Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blivande hönshus? Experthjälp sökes! :)  (läst 4208 gånger)

saro

• Gästrikland
Blivande hönshus? Experthjälp sökes! :)
« skrivet: 08 jul-10 kl 23:39 »
Hej!
Snart har vi bott ett år på landet och tankarna på att skaffa höns har dykt upp och jag läser och funderar.
Vi har ett uthus som skulle kunna fungera, frågan är om det blir för dyrt och krångligt att det kanske är enklare att köpa ett fristående hus.

Kan ni hjälpa mig att tänka?

Det är oisolerat med grusgolv och står på betongblock...eller om det är sten... ???
Har inte räknat hur många kvm det handlar om.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Blivande hönshus? Experthjälp sökes! :)
« Svar #1 skrivet: 09 jul-10 kl 08:22 »
För att få ett riktigt fint hönshus krävs en del ombyggnation, för att få ett väldigt enkelt och inte lika bra/lättskött krävs en mindre ombyggnation. Att köpa ett nytt eller bygga helt nytt blir nog dyrare men å andra sidan kan man då få precis som man vill ha det precis där man vill ha det ;)

För att ge mer handfasta råd skulle jag vilja veta hur många höns du vill bygga för om du är händig nog att bygga själv och om det måste vara gratis eller om det är OK att det kostar en del?
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 09 jul-10 kl 10:29 »
Generellt är det viktigt att det är lättstädat, om man skulle få ohyra eller sjukdom måste det gå att sanera. Ett golv som tål fukt, helst spolbart, där vattnet rinner ut i golvbrunn eller ränna är bra men dyrt. Men åtminstone ett golv som är tätt, antingen trägolv, målat med mycket bra färg/lack, och ordentligt tätat, även mot väggarna, eller ett betonggolv är nödvändigt om det ska bli lättarbetat i längden. Ska man bara ha få hönor, och är beredd att sluta ha höns om man får problem, så kan man kanske klara sig med grusgolvet, då får man storrengöra och lägga på nytt topplager av grus flera gånger per år.

Väggarna ska helst vara släta och tvättbara eller avtorkbara. Utrymmet ska vara rovdjurssäkert, och minken tar sig in i väldigt små springor, helst ska det också vara rått- och mustätt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

saro

• Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 09 jul-10 kl 23:34 »
För att få ett riktigt fint hönshus krävs en del ombyggnation, för att få ett väldigt enkelt och inte lika bra/lättskött krävs en mindre ombyggnation. Att köpa ett nytt eller bygga helt nytt blir nog dyrare men å andra sidan kan man då få precis som man vill ha det precis där man vill ha det ;)
Tänkte väl nästan att det var så  :)

För att ge mer handfasta råd skulle jag vilja veta hur många höns du vill bygga för om du är händig nog att bygga själv och om det måste vara gratis eller om det är OK att det kostar en del?
Hur många höns.....ja...har ju inte räknat ut hur stort utrymmet är än, men tänkte väl bygga för fler än jag börjar med...har hört att höns är beroendeframkallande  ;) Men säg mellan fem och tio till att börja med.
Händig....ja, inte så jag skulle bygga mitt eget hus men tanken är att jag ska göra det själv (med hjälp av maken  ;D). Gratis är gott men vi har inte material liggande men det får gärna vara så billigt som möjligt....

Detta är ju ännu på planering-/idéstadiet men jag tänkte att det kan ju vara bra att få lite tips och idéer innan och kanske slippa vissa misstag.

saro

• Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 09 jul-10 kl 23:55 »
Generellt är det viktigt att det är lättstädat, om man skulle få ohyra eller sjukdom måste det gå att sanera. Ett golv som tål fukt, helst spolbart, där vattnet rinner ut i golvbrunn eller ränna är bra men dyrt. Men åtminstone ett golv som är tätt, antingen trägolv, målat med mycket bra färg/lack, och ordentligt tätat, även mot väggarna, eller ett betonggolv är nödvändigt om det ska bli lättarbetat i längden. Ska man bara ha få hönor, och är beredd att sluta ha höns om man får problem, så kan man kanske klara sig med grusgolvet, då får man storrengöra och lägga på nytt topplager av grus flera gånger per år.

Väggarna ska helst vara släta och tvättbara eller avtorkbara. Utrymmet ska vara rovdjurssäkert, och minken tar sig in i väldigt små springor, helst ska det också vara rått- och mustätt.

Byta grus låter inte som en trevlig syssla. Tanken är att göra ett golv av något slag, frågan är vilket som är enklast/billigast/mest hållbart/lättast att rengöra....etc.

Att gjuta ett betonggolv...hur svårt/dyrt är det? Är helt nybörjare på detta med hus överhuvudtaget så allt med byggnationer är en djungel.

Vet att förra ägaren av huset hade problem med råttor ett tag (och vi hittade nyligen en hög med gammal spillning under ett skåp i garaget  ::) ) så det lär ju göras rätt från början.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 10 jul-10 kl 11:21 »
Att gjuta betonggolv är förhållandevis enkelt, men arbetskrävande om man ska göra det själv, det går åt massor av betong. Enklast är att beställa en lagom mängd som kommer med lastbil och sprutas in.

I vilket fall gäller det att ha gjort en tät ram, om inte grunden redan är tät nog. Jag vet inte hur grunden ser ut, troligen är det bäst att putsa den på insidan först, så att den blir tät och därmed kan utgöra ram för gjutningen av golv. Sen är det ju frågan om isolering som man måste ta hänsyn till. Ska golvet isoleras, och i sådana fall hur? Väggarna bör isoleras innan de får lämplig innerbeklädnad, och taket bör definitivt isoleras. Och när man isolerar tätar man huset, därmed behövs ventilation.

Det är många saker att tänka på när man bygger.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

saro

• Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 10 jul-10 kl 21:59 »
Att gjuta betonggolv är förhållandevis enkelt, men arbetskrävande om man ska göra det själv, det går åt massor av betong. Enklast är att beställa en lagom mängd som kommer med lastbil och sprutas in.

I vilket fall gäller det att ha gjort en tät ram, om inte grunden redan är tät nog. Jag vet inte hur grunden ser ut, troligen är det bäst att putsa den på insidan först, så att den blir tät och därmed kan utgöra ram för gjutningen av golv. Sen är det ju frågan om isolering som man måste ta hänsyn till. Ska golvet isoleras, och i sådana fall hur? Väggarna bör isoleras innan de får lämplig innerbeklädnad, och taket bör definitivt isoleras. Och när man isolerar tätar man huset, därmed behövs ventilation.

Det är många saker att tänka på när man bygger.

Ja, det är verkligen mycket att tänka på men det underlättar ju om man får hjälp att tänka  :)

Isolering lär nog krävas, vi hade uppemot 30 minusgrader i vintras (Gävle). Nu kanske inte det hör till vanligheterna men det är nog bättre att vara förberedd.

Beställa en betongbil ska jag komma ihåg....kan alltid haffa en som åker förbi titt som tätt  ;D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 10 jul-10 kl 22:21 »
Vi byggde i och för sig från scratch när vi byggde vårt första hönshus (alldeles för litet, fick bygga till efter bara två år...)

Vi göt (eller heter det gjöt?) cementplatta själva. Det är smidigt med betongbil men kostar en hel del. Vi tog det till stallet, men det var mycket större. Och det kostade mer än vi hade trott...

Är inte golvet allt för stort borde det gå. Nu hade vi inga väggar när vi gjorde vårt golv, kan tänka mig att det är lite pöligare när man har väggar, man måste ju släta till golvet när cementen väl hamnat i ramen (som måste vara stadig, cement väger mycket och trycker på ramen med rätt många hundra kilo!

Vi isolerade med frigolit under cementen och så måste det ju armeras också. Golvet har varit otroligt bra, torrt och fint, har aldrig varit kallt, rått och fuktigt inne hos hönorna, det tackar jag frigoliten för. Men en golvbrunn hade varit bra... Stor dörr som man får in en skottkärra genom är second best, det har vi nu, tänkte vi inte på första gången...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

saro

• Gästrikland
« Svar #8 skrivet: 11 jul-10 kl 23:20 »
Vi byggde i och för sig från scratch när vi byggde vårt första hönshus (alldeles för litet, fick bygga till efter bara två år...)

Vi göt (eller heter det gjöt?) cementplatta själva. Det är smidigt med betongbil men kostar en hel del. Vi tog det till stallet, men det var mycket större. Och det kostade mer än vi hade trott...

Är inte golvet allt för stort borde det gå. Nu hade vi inga väggar när vi gjorde vårt golv, kan tänka mig att det är lite pöligare när man har väggar, man måste ju släta till golvet när cementen väl hamnat i ramen (som måste vara stadig, cement väger mycket och trycker på ramen med rätt många hundra kilo!

Vi isolerade med frigolit under cementen och så måste det ju armeras också. Golvet har varit otroligt bra, torrt och fint, har aldrig varit kallt, rått och fuktigt inne hos hönorna, det tackar jag frigoliten för. Men en golvbrunn hade varit bra... Stor dörr som man får in en skottkärra genom är second best, det har vi nu, tänkte vi inte på första gången...

Kanske enklare att hyra en liten cementblandare (eller kolla med grannarna), det är ju inte en jättestor yta.

Stor dörr finns, så då kanske man kan skippa golvbrunnen....

Frigolit säger du......ja, så länge jag slipper det inomhus  ;)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #9 skrivet: 12 jul-10 kl 12:09 »
Kanske går isolera med annat material än frigolit, vet inte, det var maken som bestämde där, han är inte direkt alternativ i sitt byggtänk...

Det var riktigt skoj att blanda sin egen cement i cementblandare. Vi köpte till och med en egen, lär väl inte bli använd så många gånger men maken gillar att äga diverse elektriska byggarfixarsaker...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

ramsta

• Uppland
    • Ramsta lasergravyr
« Svar #10 skrivet: 12 jul-10 kl 19:21 »
Leca?Ett jätte smidigt material.
http://www.ramstagravyr.se ,6 barn och en helt underbar fru,3 taxar,15 höns

sarbe453

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 12 jul-10 kl 19:32 »
Jag lånar tråden lite...
Vad tror ni om att sätta upp rostfria plåtar som väggbeklädnad? Tänker mig att det borde bli väldigt lättstädat och om man har cilikon i fogar kommer det ju inte in någon potentiell ohyra eller liknande. Blir det för mörkt?
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 12 jul-10 kl 19:33 »
För mörkt tror jag inte, rostfritt reflekterar ju ljus. Men det blir troligen fruktansvärt dyrt.

zombivarg

• Jag kan inte leva utan mit liv
    • Skåne
« Svar #13 skrivet: 12 jul-10 kl 20:00 »
Hade det i mitt föra höns hus fick ha extra värme på i vintras för det hängde annars vatten droppar i taket och ran längs vägarna trots att jag också hade fläkt inget jag skulle rekomendera.
Vägarna var isolerade.
MVH  Annica
When you can live forever
What do you live for

saro

• Gästrikland
« Svar #14 skrivet: 15 jul-10 kl 23:45 »
Leca?Ett jätte smidigt material.
Hade jag inte tänkt på.

Nu när vi snackar isolering av golv......och kanske just leca.....hur gör man? Om man häller cement på leca.....nåt måste väl hålla lecan på plats.......eller? Jag är verkligen nybörjare på detta  :-[ ;D

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #15 skrivet: 16 jul-10 kl 08:14 »
Alltså här måste jag kommentera.
Ett musfritt hönshus kan man aldrig bygga.
De kommer in överallt.
Så kan man inte göra men från andra rovdjur kan man bygga in sig.
Mössen hittar alltid vägar in och lär sig snart att det finns föda i hönshuset.
Precis som de kommer in i bostadshusen under vintern.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

flaxkrax

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 21 jul-10 kl 00:44 »
Våra höns isolerade sig själva förra vintern...  :D  De hittade en stor skiva frigolit som de pickade ordentligt av innan vi insåg att det var just det som de gjorde. Den åkte givetvis väck snabbt. Ingen har dock mått dåligt av det tack och lov! Undrar om de blev varmare...?

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 2 användare
sayerbýr, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser