Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Öppna näbben på kyckling?  (läst 2210 gånger)

solidpoints

  • Inlägg: 99
    • Västergötland
Öppna näbben på kyckling?
« skrivet: 19 jul-10 kl 18:55 »
Har en liten kyckling (10dgr)som jag misstänker har fått coccidios (apatisk, hängande vingar, bajsar slem, orkar knappt stå upp , blundar hela tiden, äter & dricker inte) och har fått esbetre till den av en kompis. Men hur 17 öppnar jag näbben på den för att ge vattnet när den är för slö för att själv dricka ur vattenautomaten?

Är helt totalt grön på det här med kycklingar och har inte en suck att få den att hålla näbben öppen tillräckligt länge för att få in ngn vätska  :-[
En härlig liten blandning med lite av varje. Höns, kaniner, katter och människor.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Öppna näbben på kyckling?
« Svar #1 skrivet: 19 jul-10 kl 19:21 »
Tja, jag är inte den stora experten, men du behöver ju ett snabbt svar.

Bäst är om man kan få den att dricka själv genom att doppa näbben i vatten. Om den inte är jättesvag ska den dricka reflexmässigt när den får vatten på näbben.

Man öppnar näbben på en fågel genom att klämma på muskeln i mungipan, så att den tvingas öppna näbben. Tänk på att kycklingen är svag, så man får ta försiktigt. Värre var det när jag skulle tvinga medicin i gåshannen...

Droppa långsamt, tex med en doseringsspruta, en sådan kan man få/köpa på apoteket, och man bör alltid ha rena sådana hemma om man har djur. Jag försöker alltid sikta på insidan av kinden, svårt med en så liten fågel, men ändå. De måste svälja själva, så att de inte får vätskan i lungorna.

Tyvärr är det så med små djur, att när de väl blivit så svaga att man försöker tvinga i dem vätska, så sväljer de dåligt, och då får de vätskan i lungorna. Om de mot förmodan skulle överleva den första sjukdomen får de nästan säkert lunginflammation då.

Du får gärna försöka, men ställ in dig på att det kan bli nödvändigt att du avlivar den, om den inte dör själv.

Observera kullsyskonen noga, det kan vara något smittsamt. Fast jag hoppas inte det, utan önskar för dig att dina kycklingar blir friska och stora.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

solidpoints

  • Inlägg: 99
    • Västergötland
SV: Öppna näbben på kyckling?
« Svar #2 skrivet: 20 jul-10 kl 17:41 »
Tack, har fått i kycklingen lite vatten då och då under dagen och den är lite piggare faktiskt  ;D

Håller tummarna att det går vägen.
En härlig liten blandning med lite av varje. Höns, kaniner, katter och människor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 4 användare
fri, Anders Flix, StellaBart, FrökenMyra

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser