Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Magert tacklamm  (läst 2767 gånger)

Jennpenny

Magert tacklamm
« skrivet: 20 jul-10 kl 00:36 »
Jag köpte för ett par veckor sedan två tacklamm av rasen Helsingefår. De var 4-5 månader och det ena såg nästan fullvuxen ut medan den andra är mindre och ser ut mer som ett lamm. Nybörjare som jag är kände jag aldrig på hullet när de kom men idag gjorde jag det och det visar sig att den lilla är mager, ryggen är vass och revbenen känns mycket tydligt. Den andra har bättre hull. Så nu blir jag förstås jätteorolig att hon är så liten för att hon varit mager hela tiden. Hon äter bra och verkar nöjd och pigg.
Bör jag tillskottsutfodra, avmaska eller vad?
Tack!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Magert tacklamm
« Svar #1 skrivet: 20 jul-10 kl 00:46 »
Jag skulle göra båda delarna  :)
Vet du varför hon är liten, är det ett flasklamm eller har hon haft coccidos?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Jennpenny

« Svar #2 skrivet: 20 jul-10 kl 00:50 »
Jag skulle göra båda delarna  :)
Vet du varför hon är liten, är det ett flasklamm eller har hon haft coccidos?
Nej, jag frågade aldrig det, något flasklamm var hon dock inte. Jag tänkte att de bara var olika gamla, jag får fråga uuppfödaren mer specifikt.
Vad bör jag använda för att stödutfodra. Det enda jag har hemma är hel havre och det kasnke inte är det bästa? Jag har inget emot att köpa färdigblandat, jag vill att hon ska får det bästa!
Bör jag göra träckprov innan avmaskning?

Birgit

« Svar #3 skrivet: 20 jul-10 kl 07:15 »
Du bör ta träckprov först av allt. Avmaska gör man när det behövs.
Det kan ju vara så att hon är fler född och helt enkelt fått för lite att äta.
Eftersom hon verkar pigg bör det räcka med att hon får varierat bete med tillgång till sly, mineraler och salt. Har hon mycket ull också? Klipp dem i så fall tidigt, i september, så växer hon bättre.
Även om den andra är betydligt större och kraftigare kan det faktiskt vara ganska stora naturliga variationer på de olika allmogefår raserna, även inom samma ras.
Man ska inte dra igång för mycket på en gång, för det kan skada mer än det hjälper.
Ge henne tid. Just i tiden för avskiljning från tackan (för de som nyttjar det med tacklammen) så kan de ha en period då de är lite tunna, innan de kommit igång riktigt med betandet själva.

Sedan är detta med magert relativt. Det är kanske så att den andra är ovanligt stor? Då kanske den mindre, som kanske också är en bit yngre, verkar väldigt liten och tunn?
När man talar om slaktmognad, är det just när de fyllt ut. En icke slaktfärdig kropp kan alltså kännas knotig.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 20 jul-10 kl 09:20 »
Mina nya djur avmaskar jag med Ivomec och håller dom inne i 3 dagar. Det är grundkarantänen. Jag tar inte träckprov på 2 djur...!
Jag avmaskar ändå pga att jag inte vill få in en del parasiter på mitt bete + att de inte alltid syns i träckproven (för låg mängd ägg).
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

« Svar #5 skrivet: 20 jul-10 kl 15:26 »
Ja, så kan man ju göra vallhunden. Men dels verkar ju lammen redan gå på bete, så karantän är ju lite sent påtänkt. Sedan är det också ett intrång på djurets egna immunförsvar att avmaska. En flytt kan i sig påverka detta med ny miljö m.m.

Jennpenny

« Svar #6 skrivet: 20 jul-10 kl 20:31 »
Eftersom jag har så få får brydde jag mig inte om karantän och dylikt. Det kanske är ett nybörjarmisstag  :)
Menar du Birgit att det inte behöver vara onormalt att hon känns så mager? Tycker du att jag ska avvakta med stödutfodring?
Om man ska stödutfodra vad ska man ge?
Bör jag avmaska/träckpröva alla fåren?
Tack för svar!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 20 jul-10 kl 20:54 »
Som sagt så är det för sent med karantän, om djuren redan är utsläppta på bete.

Jag tycker att rådet att klippa dom är bra, då äter de mer!

Att ett tacklamm är magert i juli är inget anmärkningsvärt. Jag hade dock avmaskat i början av augusti, och om inte tacklammet lägger på hullet efter det hade jag stödutfodrat i slutet av september tills hon får normalhull.

För att förekomma protesterna:
Ja, varför avmaska... helt enkelt för att jag inte tycker att det är försvarbart rent ekonomiskt att skicka ett träckprov på 500:- till Vidilab och antagligen få höra att de behöver avmaskas och sen köpa ett avmaskningsmedel för i runda slängar 300:- + veterinärkontakt.
Avmaskning och karantän av nyinköpta djur är för att slippa få Stora magmasken som är mycket vanlig nuförtiden...

Efter ovanstående så hade jag kört med träckprov innan avmaskning.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 20 jul-10 kl 20:56 »
 Det är lite farligt att säga att det är normalt att lammet kan kännas magert utan att veta HUR det känns....
Är hon väldigt lätt också? Kan du be någon annan att känna? Hur mycket känns knotorna?
Jag har också allmogefår och deras lamm känns normalt inte så magra, men det är ju helt beroende på vad man menar med mager.... Hur stor åldersskillnad är det på lammen, kan du få reda på det?
                                   Mvh
                             Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Jennpenny

« Svar #9 skrivet: 20 jul-10 kl 21:02 »
Det är lite farligt att säga att det är normalt att lammet kan kännas magert utan att veta HUR det känns....
Är hon väldigt lätt också? Kan du be någon annan att känna? Hur mycket känns knotorna?
Jag har också allmogefår och deras lamm känns normalt inte så magra, men det är ju helt beroende på vad man menar med mager.... Hur stor åldersskillnad är det på lammen, kan du få reda på det?                               

Jag ska jag ska försöka få reda på åldersskillnaden genast. Jag tycker hon är lätt men hon är ju liten också... svårt att veta när de är mina första lamm. Jag tycker ryggraden känns vass och revbenen ligger precis innanför skinnet.

Om det blir aktuellt med stödfodring, vad ska jag ge?

Birgit

« Svar #10 skrivet: 21 jul-10 kl 07:31 »
Framförallt ordentligt med grovfoder av bra kvalité. Fyll på med sly! Avvakta med spannmål. Djur är olika, precis som människor. Jag säger INTE att lammet inte kan vara magert, bara att det kanske kan vara normalt magert.
Eftersom det verkat friskt och piggt i övrigt, så skulle jag inte vidtaga någon konkret åtgärd. Avvakta och se istället. prata med förra ägaren också, om vad de brukar väga osv.

Jennpenny

« Svar #11 skrivet: 21 jul-10 kl 20:19 »
Nu har jag pratat med uppfödaren och det visar sig att det är nära två månaders ålderskillnad samt att den lilla är trilling och den större tvilling så där har vi väl förklaringen till storleksskillnaden. De är avmaskade innan betessläppet. Syskonen som är kvar hos uppfödaren är små men vid bra hull så det tyder ju på att hon tappat hullet sen hon kom hit för nästan tre veckor sedan.
Betet här är rätt torrt men det finns gott om sly i hagen och de klagar inte. Kanske skulle prova med hö för att se om de föredrar det?

Birgit

« Svar #12 skrivet: 21 jul-10 kl 20:45 »
Jag tror du kan lugna dig. Hon kommer säkert att komma igång. Då hon var trilling, så var hon kanske den som fick minst att äta? Det är ju ganska vanligt att tredje lammet tappar, framförallt vid slutet av di-perioden.
Så om du betänker ålderskillnaden, så kanske hon kommer ifatt den andra tills hon är lika gammal ;)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 25 sep-10 kl 11:50 »
Jag säger INTE att lammet inte kan vara magert, bara att det kanske kan vara normalt magert.
Vad är "normalt magert" ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

JBF

• Småland
« Svar #14 skrivet: 25 sep-10 kl 16:31 »
Vad är "normalt magert" ???
Motsatsen till "onormalt fet" kanske?  ;D ;D ;D. Vissa djur och raser har ju en slank/mager kroppsform, kanske var det det som menades? Helsingefår är väl inga biffiga OD-liknande djur?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Birgit

« Svar #15 skrivet: 25 sep-10 kl 18:06 »
Vad jag ville få fram är att även djur är olika. Det finns folk som äter som "hästar" och inte lägger på sig, medan andra lätt går upp i vikt. Det är ganska normalt att vi ser olika ut. Men när vi diskuterar djur, ska alla oavsett förutsättningar och anlag funka likadant. Märkligt tankesätt enligt mig.
Den sk. magra tackan var ju trefödd och har då säkerligen fått mindre mjölk och kämpat mer för maten. Att hon då utvecklas lite långsammare än den andra är enligt mig helt normalt. Alltså behöver den inte vara sjuk.

Hur har det förresten gått med henne?

Jennpenny

« Svar #16 skrivet: 14 okt-10 kl 20:53 »

Hur har det förresten gått med henne?

Jo tack ganska bra, hon är fortfarande ingen tjockis men är mindre benig och hon garanterat helt pigg och glad och hittar på hyss som hon drar med de andra på  ;D

Birgit

« Svar #17 skrivet: 15 okt-10 kl 07:20 »
Toppen ;) ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser