Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får mina första höns i helgen! tips o råd tack!  (läst 3262 gånger)

Wildvittra

• -
Får mina första höns i helgen! tips o råd tack!
« skrivet: 15 jul-10 kl 11:07 »
Håller på att fixa för vår första höns som vi ska hämta i helgen :-)
Vill gärna ha lite tips och råd, samt synpunkter på vår planering!

Vi har ett gammalt uthus på ca 6 kvadrat och högt i tak. Ett litet fönster som sitter högt upp (150 cm upp - är det för högt?) tänkte vi ha som in- och utgång för hönsen till hönsgården, med en trappa till.
Hönsgården utanför blir ca 20 kvadrat och sen ska kan hönsen få gå löst på gården när vi är hemma (har 2500 kvadrat inhägnat) med skog runt.
På golvet har vi hällt ut torv som är mjukt och lätt att städa (vi hade alltid sånt i stallet när jag var stall-tjej och jag har alltid tyckt torv är bättre än sågspån etc.). Sittpinnar gör vi av några nedsågade syrenträd. Reden tänkte vi göra av trälådor med halm i.
Tänkte ha en kattlåda eller liknande med sand i (vilken sorts sand ska man ha?).
Har köpt allfoder och snäckskal till foder, köpt en vattenautomat som är lagom för de fem höns vi börjar med.

Vad för sorts grus ska man ha och hur? Ska det ligga ute i hönsgården eller i sandlådan?

Vilken sorts hushållsavfall äter de? Något som är farligt för dem att äta?

Mer att tänka på?
Ge mig gärna massor av tips på saker man ska tänka på i början! :)
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
SV: Får mina första höns i helgen! tips o råd tack!
« Svar #1 skrivet: 15 jul-10 kl 12:35 »
Åh jag längtar tills jag får skaffa höns också! Hursomhelst verkar torv vara mer populärt än sand när det gäller att bada så de kommer nog snarare bada på golvet är i badet, men jag går enbart på vad man hör av andra hönsägare och det är självklart olika, det bästa är att erbjuda hönsen alternativ så ser man om det går hem eller inte. Vissa blandar i kol och/eller krita i badet då det ogillas av parasiter.

Kommer du ha dem frigående pickar dom i sig mycket sand själva men det är bäst att de alltid har tillgängligt. Många gräver fram egen sand, fin men fortfarande lite kornig.

Hört att man skall undvika avocado, men också hört andra ger sina höns det utan problem. För att vara säker kan man hålla sig till "standard-saker" som kokt potatis, pasta, morötter,ägg, grönsaker som sallad, gurka, potatisskal, majs... ja det mesta. Många tropiska frukter innehåller mycket syror och grejjor som kanske inte är farliga i lagom mängd men det kanske är onödigt att chansa, såvida inte erfarna hönsägare har fler tips??
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 15 jul-10 kl 13:04 »
Jag har ingen erfarenhet av att ha in/utgång så högt upp men det låter lite besvärligt... Det går inte att såga en hönslucka någonstans i väggen? En som man kan stänga på nätterna givetvis.

Det beror ju helt på hur de bott innan också har de haft en utgång med spång till går det nog bra annars fattar de nog inte och man får visa dem i början.

Jag vet inte om det är farligt eller om mina hönor lämnar det ändå, men de gillar inte lök, oliver och kidneybönor... Sen är starkt kryddad och salt mat inte bra.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #3 skrivet: 15 jul-10 kl 13:08 »
Ska hämta mina öländska dvärgar i augusti  ;D
Har hört att de älskar kokt ris?
Dv. höns, undulater & ragdoll

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #4 skrivet: 16 jul-10 kl 08:10 »
Kokt ris, pasta, kokt potatis (ej rå) älskar dom.

Jag ger i stort sett alla matrester utom lök, citrusfrukter och starkt kryddad mat.
De älskar melonskalen.
Och vi äter mycket melon i vår familj.
Kanon att de kan ta hand om skalen.

Sen ger jag bröd och annat smått och gott.

Skulle bara se dom när man kokar spagetti. De tror det är maskar. så söta när de springer med spagetti i munnen.

Ost, Fil, blött vetekli, ja listan kan göras lång.

Som sagt det mesta utom starka saker, citrus och lök

Bygger du bra trapp och lär dom så funkar det du behöver trappa ute och inne.
Kanske blir jobbigt för dig själv att ha så högt.
Kan du kanske göra hål längre ner i vägen.
Behöver ju inte alls vara i markhöjd.

Vi har gjort under vårt fönster för jag vill ha ljuset kvar.

Lycka till
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 16 jul-10 kl 08:18 »
Om du skall ha ingången så högt kommer en stor del av utrymmet att gå åt till trappa för min erf är att höns har svårt med branta spångar även om de har "halksteg". Trappa blir dessutom svårt för småkycklingar om du nån gång kommer i den situationen.
- gör ny dörr!

Mina får alla möjliga matrester men favoriten är frukosten på blötlagda havregryn.
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #6 skrivet: 16 jul-10 kl 08:25 »
Är de små när de kommer är det bra med lite multivitamin i vattnet. Du kan köpa en liten burk hundmultvitaminer så blir det inte så dyrt.
Spån på golvet och rengör ofta.

Jag snickrade ihop små sittpinnar de fick träna på i olika höjder.

När jag fick mina gav jag några gånger i veckan fil med kokt ägg i.
Och lite vetekli.

Kanon för små bebisar.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #7 skrivet: 18 jul-10 kl 15:00 »
När ni pratar om fil, menar ni neutral fil som typ Onaka?
Kan man ge de yoghurt?
När jag får mina är de runt 2 månader, är det något speciellt dom måste ha då i matväg? :)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #8 skrivet: 18 jul-10 kl 15:42 »
Jag har gett mina a-fil några gånger mest för att det sägs att de mår bra av fil, har aldrig haft några lösa magar. A-fil är väl mest verksamt om det skulle bli lösa magar, men vanlig fil är väl bättre än ingen fil.

Två månaders kycklingar har jag (nästan iaf) De ger jag kycklingstart och diverse matrester. Jag funderar på havre men undrar om det är för stort för dem än, havrekross kanske vore en bättre ide.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #9 skrivet: 18 jul-10 kl 16:30 »
Okej,  vad bra, då vet jag. ;) När är de "vuxna"?

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 18 jul-10 kl 17:12 »
Jag hade också torv i början åt mina höns men insåg snabbt att allt blev brundammigt, nu har jag bara sand på golvet, det fungerar jättebra, de bajsar som hamnar på golvet krattar jag bort varje morgon och om sanden blir för torr så tar jag min strilkanna och vattnar lite. Nu på sommaren har jag bara ett tunt lager sand, men i vintras körde jag in flera skottkärror så att det räckte hela vintern. Det blir liksom allt i ett med både sandbad, ätsand och strö. Jag har beställt hem ett helt lastbilslass med sand, blir billigare än andra strömedel samt att man alltid har användning av sand i trädgården att sanda med m.m. Kom bara ihåg att den kan frysa och bli stenhård på vintern, därför kör jag in så att det räcker på hösten.. Lycka till med småttingarna, det är såååååå roligt med höns.
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

Mr Olesen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 01 aug-10 kl 21:22 »
Behöver jag någon form av tillstånd för att ha höns inom stadsplanelagt område?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 01 aug-10 kl 21:24 »
Olika i olika kommuner. Ibland får man ha höns men inte tupp utan tillstånd. Kolla med kommunkontoret.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #13 skrivet: 02 aug-10 kl 08:06 »
Behöver jag någon form av tillstånd för att ha höns inom stadsplanelagt område?
En god ide kan också vara att prata med grannarna. Att ha ett par hushållshöns brukar vara en ide som man kan  plantera på ett bra sätt (hemmaägg, trevligt för barn, vackert inslag i trädgården osv) Man kan ju också säga att man väljer mellan att skaffa ett par höns och ett duvslag, men att man är lite tveksam till om duvorna kanske låter för mycket och skitar ner en massa ;) (duvhållning är i de flesta kommuner inte reglerade på samma sätt som höns då det räknas som hobbydjur men höns som produktionsdjur) På så sätt kan man få höns att framstå som ett mycket trevligare alternativ :D

Märker du att grannarna är tveksamma understryk noga att djuren ska hållas instängda på morgonen och att du förmodligen inte kommer att ha tupp. Den moderna människan är väldigt rädd för de ljud som tuppar kan uppbringa.  :-\

PÅ så s
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Tezla

« Svar #14 skrivet: 02 aug-10 kl 23:31 »
Hej Spräklahöns. Instämmer med de andra att in- o utgången nog bör sitta lite lägre. Vi har våran nån dm upp från golvet. Även det är problem när hönsmamman ska ut första gångerna med sina kycklingar. Annars går det bra, man lär sig med tiden :) En sak som inte tagits upp är bajseriet. De bajsar mest på natten. Därför är det bra att samla upp det på ett gödselbord under sittpinnarna. Det bör ha ett nät över och en lucka i framkant. Lägg gamla tidningar på bordet så är det bara att dra ut hela härligheten och lägga på komposten med jämna mellanrum.
Mvh/Tezla

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 2 användare (1 dolda)
DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser