Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  flyttning  (läst 1148 gånger)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
flyttning
« skrivet: 09 jul-10 kl 11:12 »
Nu har Alfred flyttat. Från sin stora utebur i skuggan med alla myggor o knott till myskankornas inhägnad som ligger mycket friare och där det är lättare att bli av med irriterande insekter. Men myskisarna är ju där också! Nån som har erfarenheter av kaniner och myskisar som sambos?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Annika Johansson

• Östergötland
SV: flyttning
« Svar #1 skrivet: 09 jul-10 kl 12:13 »
Vi brukar som nödlösning ha kanin hos myskorna, och det fungerar alldeles utmärkt. Kaninerna får något nyp emellanåt när de är för nära, men det skiter tydligen i det, för de är snart där igen.. ::) Problemet kan väl vara att det finns MASSOR med mat hos ankorna.. och att det skulle vara för skitigt, men vi har inte sett några problem iallafall.

Meissner

« Svar #2 skrivet: 20 jul-10 kl 20:49 »
Enligt djurskyddregler ska man inte ha fåglar och kaniner ihop, eftersom kaniner har extremt extremt känslig hörsel, och fåglar låter en hel del, även ankor. I djurbutiker måste de ju numera ha separata rum för fåglar och smådjuren, vilket jag tycker är otroligt vettigt och bra!!

Så nej, du ska sära på ankor och kaniner, för kaninernas örons skull!
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Byracka

• -
« Svar #3 skrivet: 20 jul-10 kl 21:29 »
Enligt djurskyddregler ska man inte ha fåglar och kaniner ihop, eftersom kaniner har extremt extremt känslig hörsel, och fåglar låter en hel del, även ankor. I djurbutiker måste de ju numera ha separata rum för fåglar och smådjuren, vilket jag tycker är otroligt vettigt och bra!!

Så nej, du ska sära på ankor och kaniner, för kaninernas örons skull!

• 1. Visa gärna mig  den djurskyddsregeln.
  • 2. Visa mig den myskanka som låter mycket.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 20 jul-10 kl 21:34 »
Myskankor är nog undantaget som bekräftar regeln när det gäller fåglars oljud... ;) Men har man aldrig "träffat" några myskor, så är ju inte det så lätt att veta... ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 20 jul-10 kl 22:23 »
Utdrag ur L80 (sidan 11 / 79):

Buller
20 § Djur får inte utsättas för buller av sådan nivå och frekvens att det påverkar
djurens hälsa menligt. De får endast tillfälligtvis utsättas för buller överstigande
65 dBA.

En del fåglar når lätt över 90 decibel när dom skriker... så det beror väl på vilken fågel man har. Om myskankor är tysta får man väl lov att ha kaniner tillsammans med dom (ljudmässigt, hygienen är väl en annan fråga och inget djur ska väl behöva ha det skitigt?).

(att man inte får ha fåglar + kaniner i samma rum på djuraffär faller då naturligt, en hel hög med zebrafinkar och parakiter blir ett otroligt oväsen)

EDIT:
Några googlecitat, orkade inte kolla källorna ordentligt men men:
"Then there's the noise factor. All parrots make noise. Generally, the bigger the parrot, the louder the bird. A Moluccan cockatoo, the largest of the cockatoos, also holds the title of the world's loudest bird at 135 decibels. One of the only other fliers capable of topping this noise is the jumbo jet, at 140 decibels.

Read more at Suite101: Parrots as Pet Birds: Macaws, Cockatoos, Cockatiels and Lovebirds http://pet-birds.suite101.com/article.cfm/parrots_as_pets#ixzz0uFxWHw7p"

"Button Quail Basics... Cocks will emit a low growl sound, 5-7 seconds in length at about 40 decibels, followed by 5 to 10 crows at about 70 decibels"

"Kakaduorna toppar nog listan med sina (gällande Moluckkakaduan, världens mest högljudda fågel) skrik på upp till 135 decibel."

« Senast ändrad: 20 jul-10 kl 22:33 av skiesabove »
//Lina

Meissner

« Svar #6 skrivet: 20 jul-10 kl 22:35 »
  • 1. Visa gärna mig  den djurskyddsregeln.
  • 2. Visa mig den myskanka som låter mycket.
1. Se Linas inlägg

2. Ber så mkt om ursäkt.. Kan villigt erkänna att jag inte är så hemma på ankor och drog alla ankor över samma kam. Alla jag träffat har låtit en hel del, och skulle inte ha mina kaniner i närheten av högljudda fåglar.

Men om mysankorna är tysta djur så finns det väl inget hinder för att kaninerna går tillsammans med dem, förutsatt att de kommer överens och att kaninerna inte får sår etc av ev nafsande. Vet inte hur det är med ankors bakterieflora osv i avföringen, men kaniner har ju känsliga magar, men det får man väl ha koll på så ingen kanin utvecklar några besvär pga det osv.
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 21 jul-10 kl 01:41 »
Man kan inte veta allt om alla olika sorters ankor... ;)

Det jag möjligtvis skulle vara tveksam till är att ankor (även myskor) är jävligt grisiga... Om dom går utomhus i ett hägn eller liknande så spelar det ju inte så stor roll, men inomhus skulle jag inte ha mina kaniner med myskor heller. Det blir blött och slabbigt när dom badar i sitt vatten, och jag tror faktiskt inte att kaninernas tassar mår särskilt bra av vått strö...

Generellt tycker jag nog att man kan ge rådet att hålla kaniner och fåglar åtskilda. I dom allra flesta fall är vare sig höns, ankor, vaktlar eller andra pippifåglar lämpliga rumskamrater till kaniner. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #8 skrivet: 23 jul-10 kl 07:48 »
Det verkar som att Alfred trivs med sina nya rumskamrater eller han tycker i alla fall att det är roligt att få dom att fly  :D Han jagar lite runt med dom i hagen som är lite över 100 kvm och har nästan hälften av utrymmet för sig själv då ankorna inte rör sig så långt ifrån vattnet. Enda faran är en ruvande hona som ger honom ett hack om han kommer för nära men det har han lärt att det gör man inte.  Inomhus är det inte så mycket skit då dom vistas på sina sovplatser därinne utom när det är matdags. Just maten tycker jag är största problemet. Alfred skall ju inte ha så mycket annat än gräs o hö så när ankorna får sin mat då får jag sitta hos dom o se till att Alfred håller sig till dom serverade maskrosbladen tills ankorna är klara med middagen. Sen får Alfred äta spillet. Det blir lite havre i ströbädden men jag har fatet på ett större lock så det mesta spillet hamnar där och kan tas bort.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 2 användare
Jona d, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser