Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur man lyfter och bär en kanin  (läst 10901 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Hur man lyfter och bär en kanin
« skrivet: 22 jul-10 kl 16:45 »
När du håller en lugn kanin, och du är van vid att hålla den, går det säkert alldeles utmärkt att hålla lite hur som helst.

Problemet är att när ovana människor håller kaniner, som antingen är ovana vid att hanteras, eller blir lite stressade över människans fumlighet, så kränger kaninen lätt en del, och försöker komma loss, eller hitta ett bekvämare läge. Om man då klämmer lite, för att inte kaninen ska rymma, eller för att man är rädd att bli riven, så knäcker man lätt några revben.

När man lyfter en kanin av de större raserna, och egentligen de mindre också, ska man inte lyfta dem i nackskinnet, de får lätt blåmärken, vilket man också kan se vid slakt.

Själv håller jag helst kaninerna så att de står på min ena arm, som jag håller intill min kropp, med kaninens huvudet i riktning mot handen, och med min andra arm utanför kaninen, och gärna så att kaninen kan sticka in huvudet under armvecket. Detta gäller mina tunga köttkaniner, som jag iofs gärna klappar så mycket jag hinner, och som är tama och orädda för mina händer, men som jag sällan bär på, om de inte ska byta bur, tex om jag ska storrengöra den befintliga buren. De lyfts också ut på detta sätt när jag ska klippa klorna, men då sätter jag mig på lämpligt underlag och placerar kaninen i knät, med huvudet mot ena armvecket och kroppen snett ut, sedan byter vi sida för andra sidans klor.

Mina vuxna kaniner bärs alltså nästan aldrig, för att undvika skador, främst på dem, men även på mig, en stor kanin kan rivas rätt bra, även med klippta klor. Det är trevligare för både dem och mig att de blir kliade och hanterade när de står i sin trygga bur. Ungarna lyfter jag däremot någorlunda regelbundet, någon gång per vecka, för att kolla att de växer, att de inte har diarré, att de verkar pigga och normala.

Man har ju olika syfte med sin kaninhållning, men jag har slaktat ganska många sällskapskaniner, särskilt flera som varit "vilda", troligen pga att de lyfts så att de gjort ont, då är det inte konstigt att de protesterar. Av dem har nästan alla haft läkta och färska skador på revbenen.

När grannens barn vill klappa kaninerna har jag alltid sele på dem, då får barnen ett stadigt tag, samtidigt som selen fördelar trycket. Men självklart ska vikten bäras upp av den andra handen, den man håller under rumpan på kaninen.

Så gör jag, det vore intressant att höra hur andra gör. Tyvärr har jag inga bilder på hur jag håller kaninerna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

SannaF

• -
SV: Hur man lyfter och bär en kanin
« Svar #1 skrivet: 22 jul-10 kl 17:30 »
Jag håller under rumpan med ena handen, armen och ett finger mellan benen för att kunna hålla fast lite där, sen håller jag min andra hand på bröstet med pekfingret mellan frambenen så att jag kan låsa dem om kaninen börjar sprattla.
Sen har jag hela kaninen tryckt mot bröstet så att de blir stadiga i mitt "hållande".

Har inte slaktat så många kaniner men de jag har slaktat har jag inte sett några brutna revben på i alla fall.
Mot nya äventyr!

Attes matte

• Jämtland
SV: Hur man lyfter och bär en kanin
« Svar #2 skrivet: 23 jul-10 kl 01:52 »
Jag greppar alla mina kaniner med ett fast grepp över nack/rygg-skinnet och i det greppet är även öronen med, för att hålla huvudet stilla. Detta grepp är inte för att lyfta kaninen i, utan jag lyfter upp kaninens vikt med andra handen, under rumpan.
Detta är inga jättekaniner, utan ganska normalstora gottisar och gottis-korsningar, samt rexar. 3-4 kilo i snitt.
Och sen bär jag precis som ieenilorac, med kaninen liggande på ena armen med huvudet gömt mellan armen och kroppen om det är en osäker eller rädd kanin, annars med huvudet "utåt". Jag brukar även hålla ett grepp över nackskinnet ifall kaninen skulle bli skrämd av nånting, just för att eliminera risken att oavsiktligt "klämma åt" på fel sätt och skada tex revbenen.
De tre stora hanarna jag har lyfter jag i princip aldrig, utan när dom behöver flyttas på så föser jag in dom i en transportbur och bär dom i den istället. Bland annat för att två av dom SKARPT ogillar att bli lyfta och burna, kanske för att dom har upplevt smärta hos tidigare ägare. Så då slipper dom helt enkelt det hos mig. Och sen känns dom en aning för stora för att bära på oxå. 5-5,5 kilo kanin kan som tidigare sagts göra illa både sig själva och mig om dom skulle bli skrämda av nåt. Jag har fått rejäla ärr av mycket mindre kaniner... ;)

Tack och lov så har inga av mina kaniner som jag slaktat haft utläkta revbensskador. Har dock sett ett par på sällskapskaniner.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 2 användare
köksträdgård, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser