Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Chiliplanta som fått löss...  (läst 4081 gånger)

enbarsfallet

• Närke
Chiliplanta som fått löss...
« skrivet: 20 jul-10 kl 20:19 »
Kan någon hjälpa en som är ny på odlig...
Har i år satt chili.. och en planta har nu fått löss... eller i alla fall små gröna kryp på bladen..  ???
Vad kan man använda för att bli av med dem... ???
Bor i Karlskoga... med man och son... 2 hundar 3 katter 3 getter 2 minigrisar och en massa höns av raserna araucana maran faverolle brahma dv.sumatra mm

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Chiliplanta som fått löss...
« Svar #1 skrivet: 20 jul-10 kl 20:32 »
Spruta på såpalösning. 1 dl såpa, några matskedar rödsprit (kan uteslutas, men gör blandningen effektivare) och 1 l vatten. Häll i en duschflaska och spreja dagligen i minst en vecka. Se till att träffa alla lössen, det är viktigt att spreja under bladen, där lössen gärna sitter. Löss är ganska lätta att bli av med med denna metoden, den är miljövänlig och billig.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

enbarsfallet

• Närke
« Svar #2 skrivet: 20 jul-10 kl 20:36 »
TACK tack... ska prova det..  ;D
Bor i Karlskoga... med man och son... 2 hundar 3 katter 3 getter 2 minigrisar och en massa höns av raserna araucana maran faverolle brahma dv.sumatra mm

klas schlichting

« Svar #3 skrivet: 22 jul-10 kl 09:22 »
jag har använt ett sjögräsextrakt från runåbergsfröer på mina kronärtskockor för att bli av med löss. det funkar. inte en lus har jag nu, och för två veckor sedan var de fullbelagda av dem. jag har både vattnat i jorden och sprutat på alla växtdelar. SM3 heter det. .. . . lycka till.. . .

Lindhultsoriginal

• Sluta aldrig le!
    • Halland
    • Drömträdgård
« Svar #4 skrivet: 22 jul-10 kl 10:06 »
hej

Bästa tipset vad gäller både chilli och paprika(samma art) är att odla dom i hinkar eller krukor, då kan du lätt flytta ut dom ur växthuset under en veckas tid. Simsalabim så försvinner lössen, dom klarar inte av att komma ut i sol och vind. Komplettera gärna med att spola av med kallt vatten och kläm över lössen så går det fortare att få dom fria.
Växtvårdsmedel är oftast onödigt.

mvh Magnus
Självhushålls & kulinarisk lantrasfantast! Bor med min underbara fru Ulrika på gården Lindhult. Håller Jakthundar(Basset artesien normand), Gutefår, Linderödssvin, Myskankor, Höns(blandad kompott), Japanska Jumbovaktlar och Gotlandskanin.....

Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser