Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppfödning  (läst 1877 gånger)

mumdad9

• Skåne
Uppfödning
« skrivet: 22 jul-10 kl 20:20 »
Hej!
Jag hade tänkt att starta en kaninuppfödning men det finns så mycket att tänka på och mycket man måste köpa, därför undrar jag om det finns någon/några som säljer uteburar för en billig peng.
Sedan undrar jag var man kan köpa bolåder för att jag har hört att det är lag på att en dräktig hona måste ha det?
Det skulle vara jätte snällt om det finns någon som har lite råd om vad man ska tänka påoch saker man måste ha förberett.
Mvh.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Uppfödning
« Svar #1 skrivet: 22 jul-10 kl 20:30 »
Hej!

Billigast är det nog att bygger själv, storleken beror jo pa vilken sorts kaniner du vill ha.

All nödvändig information finns - billig - pa nätet. Läs runt och kom tillbaka med resterande fragor och förvirringar!

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 22 jul-10 kl 21:08 »
Bolådor kan man köpa för 10kr på Coop Forum, dvs plastbackar.

En bolåda behöver inte vara avancerad. Fördelarna med en låda, är att honan "skrapar av" ungarna när hon ska hoppa ut efter di och det är mindre risk att någon ska frysa ihjäl efter att ha hamnat utanför boet. Samt att det är lättare för dig att ta ut lådan och undersöka ungarna utan att honan blir alltför upprörd.

Vad för uppfödning ska du ha? Vad är målet? Vilken ras ska du ha? Vem kommer att köpa dina kaninungar eller ska du ha dom till kött? Hoppning? Utställning?

Ta reda på så mycket information som du bara kan, inte bara om bolådor. Hur många kaniner ska du ha (har råd och tid att ha), hur många och hur stora burar behöver du, osv osv. Vilket foder ska du ge? Hur dyrt kommer foder, strö, och eventuella extrautgifter som veterinär (för öronmärkning eller vacc eller vid sjukdom) och tävlingar (utställning eller hoppning om du ska göra det).

Klarar du av att avliva allvarligt sjuka djur själv? Har du råd med veterinär om dom behöver det?

Känner du till djurskyddslagen och de krav som ställs på hållning och burar i den? Den heter L80, det kan du googla.

Det finns flera olika kaninföreningar i Sverige, beroende på vad man är intresserad av, såsom utställning, hoppning, angora, kött osv...

//Lina

mumdad9

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 22 jul-10 kl 23:48 »
Jag vill föda upp lejonnhuvade kaniner och mitt mål är att kunna sälja friska djur med olika färger. Jag har tänkt att kunna sälja till barnfamiljer, avel och för hoppning. Jag har tänkt att börja sälja kaninerna med härstamningsbevis och sedan när min uppfödning blivit lite större och jag lite mer kunnig, att börja fixa stamtavla och då kunna börja ställa ut en liten skara av uppföningen.

Min tanke är att börja med en hona och en  hane och sedan expandera uppföningen i små steg hela tiden så att jag känner att jag klarar av det så att det inte blir en chock om jag köper för många kaniner på en gång. ;)

Mvh

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #4 skrivet: 23 jul-10 kl 10:46 »
Jag skulle nog inte lägga allt för stort krut på bolådor. Det få stå hur mycket det vill i lagar och annat att kaninerna ska ha en bolåda men kaninerna verkar inte riktigt förstå vitsen.
De bolådor som använts överhuvud taget har varit brukade som toalett och får de ungar har min manngrannt valt ett eget hörn under en hylla.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 23 jul-10 kl 11:33 »
Mina honor använder alltid bolada där den finns.

Har ungarna flyttat ut kan det blir toalett, men har bara hänt en gang, där jag kanske slarvade med mockning och vanliga toahörnet kändes olustigt.

januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 23 jul-10 kl 15:37 »
Jag vill föda upp lejonnhuvade kaniner och mitt mål är att kunna sälja friska djur med olika färger. Jag har tänkt att kunna sälja till barnfamiljer, avel och för hoppning. Jag har tänkt att börja sälja kaninerna med härstamningsbevis och sedan när min uppfödning blivit lite större och jag lite mer kunnig, att börja fixa stamtavla och då kunna börja ställa ut en liten skara av uppföningen.

Min tanke är att börja med en hona och en  hane och sedan expandera uppföningen i små steg hela tiden så att jag känner att jag klarar av det så att det inte blir en chock om jag köper för många kaniner på en gång. ;)

Mvh

Jag tycker att du ska börja med att bli medlem i SKAF och köpa dig renrasiga djur från början. Om du börjar med djur utan stamtavla så är det bara ett slöseri med tid och pengar om du sen vill ha såna med stamtavla - du kommer ändå inte kunna använda dina djur utan stamtavla till din renrasiga avel. Det blir även lättare att sälja dina ungar om du gör det seriöst från början - om du börjar med att avla kelisar utan kunskap om standarden och korsar olämpliga färger så kan det vara svårt att få respekt från utställningsvärlden senare.

Kontakta en lejonuppfödare som har djur i den färg du vill ha, och be om att få köpa en hona och en hane som redan är utställda, registrerade och har fått kullar tidigare. Det är lättaste sättet att börja. Jag är säker på att den uppfödare du väljer gärna ger dig råd och support under hela den tid du behöver det.

www.kaninkanin.com är hemsidan till en riktigt bra lejonuppfödare, dom var bland dom första i landet och har hållt på med renrasig avel av lejon sen 1996. Lotta och Andreas är jättetrevliga och kan säkert hjälpa dig att hitta rätt inom lejonvärlden.

Kanin-net.nu är en bra sida med information om kaninhållning, kolla även in forumet där.
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 3 användare (1 dolda)
Be, JLAB

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser