bra allesammans. Givetvis har de tillgång till drickvatten när de äter torrfoder för annars mår de ju inte så bra.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #8 skrivet: 24 jul-10 kl 18:45 »
Mina har hela dammen att dricka av så det kan inte vara det. Jo nedkyling....men det har ju varit tropiskt var,mt på nätterna så ? Vattnet är ju kallt och kanske som du säger har dom inte kommit ur vattnet i tid men ändå.. är det mamman som håller dom i vattnet då och inte går upp?
Nå men jag har fortfarande kvar mina fyra ungar och jag tror att jag fortsätter att blöta ner fodret då det ju går så bra just nu.

Poe

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 27 jul-10 kl 00:42 »
Vågar inte säga om det kan vara torrfoderets fel. Låter lite märkligt. :-\ Själv brukade jag ge mina kokt ägg och uppblött havregryn (lite som gröt) och det gick bra.
Men jag tycker mig minnas att jag har läst på flera ställen att små ällingar kan vara jättekänsliga för lunginflammation. Om underlaget de sover på inte är varmt nog så kan de dö, och risken ökar om de är blöta.
T.ex. ska det tydligen även vara väldigt riskfyllt att låta ällingar som är kläckta i äggkläckare att bada, då de saknar det skydande "fett"(?) som de vanligen får av mamman när hon ruvat fram dem. Jag brukar vänta med att låta dem bada tills de är någon vecka gammal, och i så fall bara kortare stunder.

En senare fundering dock... Inte kan det väl finnas något giftigt i vattnet? Alger t.ex?

Rottis

« Svar #10 skrivet: 27 jul-10 kl 11:18 »
Hej.
Verkar som dina ällingar har drunknat. Mina får inte simma innan de har fått fjädrar under magen. Dom fattar inte själva när de ska gå upp och då blir dunen blöta och de drunknar. Låt dom ha en gammal ugnsplåt som dom kan bada i men inte djupare. Har aldrig gett uppblött startfoder utan alltid torrt så jag tror inte på att det är en orsak. Däremot om de bara försvinner så är det skatorna. Blev av med många ällingar förra året innan jag bygde uteburar som ällingarna fick vara i på dagarna med nät runt om och över.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #11 skrivet: 27 jul-10 kl 20:45 »
Våra myskällingar är tre dagar gamla och badar som galningar ,Sedan sitter dom och puttsar sig i solen ;D.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #12 skrivet: 27 jul-10 kl 23:56 »
Tyckte jag var smart som lät en myskmamma få en blja med hög kant som inte ällingarna skulle nå upp till. Trodde jag i vart fall. Mot all logik såg jag häromdagen en liten älling i baljan och det övergår mitt förstånd hur den lyckats hoppa så högt. Dessvärre kom den inte upp från baljan då mamman skvätt bort en massa vatten och det var högt upp till kanten. Jäkla tur att jag så den för den höll onekligen på att förbereda sig för en dramatisk drunkningsolycka.

Well, nu är just den baljan ute tillsvidare och jag underskattar inte längre ällingars förmåga att hoppa och klättra högre än vad man tror att de skall klara av.

Se upp med hinkarna därute!
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 28 jul-10 kl 00:03 »
jag läggen i stenar så de kan komma ur baljorna när de vill även om de inte skulle "kunna" komma i baljan.
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Ronny

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 28 jul-10 kl 00:58 »
Tror att Poe är inne på rätt spår. Jag sätter en peng på lunginflammation. Alltså vänta några dagar och se till att de inte är i för länge de första gångerna
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #15 skrivet: 28 jul-10 kl 14:07 »
Ankungar blir lätt nerkylda innan de har fått sina fjädrar. Är de naturruvade har de ett litet skydd mot väta men det brukar inte vara fullt tillräckligt för att de ska kunna bada obegränsat. Mina får bara dricksvatten tills dess att de är fullt befjädrade på bröst och mage och då har de ett bra skydd mot väta och kyla.

Jan lindgren

« Svar #16 skrivet: 28 jul-10 kl 14:32 »
Hej!
Jag hade en hona som gick direkt till dammen med sina ungar. Samtliga ungar dog. Jag mistänker att de inte hittade tillräckligt med mat. Jag såg aldrig någon som gick upp och åt. Jag brukar försöka fånga honan med ungar innan de kommer ner till dammen och sedan ha dem i bur. Det är ibland lite svårt att hinna eftersom jag inte har en aning om var honorna ligger och ruvar.
MVH
Jan

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #17 skrivet: 28 jul-10 kl 16:51 »
Skumt. Vi hade aldrig några problem med drunknande ällingar. De vandrade med mamma raka vägen till dammen från första dagen de lämnade redet. Där levde de mesta av sin tid förutom när de kom över för att tigga bröd. ::) Däremot rök en hel del till katter.  :-\ Mina ankor var inte myskisar. Har läst någonstans att myskisar inte är lika förtjusta i att bada (vilket inte verkar stämma här inne ::) ). Kan det vara något med deras fjäderdräkt också, att den inte är lika vattenavvisande som hos andra kvackare?  ???
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #18 skrivet: 28 jul-10 kl 19:18 »
Jag har dom fyra kvar ännu. Jag har dock tappat räkningen på hur gamla dom är men hmm 4 veckor nu kanske

Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 3 användare
Galaxie, skogaliten, Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser