Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gallgångscoccidios  (läst 2264 gånger)

Qiz

• Västergötland
gallgångscoccidios
« skrivet: 10 jul-10 kl 11:15 »
Har läst mig till att coccidios är artspecifik.
Har även läst i gamla trådar att info/fakta varierar på den punkten. Vissa har hört att det skulle kunna smitta mellan höns och kanin.
Har även läst i gamla trådar att många inte har kaninerna ute/ger dom gräs pga att man i sin omgivning har mycket harar/vildkaniner som springer och därmed skulle kunna smitta tamkaninerna med detta.
Vildkaniner kan jag förstå men nu är det ju inte så gott om just vildkanin överallt.
Däremot harar förekommer ju allmänt.
Men om nu coccidiosen är artspecifik så undrar jag: Är hare och kanin samma art? ???
Tacksam för svar.  :)
Mvh Zandra (som både ger kaninerna gräs och ibland har dom ute...)

Attes matte

• Jämtland
SV: gallgångscoccidios
« Svar #1 skrivet: 10 jul-10 kl 11:43 »
Nej, hare och kanin är inte samma art. Dom kan inte få ungar tillsammans.
Om sen kaniner kan smittas av den coccidios som harar eventuellt bär på låter jag dock vara osagt... ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #2 skrivet: 10 jul-10 kl 11:51 »
Definitionen på "samma art" torde inte  vara att djuren kan få ungar tillsammans men om de kan få fertila ungar. Häst och åsna är ju två olika arter som kan få ungar dock inte fertila.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Qiz

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 10 jul-10 kl 12:37 »
Förtydligar lite: Poängen med min fråga var inte den korrekta definitionen av ordet art (formulerade mig tydligen oklart   ::)) utan huruvida coccidios smittar mellan hare-kanin. Är de inte samma art så borde det ju inte det. Annars stämmer det ju inte att coccidiosen är artspecifik.
Lägger till en fråga till.
Vilka sjukdomar smittar från hare-tamkanin? (via direktkontakt eller kontaminerat foder etc.)

Mvh Zandra

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 10 jul-10 kl 12:41 »
Eftersom åsikterna går isär om coccidios verkligen är artspecifik eller inte och det inte verkar finnas några konkreta fakta i frågan så går den nog inte att svara på till 100%...

Jag är oxå nyfiken på vilka sjukdomar som hare kan smitta kaniner med. Eftersom inte vi heller har några vildkaniner här så är ju haren den som ligger närmast till hands. Väntar med spänning på intressanta och upplysande svar!  :)

/Sara

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #5 skrivet: 10 jul-10 kl 12:44 »
Förtydligar lite: Poängen med min fråga var inte den korrekta definitionen av ordet art (formulerade mig tydligen oklart   ::))

Ursäkta  :-[

Jag är också intresserad av frågan men mest höns - kaniner  och hur länge de olika smittorna finns i tex gammal inredning
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 10 jul-10 kl 12:50 »
Ursäkta  :-[

Jag är också intresserad av frågan men mest höns - kaniner  och hur länge de olika smittorna finns i tex gammal inredning

Har ingen aning om hur länge oocyterna överlever utan värddjur, men det går ju skapligt lätt att sanera bort coccidios. Bara man har lättstädade burar så, så att det inte finns en massa skrymslen och vrår där odjuren kan gömma sig.

Jag är oxå nyfiken på om höns kan smitta kaniner med coccidios och tvärtom.

/Sara

Qiz

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 10 jul-10 kl 13:07 »
*väntar*  ;D

Var e ni alla allvetare?  ;D

Mvh Zandra

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 11 jul-10 kl 10:20 »
Hej!

Enligt det som jag vet är höns och kaniner drabbade av olika arter av coccidios.

Sanering med värme funkar i burar (uppvärminging över 50°C), men är nästan omöjligt i utehägn/betesmark. Där är enda chansen att ha trycket nere att inte beta ofta och ha vilosässng/er. Enligt SVA.

Sedan är cooccidier parasiter som bada djurslagen har levt med länge. Det viktiga är nog att ha bra koll pa ungdjur och kolla om man överhuvudtaget har coccidios i bestandet. Jag har läst att det är rätt vanligt  :-(  Har man hyggligt hygien och ser till att inte kaninungar äter fullbajsat mat och toahörnan inte simmer bort  lever kaniner med parasiten. Samma sak gäller nog höns.

Vad som gäller hare *flinar* har jag ingen aning men formodligen finns egna coccidier till den om ... Det finns jo folk här som verkar ta jägarexamen nu, ska de kolla med cirkelledaren! Vi snackade inte om det. Men kanske vet SVA det? Att maila dit kostar inte...

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Qiz

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 11 jul-10 kl 10:52 »
Hej igen!
Janushca: Tack för ditt svar men utan att låta dryg  :-[ så måste jag säga att allt det där vet jag redan.  :)

Det är mer det där med vad som kan överföras från hare till kanin jag är ute efter.
Om jag låt oss säga har rent och fint, inte köper in nya djur eller på annat sätt gör så att jag själv, andra eller redskap etc för in nån "smitta" i stallet vad kan då mina kaniner "få" utav att jag plockar in gräs alt. har dom ute?
(vildkanin borträknat)
Är det riskfritt eller kan de få harpest tex. Omvänt: Kan harar vara smittbärare av de övriga kaninsjukdomarna man inte vill ha in i sitt stall?

Mvh Zandra

(tack för tipset att maila SVA! :D)

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #10 skrivet: 11 jul-10 kl 14:13 »

Janushca: Tack för ditt svar men utan att låta dryg  :-[ så måste jag säga att allt det där vet jag redan.  :)

Omvänt: Kan harar vara smittbärare av de övriga kaninsjukdomarna man inte vill ha in i sitt stall?

1. Harar och kaniner är lika släkt som höns och ankor. *provocerade men tydligt formulerat* och bör ha egna parasiter och sjukdomar. Myxo etc smittar t.ex inte hare. Därför hänvisnnig till jägarkursen.

2.  Höns och kaniner är värd till olika sorters coccidier och smittar inte varandra. Om alltsa harar skulle ha t.ex. coccidier blir conclusionen.. precis.

3. Kan vara smart att ta reda pa om det har funnits kaninägande i ditt hus tidigare (info om överlevnad av coccidier i marken, se ovan)

Trevlig lärande.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 11 jul-10 kl 17:23 »
Litet utdrag ur min "kaninbibel":

Coccidios

Litet utdrag från boken  The Rabbit – Husbandry, Health and Production.

Det finns åtminstone 11 olika coccidiosarter inom kanineriet.

Levercoccidiosen är inget större ekonomiskt problem i Europa, utom för slakterierna. Orsakas av en protozo, Eimeria stiedae.

Sedan finns ett antal Eimeriaarter, som ger sig på tarmsystemet.

Icke-patogena eller lite patogena är:
   Eimeria coecicola,  E. exigua, E. perforans och E. vejdovskyi.

Patogena är:
   E. media, E. magna, E. irresidua och E. piriformis.

Mycket patogena är:
   E. intestinalis och E. flavescens

Behandling mot coccidios sulfapreparat och/eller nitrofuraner. Antibiotika tar inte coccidios, men kan hjälpa mot bakterieinfektioner som följer på coccidiosangrepp.

Jag har för närvarande ingen aning om huruvida de arter jag räknat upp ovan finns hos harar eller höns eller ankor. I veterinärfass räknas upp en del andra Eimeriaarter hos höns resp. kalkoner.

Edgar
« Senast ändrad: 11 jul-10 kl 17:56 av Edgar »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #12 skrivet: 11 jul-10 kl 17:55 »
http://www.parasite-journal.org/dwld/N2_05_AOUTIL.pdf

är en uppsats om coccidier hos harar i Frankrike. E stiedai är hittad även i harar, och det tyder ju på att gallgångscoccidios även finns hos harar, åtminstone i Frankrike. Jag måste dock tillstå att jag inte läst texten särskilt ingående.

Qiz

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 17 jul-10 kl 18:58 »
Tack Edgar!
Verkar ju trots allt finnas en liten risk att få cocc. från hararna.  :-\
Sen om risken är så stor så man borde akta sig för att ha kaninerna ute eller plocka gräs känns ju oklart.

Får gärna skriva om du hittar något mer om sjukdomar som går på både hare och kanin.  :)
Mvh Zandra

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 17 jul-10 kl 19:01 »
Jag har fortfarande inte förstått varför gräs är farligt, medan hö är ofarligt. Coccidier överlever vad jag förstått ganska länge utanför sina värddjur, så även höet borde ju vara farligt då?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Qiz

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 17 jul-10 kl 19:06 »
ieenilorac: Jag håller med dig i din frågeställning. Vad jag kunnat läsa mig till så överlever cocc. i torrt hö i runt ett år ??? tror jag det va...
Skulle vilja ha klarhet i alla olika bud/info.  :)
Mvh Zandra

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #16 skrivet: 17 jul-10 kl 19:19 »
Som jag bedömer det är gräset ofarligt vad gäller gallgångscoccidios och smitta från harar.

Gallgångscoccidios är ju den av coccidioserna som man hinner att medicinera, samt är den ju inget stort ekonomiskt problem.

Jag har tidigare varit mer skeptisk för andra sjukdomar jag trott vara smittsamma mellan harar och kaniner (harpest, gulsot etc), men efter att i flera år haft betesburar med kaniner och harar har sprungit runt dem, så ser jag det inte som något stort problem. Är oturen framme, så antar jag det inte spelar någon större roll om man ger gräset färskt eller torkat. Ensilage kanske är bättre på grund av pH-sänkningen jag föreställer mig blir i ensilaget. Någon som vet?

Dela detta:

* Inloggade just nu

663 gäster, 2 användare
Hans Hultén, Erik F

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser